Článek
Gran Turismo Academy si určitě pamatujete, však jsme se jí ve Faster Magazine věnovali hned několikrát - s prvním českým finalistou jsme si zazávodili, s dalšími dvěma v následujícím ročníku jsme strávili několik dní na finálovém kempu na britském Silverstone. Idea, že se ti nejlepší hráči závodních videoher budou moci podívat do opravdových kokpitů byla lákavá a po pár letech spolupráce s herními vývojáři jistě Nissan, který celou akci zastřešil svým závodním týmem a celkovým know-how, určitě nelituje. Stačí se podívat na výsledky původně virtuálních pilotů - vůbec nejsou špatné.

Gran Turismo Academy utěšeně funguje každý rok a sbírá kandidáty z desítek zemí světa. Zatímco Forza Motorsport už se může pochlubit dvěma díly na "nových" konzolích (Xbox One a Playstation 4), poslední Gran Turismo s číslovkou šest, se pořád provozuje na Playstationu 3. Jinými slovy začal jeho vývojářům trochu ujíždět vlak, a ačkoliv to Forza s tou simulací nevidí tak přísně jako Gran Turismo (i když jak se to vezme, v některých ohledech exceluje ta, v jiných zase ona značka), rozhodně jí rychlejší vydávání nových a obsahově i audiovizuálně zajímavějších verzí přihrálo dost zákazníků.
Polyphony Digital, autoři série Gran Turismo, se proto místo nákladného vývoje plnohodnotného pokračování rozhodli jít jiným směrem. V listopadu tak vydají Gran Turismo Sport, což bude dlouho očekávané spojení aktivit kolem Gran Turisma a Gran Turismo Academy, vůbec poprvé v historii zaštítěné oficiálně samotnou FIA. Z realistické videohry se tak stane regulérní e-sport, nebo-li elektronický sport, který bude mít přesah i do opravdových závodních vozů.

Jak to bude fungovat? Obsahově bude Gran Turismo Sport trochu chudší než předchozí díly Gran Turisma, nabídne 137 vozů a 19 tratí. Možná to vypadá jako poměrně slabý vozový park, ale tohle budou závodní auta rozdělená do čtyř kategorií - můžete začínat na hatchbackových cupovkách a postupně se propracujete k plackám z Le Mans. První ohlasy tvrdí, že fyzika je lepší než v šestce a rozhodně se snaží být co nejrealističtější, dokonce se hodně zapracovalo i na zvukové kulise, která konečně nezní tak synteticky jako dřív. A protože Gran Turismo Sport vychází na Playstation 4, vypadá o poznání líp než předchozí verze.
Nejdůležitější ovšem je, jak bude fungovat samotné závodění. FIA má podle všeho připravené dva virtuální šampionáty - národní přebor, ve kterém budete moci soupeřit s krajany (Česko ovšem v první vlně podporovaných zemí není, uvidíme, jak se to bude řešit) a šampionát značek, ve kterém se utkají hráči z celého světa. Jednotliví vítězové dostanou opravdovou trofej na opravdovém ceremoniálu, takže je o co hrát.

A Gran Turismo Sport se jistě zásadním způsobem integruje i s budoucími ročníky Gran Turismo Academy. Na detaily si musíme počkat do listopadu, ale zatím je podezřelé ticho kolem letošního ročníku. Pojede se na nějaké demoverzi Gran Turismo Sport nebo se úplně vynechá? V následujících týdnech bude jasněji, ale první ohlasy vypadají dobře. Konkurence ovšem nespí, odlehčená verze Forzy jménem Apex vyjde koncem roku na PC (betaverze už běží) a konzolové pokračování (pravděpodobně Forza Horizon 3) bude ohlášeno na letošní herní výstavě E3, která se koná v půlce června.