Článek
Evropský Ford byl léta rozdělen na několik sekcí, z nichž se později vyprofilovaly dvě hlavní – německá pobočka v Kolíně nad Rýnem a britská v Dagenhamu. Brzy se ale ukázalo, že kdyby se auta vyvíjela pro britský a kontinentální trh současně, automobilka by velmi ušetřila. Vozy z obou konců kanálu La Manche tak k sobě začaly mít čím dál blíž. Velký sedan vyšší střední třídy Granada se v obou továrnách začal vyrábět v roce 1972, v té britské to ale trvalo jen do roku 1976, o rok později byla výroba první generace ukončena úplně. V Německu vydržela Granada na linkách až do konce výroby, montáž ale probíhala i v Japonsku (v halách Subaru), Jižní Koreji (u Hyundai) a Tchaj-wanu (tamní Ford). Britským předchůdcem Granady byla řada modelů Zephyr a Zodiac, v Německu se před Granadou prodávaly modely Taunus 17M, 20M a 26M.
U druhé generace z roku 1977 utratil Ford 50 milionů liber za vývoj. I nadále se prodávalo praktické kombi a čtyřdveřový sedan. Jeden takový z druhého roku výroby vidíte i díky ochotě týmu z Retro-auta.cz na fotkách. Elegantní kupé se pokračování bohužel nedočkalo. Tvary jsou přísně hranaté a krásná zlatá barva je jen podtrhuje. Granada se začala po modernizaci více podobat menší Cortině (Taunusu) a malé Fiestě. Líbí se mi černě lakovaný B-sloupek, který tehdy nebyl standardem u všech aut; Granadu opticky snižuje. Eleganci podtrhují nezbytné chromové lišty kolem oken a další chromované doplňky na karoserii.
Jednoduché tvary nepostrádají jistou eleganci
Parádní auto s fantastickými křesly
Ford Granada je velký, pohodlný a ve verzi Ghia pochopitelně luxusně vybavený sedan. Ve většině aut najdete i palubní počítač nebo dřevěný dekor (vedle palubky i na dveřích), v jeho interiéru to působí útulně a honosně. Jsou tu i ručičkové hodiny, klasický to znak velkých sedanů té doby, ale poměrně hlasitě cvakají. Tento kousek, zapůjčený ve spolupráci s Retro-auta.cz, sice nemá klimatizaci, ale často si za ni majitelé připláceli. V prostorném interiéru si opravdu pohovíte, trpět tady nebude ani pět dospělých lidí. Přední sedadla jsou vlastně fantastická křesla, jejichž tvaru a použité látce na čalounění nelze nic vytknout. Zezadu jsou na opěradlech látková madla. I výhled z auta byl lepší než v první generaci. Za své peníze jste v Granadě získali opravdu parádní auto.
Nejoceňovanější motorizace příjemně překvapuje
Motor najdete pod docela těžkou přední kapotou. Prostor je tu obrovský, aby se sem pořádně velký motor vešel. Vidlicových šestiválců bylo v nabídce několik, vrcholem je ale právě verze s objemem 2,8 litrů, doplněná elektronickým vstřikováním. Nabízí velmi slušný výkon 160 koní. Právě taková hrála i v seriálu Sweeney. V zájmu optimalizace funkčnosti motoru Ford vylepšil jeho chlazení. A když se budete trochu snažit, má dost výkonu k tomu, aby se zadní kola snadno utrhla. A to je prostě s takhle velkým sedanem vážně zábava. Spojený je s čtyřstupňovým manuálem, silnější verze měly o stupeň více, tedy pět, případně se nabízel třístupňový automat. Motor jde ale krásně tiše a klidně, rámus se do interiéru nepřenáší vůbec.
I pasažéři vzadu si jízdu Granadou užili
Jízda s Granadou je nesmírně příjemná, Ford hodně zapracoval na odstranění hluku, vibrací a otřesů, které by obtěžovaly posádku. Komfort byl hlavním záměrem konstruktérů. A skutečně je svezení velmi tiché a užíváte si díky měkčímu naladění. Tak pohodlné auto musí být dodnes fantastické na delší vzdálenosti, i když sám mám možnost vézt se jen chvíli. I řízení zaslouží pochvalu za svou komunikativnost a čitelnost. V zatáčkách se Granada chová skvěle, což přičítám nezávislému zavěšení zadních kol. Čím klikatější silnice, tím je jízda lepší, a to mě moc příjemně překvapilo. Řízení má navzdory posilovači velmi slušnou zpětnou vazbu, což u takto starých aut nebývá běžné. Granada se na zakroucené silnici pocitově zmenší, odlehčí a proplétá se s učiněnou radostí ze života. Ani se nedivím, že si ji ti filmoví detektivové tak oblíbili. Trochu slabší je jen celkové odhlučnění. Ale opět se mi potvrdilo, že v tomto segmentu se prostě sluší mít pohon zadních kol, díky kterému auto jezdí vážně dobře.
Ford Granada 2.8i Ghia
Ford Granada 2.8i Ghia
Ford Granada 2.8i Ghia
Ford Granada 2.8i Ghia
Ford Granada 2.8i Ghia
Ford Granada 2.8i Ghia
Ford Granada 2.8i Ghia
Ford Granada 2.8i Ghia
Relativně dostupná legenda
Drobná modernizace proběhla v roce 1982. Když přišel 3. března 1985 konec výroby Fordu Granada, nastoupil nový aerodynamický model Scorpio. Ten se v Británii a Irsku ale prodával pod jménem Granada až do roku 1994. Coleman Milne stavěl z Granady prodloužené limuzíny Minster (o 15 cm delší) a Dorchester (o 68 cm delší), přičemž ten druhý se nabízel i jako kombi, nebo jako lépe vybavený Grosvenor. Nejspíš je neznáte, ale Granadu si rozhodně pamatovat budete, pokud jste sledovali seriál Profesionálové. V roce 1977 měl Cowley žlutý dvoulitr, v letech 1978 až 1979 řídil červenou 2.8i Ghia a od roku 1980 vystřídal do konce seriálu dvě černé 2.8i Ghia. Také detektiv Dalgliesh ze Záhady Slavičího domu měl stříbrnou Granadu 2.3. A já se jim nedivím, podobně robustní a spolehlivý automobil je nesmírně příjemný, navíc je ještě stále relativně dostupný. Přitom už je dnes svým způsobem legendární. Chápu, že v dobových recenzích jej občas srovnávali s BMW nebo Jaguarem. Díly se najít také ještě dají a stojí jako vše na fordy, takže váš rozpočet nebude tolik krvácet. A například u výfuku se Ford chlubil, že vydrží dvojnásobně dlouho než u předchůdce. Přesto ale výběr není velký – ne všechny vyrobené vozy z původního počtu 639 440 kusů se dožily současnosti.