Hlavní obsah

Nissan GT-R: Je čas na další kladivo na supersporty?

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Japonská Godzilla je tu s námi už skoro deset let. Postupem času zesílila, ale taky mimořádně podražila. Už to není ten supervýhodný kup, ačkoliv pořád ujede i dražším soupeřům. Kde vlastně vězí její budoucnost?

Článek

Nissan před pár hodinami zveřejnil ceníky aut modelového ročníku 2017, včetně elitní verze Nismo s 600 koňskými silami pod kapotou a vrcholné "základní" varianty s přídomkem Time Attack (na počest rekordu na Nordschleife), která má jenom 570 koní. V obou případech jde o mimořádně schopné stroje, přeborníky ve sprintech na čtvrt míle, pojízdné Playstationy, které z průměrných řidičů dělají nadprůměrné - minimálně do chvíle, než zjistí, že jedou příliš rychle, než aby vymazali hrubou chybu v nájezdu do zatáčky... ale to je jiná pohádka: auto bychom nikdy neměli kritizovat za to, jaká si ho kupuje sorta lidí. A je bez diskuze, že v rukou schopného řidiče, je GT-R Nismo neuvěřitelně mocným nástrojem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Rozhodně ale není levným nástrojem, vždyť GT-R Nismo se cenově skoro vyrovná Porsche 911 GT3 RS a je jen o pár tisíc dolarů levnější než 911 Turbo S nebo McLaren 570C. A totéž platí o základním GT-R, který startoval v roce 2008 někde na 70 tisících dolarech a vyšplhal se přes devadesát tisíc. Jinými slovy v rámci jedné generace stojí GT-R o třetinu víc než dřív. Ano, nabízí odpovídající protihodnotu - po cestě skrz dva facelifty získal lepší základní výbavu, víc koní, lepší dynamiku a hlavně skalpy mnohem slavnějších značek, včetně zmíněných Porsche, ale i McLarenů nebo Ferrari. Je samozřejmě třeba rozlišovat, v čem tenhle monterkový hrdina porážel šlechtu supersportů, ale pointa je, že krůček za krůčkem GT-R svlékl monterky, a teď by chtěl hodovat u stolu s těmi nejlepšími. Papírově na to bezesporu má, ale změnit uvažování lidí je běh na delší trať.

Foto: Archiv Garáž.cz

U mladší generace má GT-R skoro až božský statut. Jako legendární David poráží slavné Goliáše a YouTube je plný podobných klání (západní motorističtí novináři pod tímhle kotlem taktéž vydatně příkládají). Na Nürburgringu se Nissan přetahuje s Porsche o titul nejrychlejšího sportovního kupé, ačkoliv obě značky si trochu pomáhají absencí jakýchkoliv pravidel a často své vozy šperkují závodními díly, které se homologují až zpětně právě prostřednictvím limitovaných edicí. Marketing je to dokonalý, ale tihle mladí fandové většinou neznají odvrácenou stranu mince - na zakázku stavěné motory spárované na míru s převodovkami, které při ostřejším zacházení neprojevují ani zdaleka takovou životnost jako německá konkurence. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Jinými slovy - být fanoušek GT-R je podstatně snažší než být jeho majitel. Ale i přes hrstku hororových příběhů z autoservisů si GT-R pořád drží slušné prodeje a Nissan s ním po marketingové stránce neuvěřitelně zaválel. GT-R mu doslova vyrostl pod rukama. A to je průšvih, protože teď už jsme skutečně na konci životnosti téhle generace a automobilka tápe nad tím, kam vlastně GT-R v generaci příští posunout. Popravdě na tuhle otázku nemáme ani my sami odpověď. Jakkoliv je šestiválec v GT-R vrtkavý, je to úžasný motor plný potenciálu, který se dal těžit znovu a znovu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Chtěli bychom další podobnou bestii, která nebude muset spoléhat na elektřinu, ale povede se Nissanu podruhé vkročit do stejné řeky? Doufejme, že to má Nissan v tomhle ohledu dobře vymyšlené, protože cenově dotáhnul GT-R na úroveň prémie... aktuální generace cenu ospravedlňuje výkony, nikoliv prestiží plynoucí z dlouholeté image. Nová generace za podobné peníze bude muset nabídnout opět bezkonkurenční sílu a dravost. Jinak na trhu pohoří.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nabízí se srovnání s Corvette - podobným monterkovým autem z USA, které v ZR-1 konfiguraci také rádo snídalo evropské supersporty. Teď tuhle funkci plní Z06, která v aktuální C7 generaci vypadá tak trochu jako Ferrari, jezdí jako ďas, sbírá vavříny na závodních tratích a přitom stojí velmi rozumné peníze (i tady ale Chevrolet pomalu cenu zvedá, protože tuší, že zákazník to utáhne). Na rozdíl od velkého otazníku u GT-R se ale fanoušci Corvette mají na co těšit - chystaná ZR-1 bude regulérní silniční závoďák s motorem uprostřed. Tím se Chevrolet přiblíží minimálně koncepcí k Lamborghini, Ferrari nebo McLarenu. Jistě, Corvette bude ještě dlouho symbolem pro lék na krizi středního věku, ale právě aktuální generace tenhle mýtus spolehlivě mění - minimálně v očích evropských zákazníků. A podobně se daří Mustangu s modelem GT350 a vlastně i rychlým Camarům ZL1 s magnetickými podvozky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nikdo z Američanů si ale zatím nedovolil jít s cenou takhle agresivně nahoru. Ano, GT-R se může chlubit různými rekordy, ale pokud investujete do téhle "krabice z pekla" 175 tisíc dolarů, možná chcete víc než pár YouTube videí a rekord z Ringu... a to "něco" navíc, za co se platí prémiová přirážka, to podle nás pořád ještě GT-R chybí. Snad to najde v příští generaci...

Reklama

Načítám