Hlavní obsah

Ženeva 2019: Fiat slaví narozeniny novým elektrickým konceptem

Foto: Fiat

Fiat Centoventi EV

6. 3. 2019

Automobilka Fiat slaví výročí 120 let od založení, a tak se rozhodla, že v rámci oslav a u příležitosti ženevského autosalonu ukáže jednu velkou novinku. Předznamenala ji jako moderního nástupce dnes již legendárního modelu Fiat Panda. Seznamte se s Fiatem Centoventi EV, městským elektromobilem z Itálie.

Článek

Fiat Panda je na trhu už od roku 1980 a od té doby se ho prodalo více než milion kusů. Původně bylo vyrobeno jako malé, levné a vlastně úplně obyčejné auto. Ale Fiat asi netušil, jak oblíbeným se jeho model Panda stane. Hodně udělala i praktičnost auta. Zadní sedadla se dala zcela vyjmout a místo nich tak naložit velkou spoustu nákladu. Kromě toho byla všechna sedadla plně omyvatelná, což jen přidalo na praktičnosti. Jenomže nikdy, a to ani v poslední generaci, nešlo o žádný výkřik modernosti, což se s novým konceptem Fiat rozhodl napravit.

Jeho jméno, tedy Centoventi, znamená v italštině 120 a popsat by se dal hlavně jako neuvěřitelně přizpůsobivý. Celý interiér je totiž velmi variabilní a každý si ho může výbavou i designem uzpůsobit svým potřebám a preferencím. Jde o elektromobil. Jehož výhodou je možnost jednoduché výměny baterií. V praxi to bude fungovat tak, že až se vám jedna vybije, vyměníte ji za jinou – nabitou. Podle Fiatu si zákazníci budou moci ke každému autu objednat až tři náhradní baterie. Samozřejmě je možné je vozit s sebou v autě a prodloužit tak dojezd. Nicméně na jednu sadu baterií podle Fiatu ujedete až 500 kilometrů.

Jak už jsme řekli, definicí daného modelu by měla být jeho variabilita. Fiat se proto rozhodl ho prodávat jako takzvané čisté plátno. To znamená, že zákazníci dostanou jednotně vypadající základ auta, ale dále už bude konečná podoba vozu jenom na nich. Na výběr budou mít ze čtyř druhů a tvarů střech, nárazníků, krytů kol, ale i čtyř bodykitů, které mění tvar karoserie. Stejně tak si každý zákazník bude moci přesně podle sebe upravit i celý interiér, od sedadel, tvaru palubní desky, výbavy, osvětlení a mnoho dalšího.

Jako příklad může posloužit třeba střecha auta. Ta může být standardní, pevná, ale také látková nebo třeba celá tvořena jedním velkým střešním oknem. Fiat se rozhodl, že zákazníci si tento model budou konfigurovat ve 3D programu, aby důkladně viděli, jak jejich výsledný vůz bude opravdu vypadat. Hodně nás baví i to, že palubní deska je navržena tak, aby místo displeje infotainmentu každý používal svůj chytrý telefon, který s autem propojí. Před řidičem ovšem nechybí opravdu velký digitální přístrojový štít. A mimochodem, velkou část dílů exteriéru a interiéru bude Fiat tisknout na 3D tiskárně! Celkem zajímavá ukázka možná ne tak vzdálené budoucnosti, co říkáte?

Lákal by vás nákup takto individualizovaného auta? Nebo to už vnímáte jako výstřelek a další prodlužování doby dodání vozu zákazníkovi? Těšíme se na vaše názory v diskuzi...

autowebAUTOWEBaUtOwEb