Hlavní obsah

Motosalon 2019 ve znamení vzkříšení českých značek

Foto: Čezeta

Čezeta 506

Letošní výstava Motosalon, konaná v pražských Letňanech, by mohla být opět oním „svatostánkem“ pro všechny příznivce jedné stopy. Po letech štěpení, kdy probíhaly souběžně v jednom termínu hned dvě motocyklové výstavy, je letošní veletrh zase pouze jeden, nabídne na jednom místě snad všechny dostupné značky, ale taky pár specialit. Konkrétně třeba dvě motocyklové značky, které kdysi dávno zanikly a nyní zažívají znovuzrození.

Článek

Čezeta – legendární prase, tentokrát v elektrické formě

Asi každý zná alespoň z obrázku legendární ČZ 175/501 a pozdější 175/502, přezdívané pro svůj charakteristický tvar lidově „prase“. Svérázné české skútry s ikonickou kapotáží se vydaly do světa poprvé v roce 1957 a z dnešního pohledu se jedná o skutečně archaické stroje, vybavené poněkud předpotopním dvoudobým jednoválcem o výkonu cca 8 koní. Byť pozdější verze byly vybaveny i luxusním dynamospouštěčem, napojeným na 12V elektrickou soustavu!

Foto: Čezeta

Dobová fotografie klasického prasete

Od posledního modernizovaného „prasete“ 175/502, vyrobeného v roce 1963, uplynulo již mnoho vody, přesto svět na „prase“ nezapomněl a nezanevřel. V roce 2013 se proto spustil projekt „Čezeta“, odstartovaný britským podnikatelem Neilem Smithem, žijícím dlouhodobě v ČR. Po dlouhé fázi vývoje a testování došlo konečně na sériovou výrobu a momentálně tak vzniká přímo v ČR přibližně 300 nových Čezet 506 ročně.

Foto: Čezeta

Čezeta 506

Jenomže jakkoliv je nový model 506 designově téměř shodný s prapůvodním originálem, pod vnějšími „revmaplechy“ se ukrývá soudobá, a vlastně i futuristická technika. Nové prase je totiž kompletně elektrické a vybavené bateriemi Panasonic, pohánějícími elektromotor uložený v zadním kole. S menší 4 kWh baterií najede Čezeta mezi 80 až 100 kilometry, s větší 6 kWh potom 120 až 150 kilometrů. Dále pochopitelně nechybí ani moderní zavěšení nebo kotoučové brzdy, jejichž brzdiče jsou ve tvaru prasete. Uznejte, že tohle je skutečně geniální detail…

Foto: Čezeta

Roztomilý detail v podobě prasátka na místě brzdiče

Na Motosalonu představí Čezeta na svém stánku hned dva elektrické stroje – z nichž jeden je vůbec prvním sériově vyrobeným „prasetem“ z nové éry – a dále koncepci solárního nabíjení. Kompletní test Čezety 506 se všemi specifikacemi vám nabídneme ještě v této sezóně!

Čechie-Böhmerland – vzácná sportovní Čechie hlásí návrat po téměř 100 letech

Tak jako bylo „prase“ praktickým motocyklem lidu v době socialismu, byla neméně legendární Čechie Böhmerland praktickým motocyklem v meziválečném období. S délkou přes tři metry představovala Čechie nejdelší vyráběný motocykl na světě a verze s nejdelším rozvorem měla uvézt až čtyři vojáky, případně celou rodinu. Málo se však ví, že v roce 1927 existovala i velmi vzácná jednomístná závodní Čechie. Ta nesla na svou dobu odvážný název „Super Sport“ a vyrobena byla údajně v počtu deseti kusů, z nichž se dochovalo jen velmi málo.

Foto: Böhmerland Project

Čechie-Böhmerland Super Sport na historické fotografii

Když si o několik dekád později vybíral svůj nový projekt Peter Knobloch z 3D tiskárny Rapid Prototyping, padla volba právě na Čechii, potažmo její nejvzácnější verzi. V roce 2013 se společnosti podařilo získat ochrannou známku Čechie-Böhmerland, a začala tak vznikat vize historické sportovní šestistovky v její novodobé podobě.

Motorka zatím nebyla vyrobena a existuje jen ve formě virtuálních vizualizací, ale od pana Knoblocha jsme se dozvěděli, že by funkční prototyp měl vyjet ještě letos. A úroveň vlastního vývoje se zdá být poměrně fascinující. Třeba motor – unikátní čtyřdobý jednoválec o objemu 600 ccm, přeplňovaný mechanickým kompresorem, by měl vzniknout přímo v továrně v Turnově, kde se zabývají 3D tiskem nejrůznějších materiálů a litím kovů. V minulosti už tu vznikl třeba motor z nedochovaného závodního motocyklu Laurin & Klement, vytvořený pouze podle dobových fotografií.

Foto: Böhmerland Project

Vizualizace novodobé Čechie-Böhmerland Super Sport

Jak už bylo řečeno, celou novou motorku na výstavě Motosalon zatím neuvidíme. Už samotné vizualizace ovšem určitě stojí za prohlédnutí. Po tvorbě zmíněného prototypu se novodobá Čechie chystá na homologační zkoušky a někdy v příštím roce by mohla vzniknout desetikusová limitovaná série zcela unikátního a ryze českého stroje.

Jak na Motosalon?

Jarní motocyklová výstava otevře na výstavišti PVA Letňany své brány pro veřejnost již zítra, tj. ve čtvrtek 28. února ve 12.00 hodin. Ve čtvrtek, pátek a sobotu bude mít otevřeno do 19.00 hod., v neděli je potom doba zkrácena do 17.00 hod. Základní vstupné na místě je stanoveno na 200 korun, výjimkou je pouze sobota, kdy je nejbohatší doprovodný program a cena vstupného činí 250 korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama