Článek
Nejdřív snad krátký přehled nově osvobozených úseků - jedná se o obchvat u Plzně (D5), Ústí nad Labem (D8), Zlína (D1), Olomouce (D35), Prostějova (D46), Kroměříže (D1), Berouna (D5) nebo Králova Dvora (D5) a také výjezdů z Prahy / vjezdů do Prahy (včetně vjezdu po R10 od Brandýsa nad Labem). Běžně bychom asi dodali jen "díky za ty dary", ale mnohem spíš se hodí "No konečně!". Osvobodit od dálničních poplatků městské obchvaty je totiž věc selského rozumu - napojení městského okruhu na stávající dálniční síť je logické řešení, zpoplatnění takového úseku nikoliv. Proto není tenhle krok ministerstva hoden potlesku či gratulace, jde jen o napravení staré křivdy.
A jen tak pro představu, jak to funguje za velkou louží, kde už pár měsíců přebývám. Předem říkám, že nejde o rozumbradování ze země neomezených možností, ale jen poznámku pro srovnání. Dálnice jsou v USA zdarma. Jakmile se zaplatila jejich stavba, odstranily se mýtné brány a náklady na údržbu (pravda taktéž nedostatečnou, zejména dosluhující a přesluhující mosty jsou v USA velký problém) se platí s daně na pohonné hmoty, maziva a další náplně související s auto-moto.
Za co se naopak platí jsou městské obchvaty a rychlostní silnice, které jsou alternativou zdlouhavé cesty skrz centrum nebo plahočením se po dálnici s omezenou rychlostí. Chcete se někam dostat rychleji? Připlaťte si. Díky tomu se daří obchvaty budovat skutečně rychle, protože jejich dostavbu sponzorují samotní řidiči. Není to univerzální řešení, ale lze na něj aplikovat selský rozum. A to se zas tak často u rozhodnutí politiků nestává.