Hlavní obsah

Evropské auto roku 1973: Audi 80

Foto: Audi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V prvním desetiletí prestižní soutěže Evropské auto roku vyhrávala zejména revoluční auta. Vítězným vozem ankety ročníku 1973 se naopak stal německý sedan, který ničím nevynikal, ale byl kvalitním a fungujícím spojením již existujících technologií. Evropským autem roku 1973 bylo zvoleno Audi 80 B1, kterým odstartovala úspěšná řada vozů střední třídy z Ingolstadtu, již v současnosti reprezentuje Audi A4.

Článek

V roce 1972 se s první generací Audi 80 začala psát moderní historie automobilky, která tehdy začínala vyrábět auta pod vedením Volkswagenu. Koncem šedesátých let německý automobilový gigant oživil značku Auto Union, kterou ve svém portfoliu nahradil značku DKW, a dal jí historické logo se čtyřmi propojenými kruhy. Nová „osmdesátka“ byla nástupcem řady F103, v jejíž nabídce se poprvé objevilo modelové označení Audi 80, a zapsala se do historie jako druhé Audi vyvinuté pod dohledem Volkswagenu.

Základem Audi 80 byla platforma B1, se kterou o rok později vyrazil na silnice i první Volkswagen Passat. Elegantní hranaté tvary vyvinulo designové studio Italdesign, založené slavným Giorgettem Giugiarem, a zákazníci si mohli vybrat ze zajímavé nabídky karoserií. Standardem byl klasický čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí, který hned zpočátku doplnila dvoudveřová verze. V sedmdesátých letech ještě byly tudory běžnou záležitostí.

Foto: Renault

V letech 1972 až 1986 byl nejprodávanějším autem ve Francii Renault 5. Za tu dobu se jej prodalo více než 5,5 milionu kusů

Volkswagen využil uvedení Audi 80, aby otestoval zájem zákazníků a byl chytřejší při zahájení prodeje prvního Passatu. Oba modely díky stejné platformě sdílely koncernové kapalinou chlazené čtyřválce EA827, pohon předních kol, přední zavěšení MacPherson, zadní nápravu s vlečenými rameny a panhardskou tyčí a na obou nápravách byly teleskopické tlumiče s vinutými pružinami. Kotoučové brzdy však na zadní nápravě chyběly.

Velkým překvapením veřejnosti bylo, když komise odborných motoristických novinářů zvolila Audi 80 vítězným vozem soutěže Evropské auto roku 1973. Většinu předchozích ročníků vyhrála technologicky revoluční auta, ale receptem osmdesátky na úspěch byla skutečnost, že byla povedeným a kvalitním vozem. Audi 80 s výsledným hodnocením 114 bodů bylo jen o 5 bodů lepší než přelomový malý Renault 5 na druhém místě a šarmantní Alfa Romeo Alfetta se umístila třetí s 95 body.

Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Alfetta se umístila na třetím místě. Víte, že označení „Alfetta“ znamená „malá Alfa“?

Vítězné Audi 80 se líbilo nejen motoristickým novinářům, ale také veřejnosti. V prvním roce se prodalo 277 tisíc vozů! Na jaře 1974 se v nabídce objevilo pětidveřové kombi Avant, které ve skutečnosti bylo Passatem Variant s jinou přídí, a v roce 1976 byl představen výrazný facelift, označovaný typ 82. Sériová výroba Audi 80 skončila v roce 1978.

Jaký z finalistů ankety by byl vaším vítězem?
Audi 80
47,5 %
Renault 5
16,9 %
Alfa Romeo Alfetta
35,6 %
Celkem hlasovalo 2872 čtenářů.

Reklama

Načítám