Hlavní obsah

Nechali jste na autě zimní pneumatiky? Děláte chybu!

Foto: Shutterstock/osonmez2

V létě platí, že i ta nejhorší letní pneumatika má lepší vlastnosti než sebelepší zimní.

Zimní pneumatiky nechává i na léto až alarmující množství řidičů. Někteří je takzvaně dojíždějí, protože už jsou poměrně sjeté a na sněhu moc nefungují. Jiní je tam zase klidně nechají, protože nemají kdy přezouvat na letní. A vůbec, kdo by ty gumy pořád měnil. Jenže jak spolu fungují rozpálené letní silnice a zimní pneu ve skutečnosti?

Článek

Nejčastějším důvodem, proč někteří řidiči nechávají na autě i v létě zimní pneumatiky, jsou samozřejmě peníze. A také zákon, který jasně hovoří, že zimní pneumatika má minimální výšku dezénu 4 mm, kdežto letní klidně 1,6 mm. Takže argument „Na to dojetí je to v pohodě“ uslyšíte čím dál častěji. Co na tom, že je to nebezpečné.

Skutečnost je totiž taková, že zimní pneumatika funguje nejlépe opravdu jen v zimě. Když je sníh, mráz, led, sněhová břečka nebo padá alespoň déšť se sněhem. Opakované testy dokonce dokázaly, že v zimě, při teplotách nad nulou a za sucha, jsou lepší (čti bezpečnější) dokonce letní pneumatiky, které lépe zatáčejí a mají kratší brzdnou dráhu.

Proč v létě nejezdit na zimních pneumatikách

Směs zimní pneumatiky je totiž navržená tak, aby se rychleji zahřívala, jenže když je pak teplota vysoko nad nulou, tak dochází k jejímu přehřátí, rychleji se opotřebovává, je hlučnější, má negativní vliv na spotřebu a hlavně klouže. Rozdílný je pak i vzorek pneumatiky, kdy zimní pneumatika má více lamel, drážek a menší počet obvodových drážek pro odvod vody než letní gumy.

Autoklub České republiky udělal test, ve kterém proti sobě postavil letní a zimní pneumatiky, s tím, že zimní gumy byly sjeté na tři milimetry. Letní pneumatiky pak byly převážně nové, ale mezi nimi i jedna s hloubkou dezénu 3 mm. A výsledky? Hlavně při brzdění na mokru zimní pneumatiky totálně propadly, nejlepší letní pneumatiky zastavily vozidlo z rychlosti 100 km/h na 67,2 metru, nejhorší zimní pak až na 96,5 metru!

Namítnete, že s tím může každý počítat? Tak dobře, ještě jeden argument. Když auto na letních pneumatikách zastavilo, jelo to na zimních ještě pořád rychlostí 48,6 km/hod. Tedy rychlostí, kdy může být srážka snadno fatální.

Foto: Gerd Altmann, Pexels

Na suchu jsou rozdíly také, byť ne tak propastné. Zatímco běžně zastaví letní pneumatiky z rychlosti 100 km/h na nějakých 38 metrech, na zimních to bude na minimálně 47 metrech. Jinými slovy - auto na letních už stojí, vozidlo na zimních pneumatikách má rychlost 15 km/h.

Zimní pneumatika se v létě také rychleji opotřebovává, je hlučnější a klouže v zatáčkách. V podstatě v tomto období nemá žádnou dobrou vlastnost.

Na pneumatikách nešetřete

Když už chcete šetřit, je lepší používat takzvané celoroční pneumatiky, jejichž obliba rok od roku roste. Za posledních šest let se jejich prodeje víc než zdvojnásobily, a aktuálně tak podle odhadů pojišťoven a autoklubů z celého světa jezdí na zimních pneumatikách asi čtrnáct milionů aut. Celoroční pneumatiky jsou ale dobrou volbou jen pro ty řidiče, kteří jezdí převážně po městě, najezdí spíš méně kilometrů a v případě, že nasněží nebo mrzne, mohou nechat auto doma. „Je to určitě lepší volba než jezdit celoročně na zimních pneumatikách, což legislativa umožňuje,“ říká k tomu Libor Budina z Autoklubu ČR.

Zimní pneumatiky už teď zkrátka nemají na autě co dělat. Jejich používání nepřináší žádné výhody, ale spíš samá rizika. Každý řidič, který najezdí víc než sedm tisíc kilometrů ročně, by měl mít zkrátka dvě sady pneumatik, vyplatí se mu to finančně při běžném provozu, natož v případě nehody.

A jak to máte vy?
Měním pneumatiky dle sezóny
51,7 %
Jezdím jen na letních
2,2 %
Dojíždím zimní
37,6 %
Mám celoroční pneumatiky
8,5 %
Celkem hlasovalo 44476 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám