Hlavní obsah

Nascar zažil jednu z největších bouraček poslední doby

Foto: Nascar/YouTube

Brutální nehoda při závodu Nascar

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už jsme slyšeli názory, že americké závody Nascar jsou pěkná nuda, protože auta jen tupě krouží po oválu. Jako kdyby absence zatáček znamenala nudu. Ono to tak ale není! Předjíždí se tu hodně na těsno, občas se piloti navzájem auty i dotknou, a to v opravdu vysokých rychlostech. A občas jim to bohužel nevyjde.

Článek

Zatímco my si v Evropě během automobilových závodů užíváme zatáček a převýšení, Amerika má jako národní motoristický sport závody Nascar. I kdybyste je nikdy neviděli na vlastní oči, jistě víte, že auta zde jezdí v jednom velkém chumlu po oválu jen doleva. A právě proto jsou pro Evropany tyto závody možná trochu nudné, ovšem jakmile proniknete do jejich atmosféry, strhnou vás a už nepustí. Oficiálně tyto závody spatřily světlo světa poprvé v roce 1949, ovšem jejich úplný základ je mnohem dál.

Když kolem roku 1930 v Americe bujela prohibice, ze které těžil třeba slavný Al Capone, bylo potřeba alkohol nějak dostat z venkovských výroben do města, do barů a hospod. Ti, kteří alkohol vozili, věděli, že si musí dát dobrý pozor na policii, respektive, když už ji potkají, musí jí za každou cenu ujet. A tak si začali svá auta upravovat, aby byla výkonnější. Což se jim dařilo, a tak když byla prohibice v roce 1933 ukončena, rozhodli se, že s těmi upravenými auty budou jezdit dál. Jen tak, pro zábavu, ale samozřejmě mezi sebou začali rychle soupeřit. A to byl začátek automobilových závodů, které dnes známe pod jménem Nascar.

Jak vidíte, jejich historie je velmi zajímavá, ale nudná není ani současnost. Možná si to diváci někdy neuvědomují, ale auta se po oválu prohání opravdu vysokou rychlostí a často jedou jen milimetry od sebe ve stylu nárazník na nárazník. Pak stačí jen jedna malá chyba a malér je na světě. A někdy zatraceně velký. O tom by ostatně mohla vyprávět velká většina startovního pole posledního závodu Daytona 500. Jen 10 kol před koncem se totiž z jediné chyby stala jedna z největších nehod, jakou Nascar kdy viděl. Celkem se jí totiž účastnilo 21 závodních speciálů.

Nascar má pro takové nehody dokonce pojmenování. Jakmile se srazí více než 5 aut, je název takové nehody The Big One, tedy v překladu „velký“. Je celkem humorné, že 21 aut je pořádná nálož oproti pěti, a i tak se jí říká stejně. Ale co naplat, velká ta nehoda opravdu byla. Na svědomí ji má jezdec jménem Paul Menard, který neudržel nervy na uzdě a ve vypjaté situaci se lehce dotkl soupeřova auta. To ho ovšem roztočilo, a pak už se děly dost šílené věci. Většina aut se rozprskla do stran jako dobře sražené kuželky a je moc dobře, že tahle demolition derby neskončila vážným zraněním. Pár jezdců je lehce potlučených, ale všichni odešli po svých.

Ten, který vše způsobil, už se za svou chybu všem omluvil s tím, že toho velmi lituje. No, má rozhodně čeho litovat – závod totiž musel být na asi hodinu zrušen, přičemž do cíle pak dojela asi třetina aut.

Reklama

Související témata:
Hromadné nehody
Načítám