Hlavní obsah

Italské béčko, které to na erzety prostě nestihlo

Foto: Archiv Garáž.cz
21. 12. 2017

Ano, Italové měly své speciály pro skupinu B – Lancie 037 a Deltu S4. Svůj rally speciál ale plánovalo postavit i Ferrari. Typ 288 GTO Evoluzione to však nestihl dost včas a tak nikdy nezávodil. Škoda, na asfaltu by určitě zaválel

Článek

Ferrari v rally, to nebývá moc častý obrázek. Přesto skupina B italskou automobilku hodně lákala a tak vznikl ultimátní prototyp 288 GTO Evoluzione. Bohužel si Italové dali hodně na čas, a tak už závody nestihly. V první polovině roku 1986 bylo po několika tragických nehodách rozhodnuto, že skupina na konci sezony bude zakázána a tak nemělo smysl pokračovat ve vývoji.

Foto: Archiv Garáž.cz

Oč ale přesně jde? No přece o maximálně odlehčené kupé s přeplňovaným vidlicovým osmiválcem, který byl zcela postaven dle pravidel kategorie monster. Jenže to nestihl včas a skupina B zanikla dřív, než jej Ferrari stihlo homologovat. A po konci B se žádná jiná podobně šílená kategorie, kam by se Ferrari přihlásilo, nenašla. Auto tak zůstalo osamoceno a nevyužito.

Foto: Archiv Garáž.cz

Trubkový rám nese karbonovou karoserii, aby bylo auto co nejlehčí. Její tvar byl absolutně podřízen aerodynamice a rozhodně se nedá označit za pohledné Ferrari. Pod ní je vidlicový osmiválec o objemu 2,9 litru se dvěma turbodmychadly a výkonem 650 koní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Trochu škoda, že nedostalo šanci zazářit na erzetách, že? Ale vývoj nebyly jen vyhozené peníze, starý Enzo rozhodl, že bestie poslouží jako základ modelu, kterým oslaví čtyřicáté výročí vzniku automobilky. A výsledek už dobře známe i my, jen pod názvem Ferrari F40, které bylo uvedeno v roce 1987. Používalo stejný motor a také stejné materiály při konstrukci, dokonce i některé aerodynamické prvky z GTO Evoluzione na něm můžete najít.

Foto: Archiv Garáž.cz

Prapůvodní 288 GTO Evoluzione vzniklo nakonec jen v šesti kusech. Jeden byl přestavěn na prototyp F40, jeden je v muzeu automobilky a zbytek patrně v soukromých sbírkách, kde nechutně roste na ceně. Škoda, že nikdy nedostal šanci ukázat nám, jak by se mu dařilo.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.