Hlavní obsah

Dakar 2020: Rally Dakar – historie nejslavnějšího rallye závodu na světě

Foto: Peugeot

Vítězem Dakaru 2018 se stal Carlos Sainz na Peugeotu

31. 12. 2019

Rallye Dakar je považována za nejtěžší vytrvalostní závod v terénu. Je vypsaný pro motorky, auta, čtyřkolky a kamiony a z dobrodružství se stal velkolepý podnik, kterého se účastní amatéři i profesionální tovární týmy! Všechny účastníky spojuje touha po dobrodružství, spousta nováčků však závod vzdá hned během prvních etap.

Článek

Každý rok v lednu se oči všech motoristických nadšenců upřou na fotky, videa a výsledkové listiny Rallye Dakar. Extrémně dlouhá soutěž se za ty roky několikrát přestěhovala jak v rámci Afriky, tak i kontinentů. Pořád však platí jedno. Je to nejtěžší terénní závod na světě. Z maratonu se sice za ty roky stal sprint, ale pořád platí, že tady nejde jen o řidičské umění a rychlost, ale abyste se vůbec dostali do cíle, tak potřebujete nejen spolehlivou techniku, ale taky výtečnou navigaci a pořádnou porci štěstí!

Jak to všechno začalo?

Když se Thierry Sabine, francouzský závodník, v roce 1977 ztratil na tři dny v Libyjské poušti, vrátil se s myšlenkou uspořádat extrémně dlouhý závod Afrikou. Dobrodružný, extrémně těžký, a pokud možno co nejlépe zabezpečený.

Foto: Rallye Dakar

Thierry Sabine byl ten, který Dakaru vdechl život. Všechny trasy vždy osobně projel, závodníci na něj dodnes vzpomínají

26. prosince 1978 na pařížském náměstí Trocadéro odstartoval první ročník Rallye Paříž – Dakar. Na startu bylo 182 vozidel, z toho 90 motocyklů, 80 automobilů a 12 kamionů. Čekalo je víc než 10 tisíc kilometrů, z toho bylo 3 168 kilometrů rychlostních zkoušek. Zbytek byly nucené přesuny. Dodnes se takhle jezdí - ostré kilometry + přejezdy.

Trať závodu vedla z Francie do Alžíru, Nigeru, Mali, Horní Voltu až do Senegalu. Závod vyhrál motocyklista Cyril Neveu, je to první a zároveň poslední vítězství motorkáře na Dakaru.

Změny trasy

Trasa závodu se měnila průběžně. Napřed aby závodníci jeli po nových terénech, pak kvůli politické a bezpečnostní situaci na černém kontinentu. A v roce 1994 se změnil i start závodu, protože starostovi Paříže vadil mumraj v centru města. Napřed se startovalo z Disneylandu, pak z portugalského Lisabonu, z Granady nebo i z Dakaru. Celkem čtyřikrát v historii závodu v Africe byl cíl jinde než v právě v hlavním městě Senegalu.

V roce 2007 se jel závod v Africe naposledy. Poslední ročníky se konaly v Maroku, západní Sahaře a v Mauretánii, jinde nebylo pro posádky úplně bezpečno. Pořadatelé sice spolupracovali s armádou, ostatně stejně jako se to děje dnes při závodě Africa Eco Race, ale stejně došlo opakovaně k přepadením. Rušení etap kvůli bezpečnosti bylo na pořadu dne, v roce 2008 byl celý závod zrušen dokonce týden před startem, jelikož v Mauretánii došlo k teroristickým útokům, zemřelo sedm turistů a pořadatelé měli varování, že další útoky se chystají právě na závodníky.

Foto: Rallye Dakar

V prvních ročnících Dakaru byl úspěch vůbec dojet do cíle, závodníky dělily v cíli celé minuty a hodiny

Nedivte se. Závodní auta a posádky se špičkovým vybavením a nutnou hotovostí se staly vítaným terčem. Svoje o tom ví i dvě tatrovácké posádky, kteří na Dakaru startovali v roce 1998. „Přepadli nás. Mířili na nás samopaly, ukradli nám peníze, věci… Byla to nejhorší hodina mého života. Nikdy nevíte, co tyhle lidi napadne. Zda vás nechají žít, nebo zmáčknou spoušť. Nakonec nás svlékli do trenýrek, všechno, co se hodilo, přeložili na jedno auto a ujeli s ním do pouště. Už se nikdy nenašlo.“ Vzpomínky Bedřicha Sklenovského děsí ještě dnes…

Jižní Amerika

V roce 2009 se tedy Dakar přestěhoval do Jižní Ameriky, konkrétně do Argentiny a Chile. Následně se přidala Bolívie a Peru. Závodníky čekaly extrémně drsné podmínky, kdy se kromě závodů v poušti přidaly i vysoké hory. Technika i účastníci závodu byli vystaveny extrémním výkyvům počasí i nadmořských výšek.

