Hlavní obsah

Mercedes-Benz CLK200 Kompressor Cabriolet Elegance

Foto: Martin Palonder
3. 10. 2021

Občas se svezu autem, kde nemám žádná velká očekávání, a najednou si uvědomím, že jsme za jeho volantem extrémně spokojený. A právě to se mi stalo v Mercedesu CLK.

Článek

Tak trochu průměrné a tak trochu stylové auto, to by u Mercedesu mohl perfektně splňovat model CLK. Vyráběl se ve dvou generacích mezi roky 1997 až 2010 a dnes je celkem dostupnou ojetinou. Pořídit si jej můžete buď jako kupé, nebo jako kabriolet. Elegantní CLK nahradilo kupé a kabriolety odvozené od éčka W124 a zapadlo mezi modely SLK a CL. Design první generace vycházel z modelu E generace W210, ale technika byla založená na třídě C. My ale trochu přetočíme čas do června 2003 a mrkneme se na tu druhou a větší C209, tedy vlastně A209, jak znělo kódové označení dvoudveřového čtyřmístného kabrioletu. Ten si pro změnu vypůjčil designovou inspiraci a část techniky včetně platformy u Céčka W203 a naživo mě docela překvapil tím, jak dlouhý reálně je.

Jde o auto z roku 2006, tedy rok po faceliftu, který naštěstí nesebral Mercedesu nic z jeho elegance. Poznáte jej podle masky se třemi příčkami místo předchozích čtyř, nad ní je i nezbytný „zaměřovač“. Jinak se spíš upravoval vnitřek a vylepšil infotainment. Interiér je pořád ve skvělém stavu a vůbec nevrže, neklepe a pořád se tváří jak v novém autě. Také podavače pásů pro přední sedadla stále fungují. Navíc tu máte skutečně prémiový pocit díky kvalitním materiálům a skvěle zvládnutému zpracování. Škoda jen té šedé barvy, je trochu nudná.

Foto: Martin Palonder

Modelu CLK to sluší i se střechou

Kabriolet má látkovou elektricky ovládanou střechu v modré barvě, která se skládá 20 sekund (ano, to není zrovna rychlé) a zvládne to i za pomalé jízdy do 8 km/h. Pak si můžete stáhnout okna a užít si nádherně otevřené auto. Pokud máte střechu nahoře a stáhnete okna, máte stejnou bezsloupkovou siluetu, jakou má i kupé. Nakonec ale rádi využijete větrnou clonu, pokud budete jezdit jen ve dvou a nevyužijete další dvě spíše nouzová místa na zadní lavici. Přístup na ně stejně není nejsnazší. Dostatečně velký je kufr s objemem 435 litrů, jen pozor na roletku. Jakmile s ní pohnete, nechce se střecha sklápět. Otevřená karoserie se samozřejmě více kroutí.

Výbava je bohatá

Tyto Mercedesy byly vybaveny často lépe než sedany třídy C, takže spoléhejte na ABS, ESP, elektricky ovládaná sedadla, palubní počítač, autorádio s CD přehrávačem a duální klimatizaci ve standardní výbavě. Verze Elegance (to je přímo tato verze) přidá zeleně tónovaná skla, šestnáctipalcová kola a dřevěný dekor v interiéru. Varianta Avantgarde se chlubí modře tónovanými skly, černou maskou chladiče, osmnáctipalcovými koly, hliníkovým dekorem a také o 15 milimetrů sníženým podvozkem s tužšími pružinami a stabilizátory. Existují i auta vybavená AMG paketem. Z bezpečnostních prvků potěší například i 6 airbagů.

Foto: Martin Palonder

Interiér působí nenápadně, ale je opravdu příjemný

Koncepce Mercedesu je klasická, tedy motor vpředu a pohon zadních kol. Tím se vlastně podobalo i hlavnímu rivalovi – kupé a kabrioletu BMW řady 3. Motor je tu ten objemově nejmenší a navzdory názvu 200 jde jen o osmnáctistovku M271. Jenže tento řadový čtyřválec je přeplňovaný kompresorem, takže nabízí 160 koní v 5 500 otáčkách a 240 Nm v 3 500 otáčkách (po faceliftu hodnoty narostly, výkon konkrétně na 180 koní). Kompresor Eaton MP45 vyluzuje krásně brumlavý zvuk, ale neozývá se ječení ve vyšších otáčkách. Vlastně je auto velmi tiché a vůbec nemáte pocit, že jedete s přeplňovaným motorem, spíš se jen zdá, jako kdyby byl objem motoru o litr větší. Jeho lineární zátah se nikdy neomrzí, i když není nijak sportovně jedovatý.

