Hlavní obsah

Ženeva 2019: Morgan představuje zcela nový vůz se zcela starým kabátem

Foto: Morgan

Morgan Plus Six

Sportovní vozy britského Morganu působí na automobilovém trhu – a teď i v rámci Ženevského autosalonu – coby ostrůvek staré školy v moři moderny a elektromobility. A zbrusu nový model Plus Six na tom není jinak, byť se pod retro slupkou ukrývá naprosto nový vůz.

Článek

Základem všeho je nová hliníková platforma CX-Generation. Ani u ní se ale nezapomnělo na naprostou klasiku britské značky, a sice dřevěné konstrukční prvky. Ty se tady kombinují s hliníkem v promyšlené struktuře a výsledkem je dvakrát tužší šasi oproti předchozím modelům, a hlavně nizounká hmotnost. Základní konstrukce auta bez ničeho dalšího váží neskutečných 100 kilogramů a celé auto má potom 1 075 kilo.

Takříkajíc muší váha předznamenává parádní parametry, které dokresluje patřičný motor. Pod dlouhou kapotu vozu historického vzezření usadil Morgan řadový přeplňovaný šestiválec od BMW, podávající ze tří litrů objemu výkon 340 koní a točivý moment 500 Nm. Jde o stejný motor s interním označením B58, jež pohání i nová dvojčata Toyota Supra/BMW Z4. Agregát je spárován s automatickou osmistupňovou převodovkou, ale bude tu možnost i šestistupňového manuálu. Což je mimochodem ta možnost, kterou u BMW určitě nedostaneme a u Toyoty pravděpodobně také ne.

Jelikož silný motor pohání lehké auto, Morgan mluví o vůbec nejdynamičtějším modelu ve své historii. Z nuly na sto mu to trvá 4,2 sekundy a maximálka se vyšplhá až na 267 km/h. S přihlédnutím k tomu, že výkon 340 koní není zase tak brutální, se jedná o pozoruhodnou rychlost. Jen tak mimochodem, Morgan zmiňuje, že i přes ohromný výkon umí být auto taky úsporné. Těch normovaných 7,4 litru sice typického majitele Morganu asi moc nezajímá, ale fakt, že při projížďkách na francouzské Riviéře nebude muset příliš často tankovat, je docela milý.

Že auto skutečně náleží do jednadvacátého století, je zvenku prozrazeno LED předními světly, u nichž nás docela zajímá, jak budou svítit „naplno“, ne jen se zapnutými štěrbinami denního svícení. Uvnitř se potom moderní doba odráží na malém displeji na přístrojovém panelu, ale hlavně na voliči převodovky. Ten je převzat přímo z „dárcovského“ BMW a máme-li být upřímní, moc nám do interiéru nepasuje. Vsadili bychom se, že s manuální převodovkou to bude o hodně lepší.

Pomineme-li však tenhle drobounký nešvar, je za nás vše v naprostém pořádku. Unikátní ručně stavěný vůz bude vznikat v Británii maximálně po 300 kusech ročně, jeho základní cena je nastavena na 77 995 britských liber, tedy v přepočtu na 2,3 milionu korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb