Hlavní obsah

Fernando Alonso poprvé za volantem ostré Toyoty Yaris GR

Foto: Toyota
9. 2. 2020

Toyota s novou nabroušenou verzí Yaris GR zašla dál, než kdokoliv mimo automobilku čekal – pojala ji totiž jako homologační speciál připravený na nasazení v závodech rallye. Běžným smrtelníkům by se tak mělo dostat do rukou skutečně hodně nabroušené sportovní nářadí. Jak se ale bude líbit opravdovým závodníkům?

Článek

Nový Yaris GR bude prostě dělo: 260 koní a 360 Nm, 1 280 kg, pohon všech kol, stovka za 5,5 sekundy a maximálka 230 km/h, to vše zabalené do karoserie o velikosti krabičky od sirek. Všem nadšeným řidičům se už při čtení těch čísel začaly potit dlaně, což teprve to tetelení v žaludku při představě, jak se s ním budou proplétat točitou okreskou na plný plyn. Jo, bude to jízda!

Jenže profesionální závodní piloti mají svá měřítka posunutá do úplně jiné dimenze, kde jsou dynamické parametry Yarisu GR poněkud – zííív! – nudné. Vážně. Když je vaší kanceláří kabina monopostu Formule 1, hybridní placky pro Le Mans nebo rallye speciálu WRC, celý zbytek světa vám pak přijde zoufalý pomalý. Právě proto se ale Toyota rozhodla posadit špičkové jezdce do své ostré novinky a zjistit, jestli je bude bavit…

Foto: Toyota

Pohon všech kol je největší zbraní nové kapesní rakety Yaris GR, díky němu můžete jezdit i kontrolovaným smykem. Pokud si na to troufnete...

První na řadě byl Fernando Alonso, dvojnásobný šampion Formule 1, vítěz Le Mans a účastník legendárních závodů Indy 500 a nově i Dakaru. Po řádění na promoklém okruhu v portugalském Estorilu se vrátil s úsměvem na tváři a slovy chvály na rtech.

„Překonává vaše představy. Při každém přeřazení, při každém brzdění a v každé zatáčce je o trochu lepší, než byste čekali,“ vysvětloval Alonso. Chválil nejen silný výkon, perfektní stabilitu, ale především výkonné brzdy – ty jsou pro závodní piloty to nejdůležitější, zatímco u běžných silničních aut na okruhu naopak často představují slabinu.

Po něm skočil do Yarisu GR zkušený rallye pilot Chris Meeke, který si hned pochvaloval, že jde o skvělý základ pro WRC speciál – tedy jeho budoucí služebák. Pochopitelně se mu nejvíc líbil pohon všech kol, který je pro Yaris GR v této třídě zcela unikátní: „Cítím z něj rallye speciál. To auto je vážně fantastické.“ Ty dlouhé smyky a úsměv na tváři jasně dokazují, že svá slova myslel vážně.

Poslední na řady byl José María López, pilot vytrvalostního závodního programu Toyota Gazoo Racing. „Nejvíc se mi na něm líbí jeho přilnavost a vyváženost, výkon a pohon všech kol, se kterým můžete jezdit smykem a hrát si s ním. Je vážně skvělý,“ uculoval se při rozhovoru López. Správně taky připomněl, že se na vývoji podílelo hned několik významných jezdců (v první řadě Tommi Mäkinen, věhlasný pilot rallye a současný šéf WRC týmu Toyota Gazoo Racing), což je na výsledném produktu znát.

Uf! Vypadá to, že se Yaris GR vážně povedl, protože nadchnout zkušené závodní jezdce se podaří jen málokterému autu, které kolem sebe nerozhazuje stovky koní a nespálí gumy na počkání. Malý rychlý hatchback by u nich neměl mít šanci. Přesto se Yarisu GR podařilo je zaujmout a pobavit. To znamená, že běžní smrtelníci z něj budou úplně na větvi…

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama