Hlavní obsah

Kupte si kus historie – prototyp TVR Griffith

Foto: RM Sotheby's

Prototypy na prodej se neobjevují moc často a když už, jde buď o vozy zaniklých značek, nebo staré modely. Dříve zkrátka automobilky uvítaly každou korunu za prodej, pokud mohly získat prostředky na další vývoj.

Článek

Do aukce u slavné RM Sotheby’s míří unikátní prototyp sportovního modelu TVR Griffith. To jméno odkazuje na Jacka Griffitha – muže, který se v šedesátých letech rozhodl vyzvat Carolla Shelbyho. Nebylo to na závodní trati, ale v druhém oboru, kde Shelby kraloval – ve výrobě rychlých aut.

Griffith se činil a nakonec přišel s vlastním automobilem TVR Griffith, v USA prodávaným jako Griffith 200. Cesta k němu byla ale delší. Griffith pracoval u TVR na jejich konkurenci Cobry. Základem měl být první model automobilky TVR, typ Grantura s lehkou karoserií. Grantura ale byla stavěna jen pro čtyřválcové lehké motory.

Foto: RM Sotheby's

Tady tluče pořádné srdce

Jacku Griffitovi to nestačilo a tak si vyžádal jeden kousek bez motoru a převodovky a nakonec se mu podařilo do jeho útrob dostat osmiválcovou pohonnou jednotku od Fordu. Znamenalo to ale spoustu úprav. U tohoto prototypu je jako u jediného použit motor o objemu 260 cu, tedy 4,26 litru, a kupé s ním stovku pokoří za méně než 5 sekund.

Foto: RM Sotheby's

Interiér se mi líbí snad ještě víc, než vnější vzhled

Konkrétní auto změnilo majitele poprvé v roce 1968 a ten si jej nechal dalších 50 let. Většinu té doby se o něj velmi pečlivě staral a uchovával jej v bezpečí své garáže. Asi právě díky tomu je Griffith v tak skvělém stavu a umožní novému majiteli užívat si jeho techniku dosyta. Neodolal ale několika úpravám, například přečalounil zadní sedadla, vyměnil nádrž za hliníkovou a natónoval zadní okno. U motoru potom najdeme sání Edelbrock, lepší ventilátory chladiče, zapalování MSD a hliníkové kryty ventilů Cobra. Dřevěný volant je ale stále původní. Výkon se lépe přenáší na zadní kola díky diferenciálu Jaguar.

Foto: RM Sotheby's

Při pohledu z boku silueta vypadá trošku karikaturně

Griffith se nakonec dostal na trh a prodával se s ještě silnějším motorem 289 cu (objem 4,7 litru). Ford tímto motorem nahradil v nabídce pohonnou jednotku použitou v prototypu a používal jej i hlavní konkurent AC Cobra. Auto ale vyžadovalo zkušené řidiče a prodej nebyl až tak masový. Vyrobilo se jen 200 sériových exemplářů. Automobilka TVR jej později nahradila modely Griffith 400 a 600. Model měl výbornou pověst a jméno tak automobilka znovu použila v devadesátých letech. Navíc se tak bude jmenovat i další model nové éry, která se na nás chystá. Jak možná mnozí vědí, automobilka TVR je v současné době nečinná.

Prototyp původního Griffithu bude možné vydražit na květnové aukci v americkém Elkhartu. Jeho autentičnost si můžete prověřit díky číslu šasi 200/5/002. Jde tedy skutečně o třetí vyrobené auto v rámci vývoje, kdy jej testoval Dick Monnich a vy jej dostanete i se spoustou náhradních dílů. Jen uvidíme, na kolik se nakonec vyšplhá cena.

Reklama

Související témata:
Načítám