Foto: Rallye Dakar

Na tratích v Jižní Americe se nedalo často vůbec předjíždět

Závodění v Jižní Americe bylo vítanou změnou. V prvním ročníku se na start postavilo přes 500 závodníků. Jenže možností kudy vést trasu neustále ubývalo. Zkracovaly se etapy, rušily se ostré kilometry… Poslední tři ročníky závodění v Jižní Americe byly doslova tristní. V roce 2017 nejeli závodníci ani třetinu celé trati v ostrém tempu, vloni se zase závodilo jen v Peru a jelo se v podstatě tam a zpět, takže se závodníci vraceli na místa, která pár dní předtím projeli.

Přesun do Saúdské Arábie

Poslední dva roky bylo jasné, že se závod opět přestěhuje. Mluvilo se o jižní Africe, ale nakonec dostaly přednost terény a peníze Saúdské Arábie. Pořadatelé slibují, že to bude návrat k africkému Dakaru, a to jak délkou etap, tak i charakterem trasy.

„Bude to mazec. Trasa bude dlouhá 7 900 kilometrů, z toho bude 5 100 kilometrů v ostrém závodním tempu,“ říká Martin Prokop, který jede už svůj pátý Dakar. „Extrémně dlouhé etapy, víc než polovina trasy pak bude přes písek a duny. Bude to výzva.“ Podobně smýšlí i Martin Kolomý. „V Jižní Americe byla místa, kde jste desítky kilometrů nemohli předjet, protože prostě nebylo kudy. Trať vedla řečištěm nebo v horách. Když jste někoho dojeli a on vás nepustil, měli jste smůlu.“

Foto: Rallye Dakar

Je historicky dané, že Češi nejvíc sledují kategorii kamionů

„Bude to náročné na techniku i fyzicky, ale nemyslím si, že by se nějak výrazně zpomalilo tempo,“ říká Prokop jen pár dní před startem. „Má to být taky hodně těžké navigačně, navíc v některých etapách dostaneme itinerář těsně před startem. Tím se srovnají podmínky pro všechny, jedno jestli pro profesionální týmy nebo amatéry.“

Někteří však změnu nevítají s nadšením. Vadí jim politická situace i fakt, že v Jižní Americe byla spousta fanoušků, ale tady se pojede v krajině bez lidí. „Je to země, kde ženy nemají žádná práva a kde se sekají ruce,“ řekl Ondřej Klymčiw, známý český motocyklový závodník a pravidelný účastník Dakaru.

Kategorie na Dakaru

Stejně jako se měnila trasa závodu, tak se mění i technika. Na začátku byly jen lehce upravené sériové stroje, v devadesátých letech pak závodila monstra v podstatě bez nějakých větších omezení. Zářným příkladem byl dvoumotorový DAF, o kterém jsme psali nedávno. Na Dakaru jezdily rallyové speciály i doma postavené stroje.

Foto: Buggyra

Kategorie čtyřkolek Side by Side se těší čím dál tím větší oblibě

Pravidla na začátku rozlišovala jen motocykly a auta, pak přibyly kamiony a pole se dělilo do jednotlivých kategorií, většinou dle objemů motorů, výkonu či hmotnosti.

Aktuálně na Dakaru startují stroje v pěti kategoriích. Motocykly, osobní vozy, buginy, čtyřkolky a kamiony. Motocykly nesmí mít objem motoru větší než 450 cm3 a jede se několik skupin. Auta mají třídy T1, T2, T3 a Open. Jsou tady jak téměř sériové stroje, tak závodní prototypy, či speciální lehké stavby. Čtyřkolky mají objem motoru maximálně 700 cm3 (pohon zadních kol) nebo 900 cm3 (pohon všech kol). Od roku 2017 startují na Dakaru i malé lehké buginy a to jako speciály, nebo (skoro) sériové stroje. Kamiony mají tři kategorie, jedna z nich je vyhrazena pro doprovodná vozidla.

Smrtelné nehody 

Nehody k Dakaru bohužel patří a některé z nich jsou i smrtelné. Prameny oficiálně evidují sedmdesát mrtvých, ale to číslo bude vyšší.

Foto: Rallye Dakar

Závodníci na motorkách a čtyřkolkách patří mezi nejrizikovější skupiny

Je zajímavé, že na Dakaru zemřelo „jen“ 28 závodníků (19 motorkářů, 6 jezdců v autech, jedna oběť patří do kategorie kamionů a dva jezdci zemřeli při útoku místních obyvatel). Mezi 42 dalších obětí patří i zakladatel soutěže Thierry Sabine (zahynul při nehodě vrtulníku), 14 lidí z řad organizátorů a novinářů, 23 diváků a 4 děti.

Kritiku si závod vysloužil hlavně v roce 1988, kdy byly při střetu s auty zabiti tři diváci přímo při průjezdu vesnicemi. V Jižní Americe se nehody, při kterých došlo ke zranění diváků, neevidovaly.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.