Hlavní obsah

Jak šetřit turbo? Důležité rady pro motoristy!

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vytáčení motoru do maximálních otáček se nemusí řidičům automobilů vybavených „turbem“ vyplatit. Další „past“ se může skrývat v systému Start-Stop, zejména při zastavení po rychlé jízdě. Je tak potřeba dodržovat základní provozní pokyny.

Článek

Převážná většina automobilů je v dnešní době vybavena motorem s přeplňováním pomocí turbodmychadla. Bohužel někteří řidiči princip fungování turba neznají a jiní na přeplňovaný motor, ať už vznětový nebo zážehový, nemyslí vůbec. Takže je čím dál tím důležitější v této oblasti vzdělávat řidiče, protože oprava motoru a zválště toho přeplňovaného není nic levného. Turbodmychadlo je poháněné výfukovými plyny a má za úkol stlačovat vzduch do sání motoru. Čím vyšší je namáhání motoru, tím vyšší je teplota výfukových plynů a také teplota turbodmychadla. Pro ochlazení, resp. dochlazení turbodmychadla po rychlé jízdě, je třeba nechat motor běžet na volnoběh, a to minimálně 30 s až 1 minutu.

Foto: Archiv Garáž.cz

V období downsizingu se výrobci automobilů navíc nijak zvláště nechlubí tím, že jejich „malé“ motory jsou na dopingu. Řidiči prostě vymačkávají ze svých vozů tolik, kolik jim továrna umožňuje,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel ProfiAuto pro Česko a Slovensko. Při běžné jízdě by se negativní důsledky náhlého vypnutí motoru projevit neměly. Při vyšších rychlostech, třeba na dálnici, se turbo více zahřívá a po následném zastavení a vypnutí motoru, si potřebuje motor, resp. turbo, snížit teplotu při volnoběžných otáčkách. Při náhlém vypnutí motoru je turbo velmi tepelně namáhané, a díky vysoké teplotě dochází také k nedostatečnému mazání turba a tím může následně dojít k poškození jeho některých částí.

Zpozornět by měli také řidiči s aktivním Start & Stop systémem, kterým samovolně vypíná motor při zastavení nebo těsně před jeho zastavením v minimálních rychlostech. I když byla tato technologie vyvinuta, aby šetřila palivo v městském provozu, může se nakonec ukázat jako příčina nemalých provozních problémů a s tím spojených výdajů na servis. Start & Stop systém má většina nových automobilů vybavených přeplňovanými motory s turbodmychadlem. I tady doporučujeme nespoléhat se na samotné auto. V městském provozu můžete v pohodě nechat Start & Stoip systém zapnutý, ale jakmile se vydáte na rychlostní silnice či dálnice, kde se vůz pohybuje ve vyšších rychlostech, doporučujeme tlačítka Start & Stop systému deaktivovat. Dost často se na to při jízdě zapomíná a pak už bývá pozdě.

Načítám