Hlavní obsah

Spiaggina je rozkošný Fiat 500, který se skutečně vyrábí

Foto: Garage Italia

Fiat 500 Spiaggina by Garage Italia

Je tomu jen pár dní, co měl legendární Fiat 500 svoje jednašedesáté narozeniny – potažmo šedesáté v případě speciální edice Jolly. Fiat při této příležitosti vytvořil limitovanou edici Spiaggina ‘58, ovšem ta je poněkud nemastná a neslaná. Naštěstí jsou tu tací, kteří značku velkolepě zastoupí. Zcela konkrétně se jedná o společnosti Garage Italie a Pininfarina.

Článek

Společným snažením dvou zmíněných firem vyjel na svět Fiat 500 s přídomkem Spiaggina by Garage Italia. Neuvěřitelně roztomilá pětistovka konečně přišla o svou pevnou střechu. Ano, Fiat sice vyrábí verzi 500C, ale ta je kabrioletem pouze napůl. Pořád na ní totiž přebývají dveřní rámy a stáhnout střechu tady znamená jen odsunout plátěný střešní panel směrem dozadu.

Oproti tomu Spiaggina by Garage Italia je skutečným a nefalšovaným roadsterem. Díky významně zesílené karoserii mohli hoši z Garage Italia kompletně odstranit střechu včetně rámů dveří, ale dokonce i čelní okno. Místo něj kryje posádku pouze nizounký deflektor a o bezpečnost při případném převrácení se postará oblouk v zadní části.

Původní interiér zmizel a Spiaggina je oproti běžné pětistovce pouze dvoumístná. Místo zadních sedadel se zde nachází praktická „korba“, připomínající malou jachtu, a dvě přední sedadla jsou spojená do modrobílé lavice. Krom toho je vnitřek s dřevěnou podlahou do jisté míry nepromokavý, jelikož ochrana proti počasí se jaksi nekoná.

Koncepce, ale ani název Spiaggina, mimochodem není žádnou novinkou. Poprvé se podobně koncipovaný Fiat objevil právě ve verzi Jolly z roku 1958, ale ve známost přišel právě pod názvem Spiaggina – tedy „plážová bugina“. Prakticky šlo o osekanou pětistovku bez dveří či dalších prvků, prodávanou za dost peněz.

A máte-li dost peněz, můžete si roztomilého plážového Fiata koupit i nyní. Ačkoliv Spiaggina by Garage Italia vypadá jako koncept, pár kusů se pro zájemce opravdu vyrobí. Prakticky se má jednat o zakázkovou výrobu, takže si můžete dovymýšlet třeba i vlastní zbarvení a další úpravy. Pod kapotou se objeví klasické motory z pětistovky, tedy čtyřválec 1.2 FIRE, případně přeplňovaný dvouválec 0.9 TwinAir.

Pokud si chcete historickou Spiagginu připomenout, ale nechcete vytasit zase tolik peněz, můžete se držet trochu více při zdi a koupit si speciální edici Spiaggina ’58 přímo od Fiatu, zmíněnou v úvodu. Tady dostanete docela klasický model 500C, doplněný o speciální modrou barvu Volare Blue, chromované detaily a pár označení. Fiat vyrobí celkem 1958 kusů.

Spiaggina ’58 je tedy výrazně praktičtějším, normálním autem, Spiaggina by Garage Italia má zase ohromnou dávku stylu bez praktičnosti. Po jaké variantě byste sáhli vy?

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama