Hlavní obsah

Nejlepší šerpa? Tento Mercedes Unimog!

Foto: Daimler

Expediční Mercedes-Benz Unimog si musel poradit s náročnými podmínkami pohoří And, navíc ještě zhoršenými blízkostí pouště Atacama a extrémním suchem

31. 1. 2020

Nejsou extrémní auta jako extrémní auta. Ta jedna dokáží zrychlit z klidu na stovku rychleji, než se většina těch běžných stačí rozjet na městskou padesátku. Řadí takovou rychlostí, že si to nezadá s mrknutím lidského oka. A v zatáčkách umí vytvořit takové přetížení, že hmotnost dospělého dokáží vlivem odstředivé síly krátkodobě zvýšit dvojnásobně, někdy i trojnásobně. A pak jsou tady auta, která místo treter obouvají spíš kanady s ocelovou špicí…

Článek

I auta druhého zmíněného typu mají své příznivce po celém světě. Pro někoho je prostě vidina prozkoumávání přírody, neznámé krajiny a skrytých neprobádaných zákoutí velmi lákavá. Někdo si zkrátka místo zdrcujícího přetížení rád nechá vyrazit dech spíše úchvatným výhledem a scenérií. V obou případech však platí, že se v takových podmínkách odhalí limity jak vozidla, tak jeho řidiče.

To moc dobře ví i desetičlenná výzkumná expedice, vedená expertem na extrémní podmínky Matthiasem Jeschkem – a pro její úkol se zdá být ideální „teréňák“ Mercedes Unimog. Unimog nenajdete jen v garážích zarytých, leč rekreačních fanoušků off-roadu – našli byste jej ve službách armád, hasičských sborů, výzkumných týmů, a překvapivě i několika týmů z oblasti motorsportu, a to po celém světě. Je to hlavně díky kombinaci robustní a zároveň variabilní konstrukce a techniky, což je do náročných podmínek ideální kombinace.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes Unimog jako takový není vyhledáván jen v očích nadšenců do horolezectví – našli byste ho ve službách vojenských, hasičských nebo výzkumných složek, ale dokonce i jako doprovodné vozidlo v motorsportu

Dva takové Unimogy se nedávno zúčastnily expedice na Ojos de Salado v Chile, což je druhý nejvyšší vulkán na světě, a zároveň nejvyšší aktivní vulkán.

Tato expedice nebyla podniknuta jen tak v honbě za rekordem, nebo z touhy vyšplhat na nejvyšší aktivní sopku světa. Hlavním záměrem bylo „strategicky“ umístit celkem čtyři speciální rádiové jednotky na klíčovým místech, a to ku prospěchu jak horolezcům a horalům, tak vědcům, kteří oblast pravidelně a bedlivě sledují a zkoumají.

Když byl však umístěn čtvrtý a poslední vysílač ve výšce 6 100 metrů nad mořem, expediční tým si uvědomil, že je dost blízko světovému rekordu ve vystoupání nadmořské výšky pozemním motorovým vozidlem. Takže by byla škoda, kdyby to „otočili“ a jeli zpět na základnu dát si kafe. Proto se jeden z vozů vydal ještě 600 metrů výše, a stanovil tak nový světový rekord s hodnotou vystoupání 6 694 metrů nad mořem. Něco nám říká, že v tom nápadu měl jistě prsty právě Jeschke, vedoucí expedice…

Speciální divize Mercedesu zvaná Special Trucks poskytla na tuto expedici dva speciálně upravené vozy Unimog U5023. Tento model je výborně uzpůsoben nejen pro přepravu samotné posádky, ale také jejich vybavení nezbytného pro operování v náročných podmínkách. Nesmí chybět speciální zesílené pneumatiky, navijáky, odolnější karoserie, ale ani technologie umožňující měnit těžiště vozu v závislosti na dané situaci a podmínkách.

Za terénními speciály stojí společnosti Unimog Museum, Unimog bodybuilder AS Söder, a dokonce tým vývojářů specializujících se výhradně na Mercedesy Unimog.

„Naše vozy zvládly tyto extrémně strmé a kamenité cesty naprosto výtečně, a to především díky spolehlivé technologii a technice, revolučnímu systému vyvažování a speciálně navrženým pneumatikám pro dovoz materiálu a vybavení do takovýchto ohromných výšek,“ nechal se slyšet Matthias Jeschke, vedoucí expedice. „Ještě nikdy se nepodařilo dva terénní vozy zároveň dopravit do takovýchto výšin,“ dodal Jeschke.

Na nejrůznější varianty Mercedesu Unimog sloužící po celém světě, se můžete podívat v naší galerii:

Celým názvem Nevado Ojos del Salado je aktivní stratovulkán v pohoří And na hranici Argentiny a Chile. S výškou 6 893 metrů nad mořem jde o nejvyšší aktivní vulkán, a také nejvyšší vrchol západní polokoule. Jde o nejvyšší horu Chile. Kromě neskutečně řídkého vzduchu, způsobeného enormní nadmořskou výškou – díky čemuž často doslova dochází dech nejen lidem, ale i autům – tu je vzhledem k bezprostřední blízkosti pouště Atacama, jednoho z nejnehostinnějších míst na Zemi, navíc neuvěřitelné sucho. Sníh se tu vyskytuje prakticky pouze v zimních měsících, i když se může vlivem silných bouřek nárazově objevit i přes léto.

I přes velmi suché podmínky se tu na východní straně hory nachází jedno kráterové jezero o průměru zhruba 100 metrů ve výšce 6 390 m. n. m. Pravděpodobně jde o nejvýše položené jezero na světě. Hora bývá poměrně často navštěvována turisty a rekreačními expedicemi, často právě v honbě o dosažení rekordu ve vystoupání s pozemním motorovým vozidlem. Sám Jeschke už tu v minulosti jeden rekord držel, takže je dost možné, že tu svou roli nakonec sehrála i touha posouvat hranice – my lidé už to zkrátka máme v povaze…

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama