Hlavní obsah

Test celoročních pneu: Obstojí v krizových situacích?

Foto: Pneumatiky.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Počet řidičů, kteří jezdí na celoročních pneumatikách, za posledních 6 let vzrostl o 207 %. Ještě v roce 2016 na nich jezdilo pouze 2,6 % řidičů, dnes je to přes 8 procent. Dá ale celoročkám věřit? To se rozhodl zjistit e-shop Pneumatiky.cz ve spolupráci s mistryní rallye v ČR Sandrou Pokornou.

Článek

Česko v zájmu o celoroční pneu dohání západ. Zdá se to jako věčnost, ale povinnost zimních pneumatik je tu s námi jen něco málo přes 10 let. A není to zase tak dlouho, co čeští řidiči pojmy jako letní a zimní pneumatika vůbec neznali. Nyní se zdá, že k tomuto trendu opět směřujeme. Minimálně zčásti.

I když 8 procent řidičů, kteří používají celoroční pneumatiky, nezní jako vysoké číslo, příští rok na nich pravděpodobně bude jezdit i 10 procent řidičů a toto číslo nadále poroste. V západní Evropě je to ještě více, například v Německu používá celoroční pneumatiky každý pátý řidič.

Spolehlivost celoročních pneumatik otestovala mistryně ČR v rallye Sandra PokornáVideo: Pneumatiky.cz

Mistryně ČR v rallye: Na rodinné auto bych celoročky obula

Důvěra v celoroční pneumatiky tedy každým rokem stoupá. Je ale oprávněná? E-shop Pneumatiky.cz se rozhodl prověřit spolehlivost celoročních pneumatik s mistryní ČR v rallye Sandrou Pokornou. Cílem bylo zjistit, jak si povedou v krizových situacích, jako je brzdění ve vysoké rychlosti, aquaplaning, prudké zatáčky a smyk.

Závěr z testování může některé řidiče překvapit. „Přiznávám, že na mě celoroční pneumatiky udělaly dojem při testování krizových situací. Na rodinné auto bych je bez obav obula,“ popisuje mistryně rallye dojmy z testování. Řidičům, kteří jezdí převážně po opravených silnicích do 25 tisíc kilometrů ročně, by je určitě doporučila.

Foto: Pneumatiky.cz

Do testování pneumatik se pustil i e-shop Pneumatiky.cz s mistryní rallye ČR Sandrou Pokornou

Skvělý dojem na ni udělala především loňská novinka Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, která při testování skvěle držela i při aquaplaningu a prudkém brzdění.

Celoroční pneumatiky jsou stále kompromis

Častou námitkou proti celoročním pneumatikám je, že jde jen o špatný kompromis mezi letní a zimní pneumatikou. S tím Sandra Pokorná nesouhlasí. „Netvrdím, že se celoroční pneumatiky vyrovnají těm sezónním, které jsou naplno přizpůsobeny podmínkám v létě či zimě. I tak jde ale o slušný kompromis,“ vysvětluje závodnice.

Foto: Pneumatiky.cz

Brzdná dráha snadno odhalí rozdíly ve kvalitě pneu. Podle testů Autobild bývá rozdíl i přes 15 metrů

Rozdílů mezi letní a zimní pneumatikou je a bude celá řada. Letní pneumatiky mají díky menšímu prořezání výhodu na suchu a zimní pneumatiky zase díky výraznějším lamelám lépe zabírají na sněhu. Rozdíly však nejsou velké. Běžný řidič zpravidla nepozná při jízdě rozdíl.

Po letních a zimních pneumatikách by však měli rozhodně sáhnout řidiči, pro které je jízda autem koníček. V takovém případě navíc většinou dává smysl sáhnout po Ultra-High-Performance (UHP) pneumatikách, tedy dezénům navrženým pro maximální výkon. Stejně tak jsou zimní pneu nezbytnost pro řidiče, kteří často jezdí v horách nebo po neudržovaných silnicích.

Načítám