Hlavní obsah

Lamborghini Athon – vize budoucnosti rozzuřeného býka

Foto: Archiv Garáž.cz

Hranatá diskotéková osmdesátá léta právě startovala a Lamborghini přišlo se svým konceptem sportovního roadsteru. Zapadnul by do nich skvěle, takže je velká škoda, že se nakonec do výroby nedostal.

Článek

Athon se představil na turínském autosalonu hned v roce 1980. Roadster měl uprostřed třílitrový vidlicový osmiválec o výkonu 260 koní a manuální pětistupňovou převodovku. Nezávislé zavěšení všech kol bylo standardem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ano, automobilka byla tou dobou v masivních finančních potížích, ale tenhle koncept to neukazoval. Naopak, jeho pomocí chtělo studio Bertone zadlužené automobilce trochu pomoci. A povedlo se, auto by skvěle zapadlo do všech těch osmdesátkových filmů o budoucnosti. Marc Deschamps vytvořil na podvozku Lamborghini Silhouette opravdu parádní kousek. Jméno dostal koncept podle egyptského boha slunce Atona.

Foto: Archiv Garáž.cz

Uprostřed má koncept napříč uložený třílitrový vidlicový osmiválec se čtyřmi karburátory Weber. Výkon jednotky je 260 koní, které jste si mohli užít díky skvělému podvozku, Athon měl nezávislé zavěšení všech kol. Rozvor byl stejný, jako u původního modelu Silhouette, ale zkrátila se celková délka auta, zejména díky zkrácení zadního převisu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Sporťák nestandardních tvarů byl vyvinut za velmi krátký čas. Ale to neznamená, že by někdo něco odfláknul. Naopak prý Bertone byl třeba u interiéru až neskutečně pečlivý. Digitální přístrojový štít vyrobila firma Veglia a v roce 1980 působil opravdu futuristicky. Totéž platilo i o jednoramenném volantu. Ani to ale nepřesvědčilo automobilku k sériové výrobě. Existuje tak jen tento jediný funkční prototyp, který byl v roce 2011 vydražen za 347 200 eur.

Načítám