Hlavní obsah

Cupra Tavascan se dočkala vylepšení, po kterém jsme dlouho volali. Působivou novinku jsme si prohlédli přímo v sídle automobilky

Foto: Cupra

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je to teprve pět let, co je Cupra jako samostatná značka na trhu. Do detailu jsme prozkoumali její připravovanou elektrickou novinku Tavascan.

Článek

Tohle bylo hodně zrychlené řízení. Vždyť to bylo teprve v roce 2018, kdy nám kousek od domovského Martorella vedení Seatu prezentovalo novou značku. Respektive novou, Cupru jsme znali už dlouho jako sportovnější verzi seatů, před pěti lety se však osamostatnila, což se ukázalo a ukazuje jako mimořádně prozíravý krok.

Přiznám se bez mučení – a myslím, že jsem se takto už několikrát přiznával - že jsem při pohledu na přeznačkovaný Seat Ateca tehdy vůbec nevěřil, že by to španělské automobilce mohlo s Cuprou vyjít.

Vyšlo. I když, vyšlo je možná slabé slovo. Zatímco v prvním roce existence značka Cupra vytvořila obrat 430 milionů eur, předloni to bylo už 2,2 miliardy. A během roku 2021 stačila Cupra ztrojnásobit prodeje (proti roku 2020)! A zatímco budoucnost Seatu se stále intenzivněji řeší a vypadá všelijak, Cupra se rozrůstá o další nové modely. Jedním z nich, na který se můžeme těšit už příští rok, je elektrický Tavascan. Byli jsme se na něj mrknout přímo v sídle Cupry.

Foto: Cupra

Cesta od konceptu (v popředí), přes model v měřítku 1:1 až k sériové verzi.

Tady je Cupra doma!

I tohle byla rychlovka. Když se nám Cupra před zmíněnými pěti lety pochlubila s Atecou, budoucí sídlo značky nebylo snad ani na papíře. A teď, kousek od hlavní brány závodu v Martorellu, se vyjímá futuristický objekt, stylový domov značky Cupra. Nebyl jsem tady poprvé, ale stejně mě tahle mohutná budova znovu dostala. Cupra si ale i za takto krátkou dobu vytvořila pozici, kdy si takto okázalé sídlo zkrátka může dovolit.

Foto: Cupra

Sídlo značky Cupra je kousek od hlavní brány závodu v Martorellu.

Vás ale určitě daleko víc zajímá Tavascan, na atraktivní elektromobil jsem byl také hodně zvědavý, zatím jsem ho zahlédl jen ve fázi konceptu. A soudě podle fotek se sériová verze moc nezměnila.

Tuhle dobrou zprávu jsem si potvrdil hned na začátku workshopu, který si pro nás Cupra připravila. Sériový Tavascan se vyjímal hned vedle konceptu a rozpracovaného designérského modelu v měřítku 1:1 a musím uznat, že Cupra původní myšlenku umírňovala jen decentně. Nechybí ani svítící loga na kapotě a v pásu mezi zadními svítilnami. Tohle je hodně výrazný prvek. Tavascan bude v noci absolutně nepřehlédnutelný. A jednoduše rozpoznatelný.

Foto: Cupra

Svítící logo v noci opravdu nepřehlédnete!

Dočkali jsme se!

Jak já ji… neměl rád, abych udržel dekorum. Nepodsvícená multifunkční dotyková lišta pod rovněž dotykovým displejem byla vynález, který nemilosrdně rozmetal léty budovanou pověst produktů VW jako vzoru ergonomie a promyšlených řešení. Přidejte k tomu v prvopočátcích pravidelně zamrzající infotainment, Seat (Cupru samozřejmě nevyjímaje) připojil do menu ještě několik „zlepšení“ a vlastních nápadů a ze zmíněného někdejšího uživatelského ideálu zbylo… no, buďme rádi, že je to za námi.

