Článek
U čtvrté generace kompaktního hatchbacku chvíli váhám, zda nejde jen o důkladný facelift, celkovými tvary je totiž předchůdci dost podobný. Naštěstí však nepřebral některé méně povedené designové prvky, které se objevily kupříkladu na aktuální generaci modelu Sportage.
Výbavou Kia u modelu Exclusive nešetřila. Například nové světlomety s čočkami mají i diodové denní svícení a přisvěcování do zatáček. A třeba manuální klimatizaci mají také všechny verze ve standardu. Testované auto má dále hliníková kola, tempomat s omezovačem, multifunkční kožený volant, částečně digitální přístrojový štít Supervision a vyhřívaná přední sedadla. A to se rozhodně nejedná o plně vybavený model.
Operativní leasing Kia Rio
Interiér Ria překvapí slušným nízkým posezem a příjemnou prostorností. Za tu Kia vděčí slušnému rozvoru 2580 mm, nad hlavou ale místa zas tak moc není. Také ergonomie je na slušné úrovni a možnosti nastavování sedadla i volantu plně dostačují, jen spínač varovných blinkrů by měl být výraznější. Chválím ale kulatý, do rukou dobře padnoucí volant. Bezproblémově funguje i navigace se sedmipalcovým barevným dotykovým displejem, která se prodává za příplatek 11 tisíc korun.
Prostor vzadu je na slušné úrovni v rámci segmentu. Navíc se na optimálně velké lavici nesedí vůbec špatně. Trochu horší je to jen s místem pro hlavu, které dlouhánům opravdu stačit nebude. U nohou to ale díky slušnému rozvoru není špatné. Také zavazadlový prostor má dostatečný objem a dovedu si představit i situaci, kdy by Rio mohlo pro některé zákazníky konkurovat většímu Ceedu.
Naftový motor se v Riu na českém trhu vůbec nenabízí. Benzínové atmosférické čtyřválce 1,25 a 1,4 v nabídce zůstaly, testovaný přeplňovaný tříválcový litr je ale novinkou. Tedy alespoň v modelu Rio, znají jej už majitelé Ceedu či sesterké i20. V Riu se nabízí s výkonem 120 koní, v zahraničí je ale k dostání i slabší verze, která má o 20 koní méně. Točivý moment 171 Nm autu propůjčuje až překvapivě slušnou dynamiku. Sice to není trhač asfaltu, ale rozhodně s ním nebudete silniční louda. Maximum krouťáku je totiž k dispozici už na hodnotě 1500 otáček.
Tříválec zvenčí sice podle zvuku poznáte, vibrace ale byly výrazně potlačeny. Naopak neduh jiných tříválců spočívající v pomalejším vytáčení u Ria není. A kdo by čekal, že mu nesedí dálnice, šeredně by se mýlil. Naopak auto zde jede lehce a jakoby samozřejmě, rychlost udržuje i když na plynový pedál příliš netlačíte. Díky tomu se i otáčky pohybují v rozumné míře a motor nijak zvlášť neřve. Šestistupňová převodovka je prostě skvěle odstupňovaná a její ovládání jde krásně zlehka. Dobré je i celkem strmé řízení, které ovšem u střední polohy pocitově působí nepřesně. Snad jen reakce motoru na plyn jsou mdlé a nástup plného výkonu přichází v postupné vlně.
Ohledně spotřeby se Kia chlubí hodnotou 4,7 l na 100 kilometrů, reálně jsme ale auto vraceli s o dva litry vyšší spotřebou. Ani tak ale nejde o špatné číslo a mnohé přeplňované litrové tříválce by za stejných podmínek spotřebovaly ještě více benzínu, než korejský hatchback. Podvozek pracuje slušně a jeho zacílení na komfort v tomto segmentu vítám. Rio výmoly zvládá lehce a nepřenáší do interiéru nepříjemné rázy.
A jak shrnout týden v Riu? Sice jsem si neužil koktejly na pláži a karneval, ani tak ale nemusím litovat. Rio mne totiž opravdu příjemně překvapilo. Už předchozí generace nebyla špatná a ta současná se rozhodně stydět nemusí, v rámci segmentu jde o slušný průměr. Navíc je auto i značka dost sebevědomá a velmi dobře prezentuje své přednosti, místo aby kopala do konkurence, jako sesterský výrobce. Takže koupit si Kiu je i mnohem sympatičtější, navíc k ní dostanete také sedmiletou záruku a uvnitř dostatek prostoru. Na takové to běžné ježdění to stačí bohatě. Nenároční řidiči pak možná ocení spíše poctivou atmosférickou čtrnáctistovku.
Technické údaje: Kia Rio 1.0 T-GDI | |
---|---|
Motor | Zážehový řadový tříválec s turbodmychadlem |
Objem | 998 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k)/6300 ot. |
Točivý moment | 171 Nm/1500-4000 ot. |
Převodovka | Šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 190 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,2 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 5,6/4,2/4,7 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1085/535 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4065 x 1725 x 1450 mm |
Rozvor | 2580 mm |
Objem nádrže | 45 l |
Objem zavazadelníku | 325/980 l |
Základní cena | 349 980 Kč |
Má na kahánku?
Kia Rio se nm sice hodně lb, nad nsledujc generac ale vis otaznk. Zkaznci stle vce preferuj crossovery a SUV, takže klasick hatchbacky o čst prodejů přichzej. Ani Kia nen vjimkou a tak prvě na podvozku Ria vznikl crossover Stonic. Ten zapadne mezi modely Sportage a Soul a utk se s konkurenc vrostoucm segmentu. Jen se bojme, aby poveden Rio plně nevystrnadil.