Hlavní obsah

Formule 1 i LeMans zapomenuto, Toyota je zpátky na špici WRC

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Toyota v letošním roce připravila další sportovní comeback. Po 18 letech se vrátila do automobilových soutěží, do nejvyšší kategorie WRC a tentokrát to vyšlo. Neúspěchy z Formule 1 a LeMans jsou zapomenuty.

Článek

Toyota všem jasně ukazuje, jak má vypadat totální odhodlání a láska k motorsportu. Současný šéf automobilky Akio Toyoda je milovníkem závodních vozů a motorsportu vůbec. Do společnosti nastoupil v roce 1984, v roce 2000 se dostal do vedení a od roku 2005 je jejím prezidentem. Od začátku výrazným způsobem podporoval závody a návrat do motorsportu. Jenže ty se Toyotě moc nepovedly.

Foto: Archiv Garáž.cz

Formule 1 byla naprostým propadákem, byť měla nejlepší zázemí pro vývoj v Kolíně nad Rýnem a jeden z největších rozpočtů. Za celých sedm let však nedokázali ani jednou zvítězit. Maximem bylo druhé místo a celkově 7krát dojeli na pódiu. V roce 2009 bylo rozhodnuto o ukončení projektu F1 a Toyota obrátila svoji pozornost na vytrvalostní závody s vrcholem sezóny, kterým byl závod 24h LeMans. I tady měla Toyota na co navazovat, kdy v letech 1998, 99 a 2000 startovala s prototypem GT-One v nejvyšší kategorii. Navíc se v LeMans rýsovalo propojení s hybridní technologií, ve které je Toyota leadrem.

Foto: Archiv Garáž.cz

I od hybridní TS030 se hodně čekalo. Tým nasadil v roce 2012 dva vozy, ale ani jeden z nich nedojel do cíle. Na vedení značky bylo vidět obrovské zklamání. Problém byl ve zvolení koncepce hybridního pohonu, který byl výrazně odlišný od konkurečního Audi. Následující rok už oba vozy dojely do cíle a jeden z nich skončil na druhém místě. V roce 2013 došlo opět ke zklamání, když jeden z vozů nedojel a druhý skončil až na třetím místě. O následujícím roce lze říci téměř totéž i když s novým autem, ale v loňském roce už byla Toyota krůček od vítězství. Vlastně jen jediné kolo. Celý víkend měla absolutně pod kontrolou, byla nejrychlejší a vypadalo to, že konečně deklasuje konkurenční Porsche. Bohužel, po necelých 24hodinách, v posledním kole se závodní Toyota zastavila a pilot Kazuki Nakajima ho neobjel ve stanoveném limitu. V ten okamžik jste nenašli na okruhu ani na světě člověka, který by vítězství Toyotě nepřál. Dokonce i celý tým Porsche byl zdrcen takovým koncem a Toyota byla označována za největšího smolaře. Bohužel, technická závada byla proti tomu, aby se Toyota vrátila na motorsportový vrchol.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ani to ji však nezlomilo. Na začátku roku 2016 Toyota oznámila návrat do automobilových soutěží s modelem Yaris WRC. Tentokrát do sebe všechno skvěle zapadlo, protože celý projekt dostal na starosti několikanásobný světový šampión Tommi Mäkinen z Finska. Od základu postavil nový tým lidí a také soutěžní speciál podle regulí roku 2017. I přes náročný testovací program Toyotě nikdo moc nevěřil. Dlouho se čekalo na oznámení jezdecké sestavy, až se nakonec k Toyotě přeci jen štěstí otočilo čelem. Díky ukončení programu Volkswagen Motorsport došlo k dohodě s Latvalou, který ve VW trošku strádal. První závod měl ukázat, jak na tom bude rozložení sil. Yaris WRC nebyl nejrychlejší, ale ukazoval spolehlivost a Jari-Matti s ním dojel na celkovém druhém místě. Jenže ani to ještě všechny nepřesvědčilo o kvalitách nové závodní Toyoty. Na právě skončené švédské rally však Jari-Matti Latvala ukázal, že Toyota je zpátky se vším všudy. Opět byl rychlý a hlavně ustál tlak, který byl na něj ve třetí etapě vyvíjen. S přehledem si dojel pro první vítězství Toyoty po 18 letech a ukázal, že Yaris WRC je žhavým kandidátem na titul mistra světa. 

Reklama

Načítám