V další části workshopu nám totiž Cupra ukázala nejnovější palubní rozhraní, a i když se prakticky vše stále ovládá dotykově, je to obří posun. Lišta je konečně PODSVÍCENÁ (!!!), ventilace má ve spodní části patnáctipalcového displeje svůj jasně definovaný vlastní prostor – skutečně vadí o hodně méně, že se vše kolem teplotního komfortu ovládá jen dotykem.

Foto: Cupra

Na displeji je v tomto momentě dominantní mapa navigace, nalevo pak najdeme dvě dlaždice, které si můžete definovat dle svých preferencí.

V základním zobrazení si pak můžete nadefinovat dvě velké dlaždice (třeba provozní údaje), další možnosti jsou pochopitelně v menu. Nejrůznějších variant je opravdu hodně, jak si v nejmodernějších autech stále zvykáme, na všem je však poznat, že Cupra tentokrát rozhraní opravdu poctivě testovala, srovnání s předchozí verzí skutečně nesnese. V nejlepším slova smyslu.

U elektromobilu je docela netradiční dost mohutný středový panel, většina výrobců uvolněný prostor využívá pro nejrůznější odkládací možnosti. Cupra se však rozhodla pro výrazný designový prvek, který možná není nejúčelnější, ale líbit se může. A mohl by přispět k výraznějšímu pocitu spojení s vozem – vládne zde taková stísněnější, sportovnější atmosféra. Té pomáhají i velmi profilované sedačky, boční vedení Cupra rozhodně nepodcenila.

Foto: Cupra

Jak vidno, na bočním vedení Cupra nešetřila.

Tavascanem to nekončí!

Cupra své elektrické novince hodně věří, ročně by se podle odhadů mělo prodávat nějakých sedmdesát tisíc vozů. Celkem sebevědomé číslo, i vzhledem k tomu, že velice úspěšný Formentor si loni našel nějakých sto tisíc zákazníků.

Ale takto podle prvního dojmu bych si troufl říct, že by Tavascan mohl jít ve stopách svého spalovacího sourozence. Za mě je ještě atraktivnější než Formentor, jde o skutečně výrazné a nezaměnitelné auto, které se od původního konceptu odlišuje minimálně.

Teď ještě zjistit, jak jezdí. I tato prezentace v sídle automobilky byla pouze statická, na první jízdy si musíme ještě počkat. V tuto chvíli víme, že se Tavascan bude nabízet ve dvou verzích – Endurance a VZ. Asi nemusíte mít názvosloví Cupry v malíčku, abyste odhalili, že slabší Endurance s výkonem 286 koní a pohonem pouze zadních kol bude zaměřená na dojezd (na jedno nabití zvládne až 550 km). Cupra Tavascan VZ sice dojede „jen“ 520 km daleko, zato díky dalšímu elektromotoru na přední nápravě s výkonem 110 koní nabídne celkových systémových 340 koní, díky nimž se na stovku dostanete už za 5,6 sekundy. Kapacitu baterky 77 kWh mají obě verze společnou, nabíjet můžete 135 kW.

Tímto ovšem Cupra s novinkami zdaleka nekončí. Už příští rok by se mělo v sériové verzi ukázat SUV Terramar, které s délkou 4,5 metru zapadne mezi Atecu a Tarraco. A… nezanevře na spalovací motory! To Raval – vycházející z konceptu UrbanRebel - už bude kompletně elektrický. Výroba by měla začít za dva roky a půjde o jeden z dostupných koncernových elektromobilů (u VW se zatím jmenuje ID.2all, malá elektrická škodovka jméno v tuto chvíli nemá, říká se jí „small“, tedy malá).

Vše? Ještě počkejte, příští rok na jaře dorazí hned čtveřice faceliftovaných modelů – Leon, Leon SP (kombík, obě karosářské verze se prodávají i pod značkou Cupra), Formentor a Born. Jak jsem napsal hned v úvodu, Cupra má velmi našlápnuto. A nálož připravovaných novinek španělskou značku nakopne určitě ještě víc!

Načítám