Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Fiat Panda – Čtyřicátiny malé italské krabičky

Foto: Fiat
27. 6. 2020

Malá italská pojízdná krabička od sirek se stala legendou – Fiat Panda slaví krásných 40 let na trhu! Na tak dlouhou dobu mu ovšem stačily jen tři generace, přičemž nejdéle se vyráběla právě ta původní první. Proč Panda slaví takové úspěchy?

Článek

Pokud vyrazíte do Itálie, a je jedno, jestli na venkov nebo do centra města, nemůžete ji nepotkat. Určitě někde bude hranatá škatule se jménem po líném medvědovi – Fiat Panda. Mechanická automobilová Panda ale vůbec není líná, naopak pomáhala motorizovat svou zemi podobně, jako Renault 4 v sousední Francii. Vždycky spoléhala na motor vpředu a pohon předních kol, zatímco předchozí typ 126 měl naopak koncepci „vše vzadu“.

Panda je sice malý, ale praktický hatchback s místem pro pětičlennou posádku a jejich zavazadla. Původně se měl jmenovat Fiat Rustica, ale naštěstí dostal líbivější jméno. Není odvozené od medvěda, ale od Empandy, římského patrona cestovatelů. Má levný provoz a přijatelnou cenu, aby si jej opravdu mohl dovolit skoro každý.

Foto: Fiat

Část jejího kouzla spočívá i v tom, že je radost ji řídit

První hranatou Pandu navrhnul geniální Giugiaro. Sice na pohled vypadá jako jednoduchá krabice, u které se nemusel moc snažit, ale ve výsledku je první Panda geniálně vymyšlená včetně velkých rovných ploch (i oken snazších na výrobu) a účelného interiéru. Díky tomu mohla být výroba, a tedy ve výsledku i cena auta, opravdu levná. Auto nebylo ani trochu prestižní a snobské a získalo si díky tomu popularitu u zákazníků podobně, jako staré britské Mini.

Foto: Fiat

Růžová Panda byla asi nejkřiklavější variantou

Na trh dorazila Panda v roce 1980 se čtyřválcem o objemu 903 ccm, čtyřstupňovou převodovkou a s jediným stupněm výbavy. Jenže jak výroba běžela, objevily se silnější pohonné jednotky i akční edice – třeba Panda Habitat vyrobená ve spolupráci s nábytkářským řetězcem nebo Panda Italia 90 na počest pořádání Mistrovství světa ve Fotbale v roce 1990. Její kola připomínala kopací míč a maskot šampionátu byl i na sedadlech.

Foto: Fiat

Fiat Panda Italia 90 měla opravdu senzační kola

Hodně drahé jsou dnes Pandy 4x4 se systémem pohonu všech kol od rakouských specialistů Steyr-Puch. Lehkou Pandu pak nezastavil skoro žádný terén a i mně se svezení líbilo. Je to jedna z mála verzí, které bych dal přednost před ikonickou růžovou verzí. Výroba první generace běžela dál, skoro jako kdyby na ní Fiat ve svém portfoliu zapomněl. Zájem neopadal a tak se první Panda vyráběla do roku 2003, tedy neuvěřitelných 23 let.

Foto: Fiat

Mrňous s pohonem všech kol je skutečná rarita

Druhá Panda byla opět krabice, tentokrát dost vysoká. Na malém půdorysu se snažila nabídnout co nejvíce místa a praktičnosti. Nebyla s tímto přístupem v segmentu jedinečná, podobně to na zákazníky zkoušel Opel Agila, Ford Fusion nebo Daewoo Matiz. Nevím jak ve vašich očích, ale v těch mých vypadá Panda z této skupiny nejlépe a navíc se pyšní titulem Evropské auto roku 2004.

Na začátku si vystačila s malými benzínovými motory, později se přidala i vznětová třináctistovka MultiJet a vrátila se i verze 4x4. Ještě lepší ale byla sportovní verze Panda 100HP (ano, to byl výkon motoru o objemu 1,4 litru) z roku 2006. Střídání stráží přišlo tentokrát dříve, druhá Panda předala štafetový kolík té třetí v roce 2012.

Foto: Fiat

Fiat Panda 100HP byl ve druhé generaci překvapivě dobrou sportvní verzí

Dnes se tedy prodává už skoro dekádu staré auto, ale pořád patří k nejprodávanějším v Itálii. Verze Hybrid je dokonce považována za nejlepší Pandu v historii. Panda stojí na upravené platformě předchůdce, která jinak posloužila i Fiatu 500, Lancii Ypsilon a druhé generaci Fordu Ka, ponechala i svou vysokou stavbu karoserie. Jen je nyní auto víc funky a má větší šmrnc. Verzi Panda 4x4 navíc doplnila ještě oplastovaná Panda Cross.

Mě ale víc zaujala Panda Waze, pojmenovaná podle chytré navigační aplikace. Příběh malého modelu ale určitě neskončí a koncept elektromobilu Centoventi z loňského roku naznačuje, jak by mohla vypadat příští generace. Tak doufejme, že bude Panda pořád tak úspěšná, jako doposud.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.