S automatem jede hladce

Auto je vybaveno sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic a i s tou se na stovku dostane za necelých deset sekund. Řazení by mohlo být o něco rychlejší, ale možná ta ležérnost není na škodu. Samočinná převodovka funguje naprosto hladce a vůbec nepostřehnete, kdy mění jednotlivé stupně. Mercedes nabízel i manuál, který se dá potkat u této motorizace spíš u kupé. S automatem se spotřeba pohybuje pod devět litrů v průměru a kolem deseti ve městě. Odhlučnění není úplně špatné, ale samozřejmě na úplné ticho nemáte u otevřeného auta nárok.

Foto: Martin Palonder

Léto, slunce a kabriolet, co si přát víc?

Hmotnost této verze se pohybuje kolem 1,6 tuny a má dobře dávkovatelné brzdy. Kdybych si pár desítek, možná i stovek kilogramů odmyslel, působilo by auto hbitě a bezprostředně. Vážně myslím, že kupé bude mnohem zábavnější a bude tradičně dobře jezdícímu BMW řady 3 z té doby důstojným rivalem. Kabriolet má v tomto nevýhodu, ale úplně marný také není a v zatáčkách se až překvapivě málo naklání. Možná jsem za jeho volantem tak spokojený, protože jsem vlastně neměl žádná vysoká očekávání. Myslel jsem, že bude klidný a pohodlný typický Mercedes (což vlastně je), ale je tak moc příjemný, a přitom i trochu tužší, což se mi hodně líbí. Směrová stabilita je výborná, v zatáčkách se prvně dočkáte spíš lehčí nedotáčivosti.

Na co si dát pozor?

Výrazně lepší bylo nové hřebenové řízení (předchůdce používal maticové), ale pořád není nijak zvlášť komunikativní. Povedené je i nezávislé zavěšení předních kol. Zlepšení si Mercedes nachystal i v antikorozní ochraně, takže druhá generace vzdoruje zrzavému moru lépe. Zkontrolujte spodní hrany dveří a přední blatníky, to jsou nejnáchylnější místa. Závada se může objevit u kompresoru, pokud nedostává speciální olej. Zanedbat se nedoporučuje ani výměna oleje v sedmistupňovém automatu. Verze po modernizaci ale už netrpí na karbonizaci. Odchází také zapalovací cívky a napínáky řetězu, takže při chrastění je lepší se co nejdříve objednat v servisu.

Výrazné problémy se spolehlivostí tedy recenze nezmiňují, což může být dalším důvodem pro koupi odolného a kvalitního auta. Jen někdy zamrzí zatékání a hluk kolem bezrámových oken, případně rychle odcházející silentbloky na přední nápravě. Spíš mi překvapilo, kolik negativních recenzí jsem přečetl na české autorizované servisy značky Mercedes, kterým většina majitelů doporučuje se úplně vyhýbat. Tak si před koupí ten váš nejbližší prověřte, pokud tedy vůbec se starším autem budete chtít jezdit do autorizovaného servisu.

Jak CLK začalo, tak vlastně i skončilo. Bylo totiž v únoru 2010 nahrazeno kupé a kabrioletem třídy E, generace W207 (tedy opět přesněji C207 a A207). Slavnou rolí této generace CLK byla účast v šampionátu Formule 1 v letech 2006 a 2007 v roli Safety Car, ale to šlo o vrcholný model CLK63 AMG. Kabriolety CLK původně vyráběl Karmann v Osnabrücku, ale v roce 2004 se výroba stěhovala do Brém.

Dnes seženete ojetá CLK už za ceny od padesáti tisíc korun, ale za slušnější stav to bude chtít dvoj- až trojnásobek této částky, ostatně jako v tomto případě. Pořád je to ale velmi dostupná cesta k elegantnímu Mercedesu, jehož design jako kdyby vůbec nezestárnul. Získáte auto, které je úžasným společníkem na delší trasy, v tomto případě pro ty, které si chcete vychutnat s trochou průvanu. Za málo peněz nabízí docela dost muziky, jen nesmíte čekat sportovní auto. A i mojí manželce se CLK vlastně líbí, takže proč ještě váhám?

Reklama

Sdílejte článek
Související témata:
Mercedes-Benz CLK 200