Hlavní obsah

Blog: Nohu z plynu, dnes je Speed Marathon! Má ta akce smysl?

Foto: Jakub Deml

Jak vnímáte akce, jako je Speed Marathon, vy? Dává vám to nějaký smysl? Podělte se námi o svůj názor!

21. 4. 2021

Má vznešený název Speed Marathon a je to předem avizovaná dopravně bezpečnostní akce, která probíhá rok co rok na celém území České republiky. Probíhá i dnes, už pošesté, a klidně už tedy můžeme mluvit o tradici. Otázkou je, jestli má vůbec nějaký smysl.

Článek

Když se před týdnem objevily novinové titulky, že Policie ČR bude opět pořádat akci Speed Marathon, tedy rozsáhlou dopravně bezpečnostní akci, při které měří na místech, které si mohou lidé předem vytipovat přímo na stránkách policie, mrknul jsem se do diáře, jestli se nebudu někde toulat, a pak jen pokrčil rameny. Myslím si totiž, že je to akce k ničemu.

Policie s oblibou mluví o prevenci, řidiči zase o šikaně. Její uspořádání celoevropsky koordinuje mezinárodní organizace Roadpol, sdružující dopravní policie, a smyslem má být měřit rychlost v místech, která si sami vytipují občani, případně se policisté zaměřují nejen na konkrétní problémová místa, ale i na delší partie dálnic, případně i vybraných silnic I. třídy. Měří jak označená, tak civilní auta, používají se i stacionární radary. A policie se chlubí, že během dne stihnou policisté vystřídat klidně i deset míst v každém okrese.

Pokud jste si právě teď pomysleli, že to určitě musí být vítaná finanční injekce, nejste daleko od pravdy. Tady totiž máte vyhodnocení posledního Speed Marathonu. Ten byl kvůli pandemii přesunut z dubnového termínu na pátek 14. srpna 2020 a podle zveřejněných výsledků bylo do akce nasazeno přes 600 policistů, kteří v průběhu dne zkontrolovali téměř 5 300 vozidel na 900 místech v České republice. Povolenou rychlost jízdy porušilo 1 740 řidičů, tedy zhruba třetina kontrolovaných, dohromady bylo zjištěno 2 281 dopravních přestupků.

Foto: Jakub Deml

Při kontole při Speed Marathonu si jistě i dýchnete do trubičky

Policie ČR sice nezveřejnila kolik peněz na pokutách vybrala celkem, ale jen v Moravskoslezském kraji to bylo 160 tisíc korun na místě a další případy putovaly do správního řízení. V Ústeckém kraji pak řidiči zaplatili na místě 216 pokut v celkové výši 141 200 korun a dalších 11 závažnějších přestupků šlo do dalšího řešení. Vzhledem k tomu, že má Česká republika 14 krajů, si nějaký přibližný obrázek můžete udělat snadno.

Policie má samozřejmě vysvětlení. „Cílem dopravně bezpečnostních akcí je především snížit dopravní nehodovost a zvýšit bezpečnost a plynulost na pozemních komunikacích. I z tohoto důvodů o akci předem informujeme,“ komentuje mluvčí policejního prezídia Hana Rubášová. „Cílem není odhalit co nejvíce přestupků, ale upozornit na rizika, která s sebou nedodržování rychlosti přináší, a má za následek každoročně desítky zmařených lidských životů.“

Ano, to dává smysl. Prevence. Všichni do jednoho jistě známe ten pocit, kdy míjíme policejní auto. To pak sundáme nohu z plynu, i když jedeme přesně podle předpisů. Bohužel se při Speed Marathonu používají na měření rychlosti i neoznačená auta. Stejně jako při běžných akcích nebo namátkovém měření. A to pak nejde o prevenci, ale o dohled. A o vybírání pokut. Sám jsem to zažil v prosinci v neděli ráno v půl deváté, kdy jsem na prázdné dálnici atakoval rychlost 147 km/h a dostal jsem za to pokutu se slovy, že „rychlost se musí dodržovat bez ohledu na to, jestli je neděle ráno nebo pátek odpoledne.“ Byl to civilní Superb, který jel nějakých devadesát.

Sám bych rád věřil tomu, že největším smyslem Speed Marathonu by mohlo být, že si řidiči sami vytipují místa, kde se rychlost zpravidla moc nedodržuje a kde to může ostatním způsobovat problémy, na která se policie následně zaměří. Ukázkovým příkladem mohou být všechny křižovatky na rychlostních silnicích, kde se nemyslelo na připojovací pruhy. Lokální zpomalení v podobných úsecích bývají zpravidla na 70 km/h, aby se mohli bezpečně připojit i řidiči z vedlejší silnice, ale běžně se tady jezdí devadesát. Bohužel se na podobných místech měří špatně, protože není kde hříšníky zastavovat. A podobných míst a úseků vy sami jistě znáte desítky.

Foto: Shutterstock

Dopravní nehoda má vždy víc příčin než jen nepřiměřenou rychlost

Jenže když jsem v době psaní tohoto článku mrknul na přehled míst, kde a kdy budou policisté dnes měřit, tak z toho mám lehce rozporuplné pocity. A ještě víc se asi budu divit, až policie zveřejní přehledy, kolik lidí si dnes stejně nedalo pozor. To pak ani o té prevenci nemůže být řeč.

Policie často argumentuje tím, že právě rychlost jízdy je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod, ale že má největší vliv na počet smrtelných nehod. Loni se nepřiměřená rychlost podílela na počtu dopravních nehod šestnácti procenty, zemřelo při nich však 179 lidí, tedy 43 procent lidí usmrcených při dopravních nehodách. Osobně si myslím, že samotná rychlost nikoho nezabila, vždy to bylo nevěnování se řízení nebo nezvládnutí auta. Byť to jde samozřejmě s rychlostí ruku v ruce.

Ale já vlastně nechci problematiku dodržování rychlosti ani moc hodnotit, natož nějaký Speed Marathon. Jak už jsem napsal na začátku, myslím, že je to akce k ničemu. Daleko větší smysl by dávala stálá prevence, hlídky na nebezpečných místech a pak takové ty věci jako řidičák na zkoušku, řidičské kurzy, osvěta a tvrdé postihy pro notorické hříšníky.

A jak to vnímáte vy? Podělte se s námi v diskuzi.

Reklama

Sdílejte článek