Hlavní obsah

Garáže slavných: Jeremy Clarkson a auta z jeho vlastní garáže

Foto: Top Gear

Když už se automobilový novinář rozhodne koupit si vlastní auto, musí stát vážně za to

22. 1. 2019

Britský automobilový novinář Jeremy Clarkson patří mezi ty nejnáročnější a nejméně diplomatické lidi z branže – když se mu něco nelíbí, tak to prostě řekne přímo. Vlastně to většinou ještě vyšperkuje nějakou břitkou a urážlivou metaforou. Jenže když se na druhou stranu pro něco nadchne, dokáže přehlédnout i řadu drobných chyb. Láska je slepá, říká se. Tak schválně, do kterých aut se zhýčkaný Clarkson zamiloval natolik, aby si je sám a za vlastní peníze koupil?

Článek

Ford Escort RS Cosworth

Jeho turbodmychadlo pracovalo stejně rychle jako geologické procesy a s tím křídlem jste byli všude tak trochu za blbečka, jenže v 90. letech platil Cossie za nejlepší rychlé auto, které jste si mohli za normální peníze koupit. A Clarkson si v roce 1993 jednoho pořídil. Zamiloval se do jeho obratnosti, rychlosti a jistoty pohonu všech kol. Bylo to prostě zábavné řidičské auto.

Foto: Archiv redakce

Jak sami vidíte, 90. léta byla vážně divoká. Ale Cossie byl naprosto skvělý!

Alfa Romeo GTV6

„Nejste opravdový petrolhead, pokud jste nevlastnili Alfu“ – tahle hláška Jeremy Clarksona vešla do dějin (jako mnoho jiných, pravda). A měl skutečně právo ji vyslovit, protože sám jednu Alfu opravdu vlastnil. A hned jednu z těch nejpovedenějších – kupé GTV6. Podle Clarksona to bylo auto s nejhezčím zvukem, jaké kdy řídil, a také se na něj krásně koukalo, když vás nechalo v polích. Což mu prý dělalo s velkou chutí. Nu, Alfa Romeo. Přesto ho měl rád jako člena rodiny a nejvíc lituje, že ho prodal.

Foto: Archiv redakce

Nejlépe znějící auto, jaké kdy řídil – tak Clarkson ocenil šestiválec GTV6

Ferrari 355

O čem však většina petrolheadů opravdu sní, je mít v garáži červenou raketu se vzpínajícím se koníkem na kapotě. Clarkson se hned při první testovací jízdě v roce 1996 naprosto zamiloval do 355, prvního dobrého Ferrari po letech zklamání, a prostě ho musel mít. Jelo, znělo a řídilo se přesně tak, jak byste si u Ferrari přáli. Koupil si ho v červené (i když chtěl zelenou) a ve verzi targa (i když si měl pořídit kupé)… a byl z něj u vytržení. Ani se mu nedivíme.

Foto: Archiv redakce

Auto si JC vybral výborné, jen netrefil specifikaci

Ford GT

Dalším superautem, které si Jeremy pořídil, byl Ford GT – moderní reinkarnace klasického závodního auta z konce 60. let. Strhující tvary, dveře vykousnuté až do střechy, hliníková řadička a 550 koní kompresorového osmiválce na povel. Akorát, že Jeremyho zpočátku pěkně potrápil. Hned druhý den odmítl nastartovat kvůli imobilizéru, pak se mu uprostřed noci spouštěl samočinně alarm a každou chvíli mu volali z bezpečnostní služby, že mu ukradli auto, i když v něm zrovna seděl (proto se ho zbavil a pořídil si ho hned ještě jednou). Ford GT byl taky na britské silnice moc široký, nebylo z něj moc vidět, lidi si ho pletli s Ferrari a na jednu nádrž dojel… asi tak k nejbližší další benzince. Ale Clarkson ho stejně miloval, protože to auto bylo prostě strhující supersportovní monstrum.

Foto: Archiv redakce

Ford postavil jen 4 tisíce kusů supersportu GT. Clarkson vlastnil hned dva

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series

Modely Black Series od AMG měly velmi proměnlivou kvalitu, ale CLK 63 se vážně povedlo. Přes 500 koní atmosférického V8, skořepiny vpředu a žádná zadní sedadla, spousta karbonových částí, karbon-keramické brzdy a okruhově laděný podvozek (čti „pekelně tvrdý“). Bylo tak divoké, že k němu Mercedes přikládal varující dopis. A ten zvuk! Ten ZVUK! A navíc s ním byla ohromná zábava. Bylo tak dobré, že vás přinutilo vstát brzy ráno a vyrazit na úžasnou projížďku. Bylo dokonce tak dobré, že si ho Clarkson pořídil v roce 2008 (jedno z 25 pravostranných pro Anglii) a prodal ho až v roce 2015.

Foto: Mercedes-AMG

Black Series byla nejostřejší a zároveň také nejzábavnější verze CLK 63 AMG

Lamborghini Gallardo Spyder

Supersport pro zubaře, říkáte si? Ne tak docela. Gallardo bez střechy si zachovává tu správnou bláznivou náturu – má uječený desetiválec, manuální převodovku s kovovou kulisou, je pekelně rychlé, dokáže dělat smyky, a když chcete, stáhnete střechu a užíváte si slunce nad hlavou a vítr ve vlasech. Vážně dokáže okouzlit. Z velké části proto, že se nebere moc vážně a nejde mu o sekundy na kolo, ale o starou dobrou, poctivou zábavu plnou hluku, rychlosti a kouře od pneumatik. Pro takový druh zábavy měl Clarkson vždycky slabost.

Foto: Lamborghini

Gallardo Spyder v sobě má tu správnou porci šílenství, která ke správnému supersportu patří

Mercedes 600 Grosser

Jsou velká auta, u kterých máte jistotu, že si jím majitel kompenzuje něco velmi malého v kalhotách a/nebo v hlavě. U Grosseru je vysoce pravděpodobné, že jeho majitel vás může nechat popravit, zbourat váš dům a vybombardovat zemi, z níž pocházíte. Většinou ho totiž vlastnili diktátoři a hrůzovládci: Leonid Brežněv, Nicolae Ceauşescu, Idi Amin Dada, Saddam Hussein, Mao Ce-tung, Josip Broz Tito, Kim Ir-sen nebo Kim Čong-il. A Jeremy Clarkson. Svého času (1963) to bylo největší, nejluxusnější, nejvybavenější, nejsofistikovanější… a pochopitelně nejdražší auto světa. Asi už chápete, proč ho Clarkson prostě musel mít.

Foto: Archiv redakce

Grosser obvykle vlastnili diktátoři. A Clarkson

Range Rover 

Clarkson vždy opěvoval Volvo XC90, které měl jako rodinné auto celé roky, ale Range Rover je Range Rover. Je to dokonale pohodlná luxusní limuzína, se kterou můžete vyjet na vrchol hory, pokud se vám zachce. Co víc si můžete přát?!

Foto: Archiv redakce

Range Rover je prostě velmi v pořádku

Tady máte důkaz, že Jeremy Clarkson není jen ostrý kritik, ale dokáže se pro některá auta nadchnout natolik, že si je pořídí do vlastní garáže. A podle všeho má docela vkus, co říkáte?

autowebAUTOWEBaUtOwEb