Hlavní obsah

Lexus RX 450h – Prémiový koráb na dlouhé cesty

Foto: Jakub Deml

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

A je tu další velké SUV. Skoro jako přes kopírák, chtělo by se vám říct. Ale kdeže. Lexus RX 450h není ani zdaleka tuctové SUV, jakých je v dnešní době na trhu nespočet. Lexus si zkrátka zapamatujete.

Článek

Důvodů, proč tomu tak je, je hned několik. Třeba si ho v Evropě nemůžete pořídit v dieselové variantě, ale jen s benzinovým šestiválcem v kombinaci s elektromotory. Takových SUV u nás moc není. Lexus také vyčnívá z řady některými prvky v interiéru, ale i pohodlím nebo téměř dokonalým odhlučněním. O tom všem ale až níže.

Model RX450h prošel v loňském roce faceliftem. Ten není na první pohled příliš výrazný, ale to je asi dobře, protože design tohoto SUV je dlouhodobě poměrně unikátní a snadno zapamatovatelný. Byla by škoda se ho vzdát a dělat jen „změny pro změny“. Auto si tak stále drží své ostře řezané linie i jistou dávku futuristického vzhledu a elegance.

Jedním z hlavních prvků, které prošly modernizací, jsou přední světlomety. Ty využívají technologii, kterou v Lexusu nazvali „BladeScan“. Japonští inženýři ji údajně vyvíjeli 13 let a výsledkem jsou adaptivní světlomety, ve kterých rotuje malé zrcadélko rychlostí 6 000 otáček za minutu. Na něj svítí výkonná LED dioda, přičemž celý systém upravuje tok světla v závislosti na okolním provozu a světelných podmínkách. V praxi to celkem funguje, otázkou je, zdali by to celé nešlo jednodušeji…

Foto: Jakub Deml

Nové adaptivní světlomety vyvíjeli v Lexusu údajně 13 let

Mírně se proměnila také zadní světla, která nově působí možná o něco elegantněji. Další estetické změny zvenčí nestojí snad ani za řeč. Důležité je, že auto působí stále jako elegantní a sexy SUV, v našem případě to celé ještě podtrhuje zajímavá příplatková hnědá metalíza.

Žádné překotné změny nečekejte ani v interiéru. Lexus nenaskakuje na každou trendy vlnu, která se automobilovým světem prožene, a tak zde najdete klasické analogové budíky nebo třeba tradiční lexusácký touchpad pro ovládání infotainmentu. Na někoho vlastně může kabina Lexusu působit až zastarale. Displej infotainmentu je sice nově již dotykový, vzhledem k prostornosti interiéru je ale poměrně daleko od řidiče, a tak budete k ovládání stejně nejspíš používat klasický touchpad, kterému řada lidí stále nepřišla na chuť. Je to ale jen o zvyku, funguje dobře.

Tradiční zůstávají i další ovládací prvky. Na středovém panelu najdeme řadu tlačítek, z nichž některá vypadají jako v autech před deseti nebo patnácti lety. Stejně je na tom i zpracování infotainmentu a map v navigaci. Podobně je na tom pak i klíč od vozu, který by v roce 2021 u prémiového auta za téměř dva a půl milionu korun mohl vypadat rozhodně elegantněji. Na druhou stranu, Lexus cílí spíše na konzervativnější zákazníky a ti analogový přístup bez výstřelků možná spíše přivítají.

Foto: Jakub Deml

Obdélníkový displej infotainmentu je dobře na očích a zároveň nebrání nijak ve výhledu. Graficky ale infotainment připomíná spíše nultá léta než žhavou současnost

Tím námitky k interiéru končí a je třeba zmínit daleko podstatnější věci, ve kterých Lexus naopak boduje. Interiér je velmi prostorný a kvalitně zpracovaný. Sedadla jsou pohodlná a poměrně vysoký posez za volantem zaručuje dobrý výhled z vozu. Špatně se nemají ani cestující na zadních sedadlech – ti mají k dispozici například stínící roletky v oknech nebo elektrické polohování sedadel. Prostoru pro nohy pak hraje do karet absence středového tunelu, cestování na nejméně oblíbeném místě ve voze, tedy vzadu uprostřed, se tak rázem stává mnohem snesitelnějším. Zavazadlový prostor vzhledem k velikosti vozu nabízí průměrných 539 litrů, po sklopení zadní řady sedadel pak 1 612 litrů. Nadprůměrné je naopak odhlučnění kabiny, které patří k naprosté špičce napříč všemi segmenty.

