Hlavní obsah

Koncernová režie: Ostrý Up! ano, ostrá Ibiza nikoliv

Foto: Archiv Garáž.cz
22. 5. 2017

Tyhle žolíky Seat prohrává. Španělská automobilka většinou vyfasuje do svých sportovních verzí to nejlepší. Stačí si vzpomenout na Leona Cupru, který výkonem atakuje eRkového Golfa. Ibiza na tom ale v nové generaci bude stejně jako tuzemská Fabia.

Článek

Důvodem je samozřejmě wolfsburské osekávání rozpočtů. Náklady na vývoj míří směrem k zelené energii, takže počet současných modelů, resp. jejich variací, se musí notně seškrtat. Proč mít tedy v rámci koncernu tři hot hatche, kterých se poměrově prodá mnohem méně než nastupujících crossoverů a SUV? Na tuhle otázku má každý účetní pádnou odpověď. Věděli jsme, že Škoda Fabia ve třetí generaci se na RS verzi těšit nemůže a zdůvodněním už tehdy byly slabé prodeje druhé generace, která nešťastně skončila s DSG a žravou přeplňovanou čtrnáctistovkou. Ibiza a Polo se ještě dočkaly upsizingovaného faceliftu s manuálem a osmnáctistovkou, protože na rozdíl od Fabie čekají na svou novou generaci déle. Ibiza se teď právě dostává na trh - nižší, širší, ve všech ohledech hbitější a sportovnější. I proto zamrzí, že ani v jejím případě se na Cupru těšit nemáme. Lze tedy očekávat, že si vrcholný model pohlídá Volkswagen pro své Polo GTI (lze očekávat něco kolem 200 koní), zatímco Ibiza i Fabia se budou muset spokojit se 150koňovou verzí. Není to špatné a s nějakými cingrlátky (výbava FR), to bude i dobře vypadat, ale pořád je to jenom náhražka.

Tahle režie samozřejmě u koncernu probíhá odnepaměti, stačí si vzpomenout i na šachování se zadní nápravou u trojkové Octavie, dohadování, jestli bude mít Karoq RS verzi či nikoliv (jeho koncernové dvojče Ateca už testuje třísetkoňovou Cupru na Nordschleife) a čekání na RSko u Kodiaqa (pravděpodobně "jen" biturbo diesel se 240 koníky, což je vrcholná motorizace třeba u Volkswagenu Tiguan). Tentokrát je to však viditelnější, protože kromě zrušení Ibizy Cupra jsme se jedním dechem dozvěděli i o sportovní verzi Volkswagenu up! Ano, nejmenší z Volkswagenů bude mít pohon, který z něj udělá kapesní raketu. Nečekejte zázraky, tříválcový litr ze sebe vysype jen 115 koní, ale na autíčko vážící necelou tunu je to slušný výkon a prcek z Wolfsburgu by mohl dát vzpomenout na jedničkového Golfa v GTI. Sice se podívá za stovku až za 8,8 sekundy, ale bude mít tužší a nižší podvozek, lepší brzdy, sedmnáctipalcová kola a náležitě vyzdobený podvozek. Seat Mii a Škoda Citigo si o téhle péči mohou nechat zdát. Vlastně ani není jisté, zda se dočkají druhých generací. Šetřit se prostě musí. Hlavně na cizích.

Reklama