Hlavní obsah

Harley-Davidson Forty-Eight - Maximální styl bez kompromisů

Foto: Archiv Garáž.cz
19. 10. 2016

Donedávna byl Harley otázkou kultu a nadšení, které obrousilo problematickou ovladatelnost, tupé brzdy a těžkopádnost. Poslední dobou nám ale nejtradičnější americké stroje dokazují, že k maximálnímu stylu přidaly uživatelskou příjemnost a preciznost japonských motorek. Jako třeba nádherný Forty-Eight.

Článek

Není tomu zas tak dlouho, kdy se vlastnictví stroje Harley-Davidson pojilo se dvěma důležitými aspekty: totální nadšení a bezedná peněženka. Když odečteme nezpochybnitelný kult amerických strojů, která se (až na drobné výjimky) v USA stále vyrábějí, nadšení easy rideři byli ochotni za své horentní sumy akceptovat i to, že H-D moc nebrzdil, špatně řadil, v zatáčkách se kroutil a občas z něj něco upadlo. Ano, stále tu byl ten charakterní dvouválcový buchar, ale ani to tempu doby nemohlo stačit. A tak se stroje z Milwaukee začaly v tom nejlepším slova smyslu přibližovat sofistikovanějším evropským a japonským strojům pokud jde o preciznost a uživatelskou příjemnost, přičemž na stylu neubraly vůbec nic. Naopak. A právě takový je i Harley-Davidson Forty-Eight.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kouzlo sedmdesátek

Také milujete Ameriku sedmdesátých let? Uvolněný styl, camara a corvetty, typická bistra, motely středozápadu, řízní šerifové... Tak potom budete u Forty-Eight na správné adrese. Všechno se točí kolem nádrže tvaru buráku, jejíž grafika akcentuje právě 70. léta (přičemž její design by dosáhl až do roku 1948 – odtud název 48). Vybírat lze z ? laků a při pohledu na charakteristickou nádrž jí odpustí i pidiobjem ? litrů, kvůli němuž musíte každých sto kilometrů k benzínce. No co, aspoň mají pumpaři co obdivovat. Kromě typické „bandasky“ totiž Forty-Eight charakterizuje široká přední pneumatika se speciálním pláštěm Michelin zhotoveným přímo pro Harley-Davidson jakož i zrcátka pod řídítky. Designér Ben McGinley se blýsknul.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve městě...

Tenhle „haryk“ je situován už samotným výrobcem jako motocykl velkoměsta. A žije se s ním i přes jeho vysokou suchou hmotnost 247 kg pohodově. Díky nízkému posazu (sedlo 71 cm nad zemí) a těžišti se s Harleyem dá schopně manipulovat, jen couvání napne svaly a jakmile se stroj pohne z místa, nemáte problém. Nízký posaz a geometrie trojúhelníku sedátko-řídítka-stupačky vytváří velmi návykovou ležérní pozici, v níž pohodově kroužíte po bulvárech a nic vás nenutí divočit. A je to opravdu pohodlné. Kdo přesedne z bavorského „gé-esa“ by asi o komfortu polemizoval, proti dřívějším H-D jde ale také díky komfortnějšímu sedlu, masivnější přední vidlici a novým nastavitelným zadním tlumičům o posun v pohodlí. O designu nemá cenu diskutovat, je fantastický a strhává na sebe pozornost všech věkových kategorií a pohlaví. S Fortym budete za hvězdu ve všech kruzích a tohle znamená docela slušnou přidanou hodnotu. V nízkých rychlostech se 48ka dobře ovládá, neutrál se na křižovatce hledá snadno a ani do řadicí páčky nemusíte kopat silou – vše funguje s vyvinutím běžných sil, snad jen brzdění z větších rychlostí chce mužnější stisk páčky, kde při deceleraci asistuje ABS.

...a za městem

Dvanáctistovka dává peprných 90 newtonmetrů, díky nimž se stává předjíždění záležitostí pár okamžiků stejně jako zkracování rovinek mezi zatáčkami. A ani do nich nemusíte mít strach „osmačtyřicítku“ poslat, zejména pak na rovném povrchu. Pocítíte zde tuhost celku jakož i masivnější přední vidlici, také zadní odpružení se snaží alespoň trochu kopírovat terén. Přesto je pro rozmlácené okresky stále dost tuhé, s tím však počítáte, že jízda nebude tak pohodlná jako na BMW GS. Až byste se nechali strhnout ke sportovní jízdě, pak vás ale budou limitovat stupačky a trochu umu: kvapík v sedle Harley-Davidson Forty Eight už vyžaduje zkušenějšího bikera, silné paže. Odpočinete si však rychle, protože malou osmilitrovou nádrž v takovém tempu vyprázdníte za něco málo přes sto kilometrů. Aspoň se budete moct u pumpy všem předvést...

Foto: Archiv Garáž.cz

Závěr

Více takových motorek! Naše silnice by byly hned krásnější. Ale Harley-Davidson Forty Eight není jen o designu, přestože jde o stoprocentní stylovku. Jistě, najde se spousta motorek, které lépe brzdí, sedí a jsou o dost levnější, ale žádná z nich nebude mít takové „koule“, jako tenhle Harley. A pozitivní zprávou je, že se kvůli tomu nemusíte vzdávat uživatelské příjemnosti a pocitu, že jedete na dobře udělané a funkční mašině. Howgh.

Motorvidlicový vzduchem chlazený dvouválec
Objem1202 ccm
Výkon-
Točivý moment90 N.m
Převodovkašestistupňová manuální
Maximální rychlost- km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h- s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)-/-/4,9 l na 100 km
Suchá hmotnost247 kg
Rozměry (délka x rozvor x závlek)2165 x 1495 x 132 mm
Rozvor2670 mm
Objem nádrže7,9 l
Objem zavazadelníku-
Základní cenacca 270 000 Kč (dle aktuálního kurzu)

Text: Libor Hlisnikovský

Století chopperů

Harley Davidson se stal symbolem americk svobody. Společnost založen Williamem S. Harleyem a Arthurem Davidsonem letos funguje již 113. rokem! Můžeme o n řci, že se jedno nejkultovnějš značku motorek.

Reklama

Sdílejte článek