Ačkoliv se při pohledu do interiéru může Lexus na první pohled někomu zdát trochu zastaralý, v technologiích a výbavě drží značka samozřejmě krok. Najdeme zde head-up displej, bezklíčový přístup, navigaci, vyhřívání i chlazení sedadel, vyhřívaný volant, 360° parkovací kameru, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu a nově také podporu Apple CarPlay a Android Auto. Z bezpečnostních a asistenčních systémů nechybí třeba adaptivní tempomat, asistent hlídání mrtvého úhlu, přednárazový bezpečnostní systém s detekcí chodců nebo asistent jízdních pruhů, který při zapnutém tempomatu vede auto spolehlivě uprostřed jízdního pruhu.

Foto: Jakub Deml

Absence středového tunelu je pro pasažéry na zadních sedadlech vítaným plusem

Pod kapotou RX 450h najdeme hybridní pohonné ústrojí, které se skládá z atmosférického zážehového šestiválce o objemu 3,5 litru a dvou elektromotorů, z nichž každý z nich obsluhuje jednu z náprav. Elektromotor na přední nápravě má výkon 123 kW, na zadní nápravě pak 50 kW. Celkový kombinovaný výkon této hybridní soustavy činí 313 koní.

Zajímavý je zvukový projev motoru, kdy vlivem bezestupňové CVT převodovky motor i přes svých poctivých šest válců občas kvílí trochu jako zuřivý vysavač. Když ho ale chytnete pod krkem, tak ukáže, že má sil dost. Jak už to u těchto typů převodovek bývá, auto nemá nějakou výraznější výkonovou špičku, zrychlení je ale hladké a plynulé v celém rozsahu otáček.

Foto: Jakub Deml

Zapomeňte na diesel a turba, tady vládne poctivý benzinový šestiválec s podporou elektromotorů

Při jízdě v tomto voze ale stejně pravděpodobně žádnou výkonovou špičku hledat nebudete. Je to přece jen pohodlný koráb, který příliš nevybízí k rychlé jízdě. Spíše jakoby vám auto říkalo „vychutnávej si ten klid a nikam nespěchej“. S tím koresponduje i nastavení podvozku, které je komfortní, skoro až houpavé. Na můj vkus je pak trochu moc přeposilované řízení. Dámám to při manipulaci v městském prostředí bude zcela jistě vyhovovat, při svižnější jízdě po okreskách by ale o něco větší odezva ve volantu přišla vhod.

Spotřeba se nám během testu pohybovala při normální jízdě kolem 9 litrů na sto kilometrů. Když se ale posnažíte, dostanete se bez problémů ještě o půl litru níže. Díky přítomnosti elektromotorů pak nestoupají hodnoty spotřeby ani v městském provozu, možná spíše naopak, protože řadu popojíždění a rozjezdů obstarají právě elektromotory.

Jak tedy tento mimořádný a nezapomenutelný vůz shrnout na závěr? Lexus RX 450h je elegantní a pohodlný parťák, kterého oceníte zejména na delších cestách. Automobilka nejede na módní vlně přehnané digitalizace a přehršle displejů, snaží se stále dělat „normální“ prémiová auta s velkou dávkou komfortu a nadstandardní výbavou. A takový Lexus RX 450h zkrátka je.

Lexus nese napříč modelovou řadou punc jedinečnosti a to se samozřejmě podepisuje i na pořizovací ceně. Model RX 450h začíná na cenovce 1 844 000 korun za variantu s výbavovým stupněm Comfort. Námi testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě Luxury, která vyjde na 2 379 000 korun, příplatková hnědá měděná metalíza přidala ještě dalších 32 tisíc navíc, konečná cena námi testovaného vozu tedy vychází na 2 411 000 Kč.

Technické údaje
Motorvidlicový zážehový šestiválec pracující v Atkinsonově cyklu + dva elektromotory
Zdvihový objem3 456 cm3
Celkový výkon230 kW (313 koní) při 6 000 ot./min.
Točivý moment335 Nm při 4 600 ot./min.
Plněníatmosférické
Převodovkaautomatická bezestupňová c-CVT
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 025 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,7 sekundy
Maximální rychlost200 km/h
Spotřeba (kombinovaná)9,0 l/100 km
Objem palivové nádrže65 litrů
Kola a pneumatiky235/55 R20
Rozvor2 790 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4 890/1 895/1 685 mm
Objem zavazadelníku539 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám