Hlavní obsah

Mercedes-Benz Unimog – Sedmdesátiny pracanta (fotogalerie)

Foto: Archiv Garáž.cz

Ultimátní lehký terénní nákladní automobil slaví sedmdesátiny. A že je co slavit, protože původně zemědělský pomocník udělal kariéru takřka ve všech oborech lidské činnosti!

Článek

První koncept lehkého terénního automobilu Unimog představil Albert Friedrich, konstruktér Daimleru, v roce 1944. Tři měsíce po konci Druhé světové války byla v Evropě potřeba vozidla na podporu zemědělství, lesnictví a dalších mírových odvětví. Hospodářskému vývoji by podobný pracant velmi prospěl.

V říjnu 1946 byl tedy představen Unimog Prototype 1. Motor a převodovka byly umístěny vpravo od středové linie auta, díky čemuž svíraly poloosy s nápravami lepší úhel, navíc auto získalo i lepší poloměr otáčení, čímž se zlepšila také obratnost. Ta je v terénu velmi důležitá. Ostatně o užitečnosti tohoto řešení svědčí fakt, že jej Unimog využívá dodnes.

Foto: Archiv Garáž.cz

Sériová výroba začala v roce 1947. Vůz poháněl vznětový motor o výkonu 25 koní a maximální rychlost byla 50 km/h. S pohonem všech kol se tak jednalo spíš o traktor, než nákladní automobil. Ovšem byl mnohem efektivnější než cokoliv, co tehdy nabízela konkurence. Postupně se však Unimog měnil, rostl výkon i jízdní komfort, Design se přizpůsoboval trendům doby. Výborná průchodnost terénem však zůstala, kromě zemědělství a lesnictví zamířil do armády, stavebnictví a dvakrát s ním posádky vyhrály slavnou Dakarskou rally. Vzniklo přes 400 tisíc exemplářů, které si majitelé dodnes nemůžou vynachválit. A tak se dá očekávat, že UNIversal MOtor Gerat, jak zní celý název zkratky Unimog, tu s námi ještě několik dalších desetiletí zůstane.

Arnie

Slavn Arnold Schwarzenegger je znm hlavně svou zlibou veHMMWV, tedy Humvee, vojensk verzi automobilu Hummer H1. Nicmně byl to prvě Arnie, kdo měl doma i střbrn Unimog valnk s chromavnm trubkovm rmem a dalš nadstandardn vbavou.

Reklama

Načítám