Hlavní obsah

Testy: Lexus ES 300h F Sport – Plout na klidné vlně

Foto: Martin Jánský
27. 5. 2020

Už vás nudí evropská prémiová auta, která jsou sterilní jako pojízdné kanceláře a místo pravého komfortu otravují falešnou sportovností? Máme pro vás alternativu, která vás zahrne pohodlím a luxusem a jako bonus vám vnese nevídaný klid do duše.

Článek

Kouzlo pravých luxusních limuzín není jen v lánech kůže, nekonečném seznamu prvků výbavy, technických zázracích pod kapotou ani prestižním znáčku na kapotě, který vám zaručí pochvalné pokyvování hlavou na parkovišti před vaším golfovým klubem. Ve skutečnosti platíte prémiovou částku především za pocit výjimečnosti, který obyčejná auta nedokážou zprostředkovat.

U Lexusu je to především úžasný klid, který vás prostoupí, jakmile zabouchnete dveře. Najednou se totiž ocitnete v oáze pohodlí a ticha, kam hluk a shon okolního světa nemůže. Klidně si plujete ulicemi, řízení vyžaduje jen jemné zásahy, a vy si tak můžete za volantem odpočinout. Sledujete krásné analogové palubní hodiny a úplně cítíte, jak se čas zpomaluje a táhne se jako med na lžíci. Není kam spěchat, není za čím se hnát.

Foto: Martin Jánský

Jízda v ES je tichá a uklidňující, takže si ji můžete skutečně vychutnávat

Svou roli na vzniku téhle ojedinělé atmosféry má i hybridní pohon (jinou pohonnou jednotku model ES nenabízí) – často totiž plujete naprosto neslyšně na vlně elektřiny (získané regenerativním brzděním, tedy „zadarmo“) a spalovací motor pod kapotou tiše klimbá. Až když plynový pedál přišlápnete víc, benzinová jednotka se okamžitě probere k životu a pomůže se silnější akcelerací. Převodovka s plynule měnitelným převodem se jeho otáčky snaží většinu času držet nízko pro úspornější jízdu a nižší hlučnost.

Foto: Martin Jánský

Kabina ES nehýří barvami, zakládá si na neprůstřelné kvalitě a vkusných detailech

Když pak potřebujete skutečně pelášit, převodovka motor vytočí a podrží ho ve vyšších otáčkách. Díky kombinovanému výkonu 218 koní ale stačí jen chvíle, abyste dosáhli rychlosti, které potřebujete. Na velké dovádění však tento pohon uzpůsobený není, daleko víc mu vyhovuje jemné zacházení a plynulost, které nakonec k jízdě s limuzínou sedí úplně nejlépe – pak se vám odmění tichem na palubě a hlavně nízkou spotřebou kolem 5,5 l/100 km.

Proto se mi zdá trochu zbytečné připlácet 170 tisíc za F Sport paket. Ano, s výraznějším bodykitem a na 19palcových kolech vypadá Lexus vážně dobře, sportovnější sedadla příjemně obejmou a hliníkové pedály taky potěší, jenže sportovně laděný adaptivní podvozek je i v normálním režimu docela tuhý, a má tak výrazně navrch nad spíše pohodově laděným pohonným ústrojím. Ani zbytek auta neprojevuje příliš velké sportovní nadšení a pohon předních kol vám také moc radosti na tváři nevykouzlí. Ano, větší jistota v rychlých zatáčkách se hodí, ale nebylo by přeci jen lepší trochu povolit nohu na plynu a plout víc na vlně pohody?

Základní podvozek je totiž naladěný příjemně do houpava a všechny nerovnosti a výmoly (tak zoufale časté na českých silnicích) polyká přímo zázračně. Za volantem se tak ještě víc vyklidníte a potřebu spěchat hodíte zcela za hlavu. Raději si budete užívat vyhřívaná i odvětrávaná sedadla čalouněná jemnou kůží, vynikající audio Mark Levinson se 17 reproduktory a skvělé zpracování celé kabiny. Jen jedna věc by vám mohla lézt na nervy…

Na infotainment současných Lexusů prší kritika ze všech stran, málokoho nadchne zastaralá grafika, nepřehlednost designu nebo nešikovné ovládání prostřednictvím touchpadu – a já nebudu dělat výjimku. Evropská konkurence to umí elegantněji, intuitivněji a příjemněji. Faktem ale je, že jde hlavně o zvyk, a když tomu dáte čas, určitě se spolu sžijete a oceníte promyšlenost celého systému (i když trochu jinak než u zbytku světa).

Zvlášť, když je to jediná vada na kráse Lexusu ES. Je příkladně prostorné, skvěle vybavené, vzorně úsporné, perfektně odhlučněné a báječně pohodlné. A hlavně úžasně uklidňující – dokáže vám snížit tepovou frekvenci, zklidnit mysl a vnést vám do duše klid, což mnoho aut (ani těch dražších) na současném trhu nedokáže. Za to se vyplatí připlatit, co říkáte?

Navíc nepřiplatíte mnoho – Lexus aktuálně nabízí velké slevy (212 – 292 tisíc korun), takže vás ES v základní výbavě vyjde na 1 117 200 Kč a v té nejvyšší na 1 537 200 Kč. Přijde vám to pořád hodně? Pak zkuste Toyotu Camry, která má stejný pohon i charakter, jen se obejde bez některých luxusních prvků.

Technické údaje
Benzinový motoratmosférický řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem2 487 cm3
Výkon131 kW (178 k) při 5 600 ot./min.
Točivý moment221 Nm při 3 600 - 5 200 ot./min.
Elektromotor120 k a 202 Nm
Celkový výkon hybridního systému160 kW (218 k)
Převodovkae-CVT s plynule měnitelným převodem
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 680 kg
Akcelerace 0-100 km/h8,7 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)4,5 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky215/55 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 975/1 865/1 445 mm
Rozvor2 870 mm
Objem zavazadlového prostoru454 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.