Hlavní obsah

Čím tvrdší, tím sportovnější? Škodovka vyvrací častý mýtus a poodhaluje, jak ladí modely RS

Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavským je často vyčítáno, že „er-esové“ modely nejsou dostatečně nabroušené. Značka pro to ale má svůj důvod a nechává nás nahlédnout pod pokličku svých nejsilnějších derivátů.

Článek

V nabídce Škodovky byste dnes našli celkem šest různých modelů s odznaky RS – tři spalovací a tři elektrické. Jde o Octavii a Octavii Combi, Kodiaq, Enyaq, Enyaq Coupé a Elroq.

Ty spalovací spoléhají na osvědčený benzinový čtyřválec 2.0 TSI přeplňovaný turbem. Jde o jednotku z rodiny EA888 s výkonem 265 koňských sil, kterou dobře známe z více modelových řad napříč koncernem.

„U čtvrté generace řady EA888 snižují nový tvar dna pístů a nové těsnění klikové hřídele vnitřní tření. Motor je dále vybaven akustickým tlumením klikové skříně a dalšími úpravami, které snižují vnitřní tření pohyblivých součástí a tím dále zvyšují účinnost,“ vysvětluje Petr Šulc z Technického vývoje Škoda Auto.

Foto: Škoda Auto

Točivý moment u Kodiaqu RS je vyšší (370 vs. 400 Nm), navíc má pohon všech kol, zatímco Octavia RS si vypomáhá diferenciálem VAQ na přední nápravě.

Musí být tvrdý?

Synonymem sportovní jízdy je pro řadu lidí tuhý podvozek, s nímž cítíte každou nerovnost. Taková auta umějí být precizní na hladkém asfaltu, nejsou pak ale úplně ideálními společníky na každý den. Aby „eresa“ vyhovovala všem potřebám zákazníků, přináší vyvážený mix.

„Tvrdý neznamená sportovní. Pokud je auto dobře sladěné, může být sportovní, i když dokáže dobře filtrovat nerovnosti. Octavia RS je třeba nastavena tak, aby se s ní řidič hezky svezl i na rozbitější cestě,“ popisuje dále Šulc.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia RS chce být ostřejší, ale zůstat pohodlná.

Současná Octavia RS má ve standardu snížený podvozek o patnáct milimetrů (díky kratším pružinám), dále má tužší tlumiče a stabilizátory na obou nápravách. Volitelně si zákazník může vybrat adaptivní tlumiče DCC s tuhostí odpružení v 15 stupních. Součástí jsou rovněž upravené odklony zadní nápravy, ale i specificky naladěné progresivní řízení.

Kodiaq RS je potom standardně vybaven adaptivním podvozkem DCC+, tedy řešením s tlumiči, které používají dva regulační ventily. První pro regulaci komprese, druhý pro regulaci roztažení. To pomáhá zmírnit pohupování či odskakování po přejetí nerovnosti, a nabízí tak ještě harmoničtější svezení.

Foto: Škoda Auto

Nejčerstvějším modelem RS je elektrický Elroq.

A budoucnost modelů RS? Vzhledem k současné situaci na trhu nelze předpokládat, že by se flotila těch benzinových měla dále rozšiřovat. Své know-how z této oblasti však inženýři uplatňují jinde – u elektrických „eres“ včetně nejnovějšího Elroqu. Ale o nich třeba zase někdy příště…

Načítám