Hlavní obsah

Gordon Murray navrhnul tažného býka pro rozvojové země

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

A to doslova, protože extrémně jednoduché nákladní vozidlo se jmenuje OX, tedy v překladu opravdu býk. Pro Murrayho to prý byla největší výzva v kariéře, co se týče dodržení rozpočtu a funkcionality.

Článek

Primárním cílem bylo postavit levný truck do těžkého terénu, který si zákazníci složí jako nábytek z IKEY. Zakázka od Global Vehicle Trust tedy vyžadovala jednoduché rozložení náklaďáčku do beden, které se budou moci levně poslat do rozvojových zemí, kde už si firmy vozítko zkompletují samy. V jednom standardním kontejneru se prý přepraví až šest vozů (!) a kompletace na místě trvá zhruba 12 hodin. Pokud jste někdy dávali dohromady něco z IKEY a přebývaly vám na konci dva šroubky, určitě si dovedete představit tu noční můru. Tedy s tím rozdílem, že tenhle náklaďák má vozit 2 tuny nákladu v běžných silničních rychlostech. Když se začne rozpadat za jízdy, je to asi děsivější, než když pod vámi povolí dřevěná židle.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nosnost Oxe (1900 kilogramů) je velmi slušná, na to že jde o 4,3 metru dlouhý se světlou výškou 25 cm a brodivostí až 130 cm. Je to předokolka s pětistupňovým manuálem a dieselovým motorem, která má řízení uprostřed jako McLaren F1. To z ní dělá ideální vůz na pravou i levou stranu silnice. Hlavním trhem by měla být Afrika, proto musí být vůz schopný jízdy v jakémkoliv terénu.

Foto: Archiv Garáž.cz

My si tuhle skládačku klidně dovedeme představit i na evropských stavbách, ostatně jednoduchý diesel s manuálním kvaltem znějí nesmrtelně a ty schopnosti v terénu by taky nemusely být k zahození. Tak uvidíme, kam to Global Vehicle Trust se svým býkem dotáhne.

Reklama

Načítám