Hlavní obsah

EU podezírá z podvodů s emisemi VW, Daimler a BMW

Foto: Shutterstock

Ilustrační snímek

8. 4. 2019

Když před pár lety vypukla aféra Dieselgate, asi nikdo netušil, jaké vlastně bude mít dopady a jakých všech značek se týká. Jakkoliv se nejprve mluvilo hlavně o koncernu Volkswagen, čas ukázal, že problémy s měřením emisí a vykazováním výsledků má mnohem víc značek. Nově se podle EU spolčily automobilky Daimler, VW a BMW.

Článek

Jeden by si myslel, že je průšvih jménem Dieselgate u konce. Automobilky přešly na nové, přísnější měření emisí WLTP, jsou pod bedlivým dohledem a i zákazníci ukázali, že si nějaké podvody nenechají líbit. Projevilo se to ve chvíli, když koncern Volkswagen hromadně žalovali a následně jim musel vyplácet vysoká odškodnění. Nicméně i přes to všechno přišla Evropská komise s tím, že má podezření na tajné spolčení automobilek BMW, Daimler a koncernu Volkswagen. Podle komise se měly tyto značky smluvit a mezi lety 2006 a 2014 omezit uvádění moderní techniky pro snížení emisí na trh (jde především o nasazování katalyzátorů s AdBlue a částicových filtrů u dieselových motorů sériových modelů).

Běžné konkurenční prostředí nutí výrobce přicházet se stále lepšími produkty (v tomto případě benzinovými a dieselovými motory se stále nižšími emisemi), jenže tato dohoda tří koncernů znamenala pravý opak. Automobilky se rozhodly, že své modely a technologie vlastně vylepšovat nebudou, aby si zbytečně nekonkurovaly, a snížily si tak vývojové a výrobní náklady. Podle komise EU tak zákazníkům neumožnily koupit si co možná nejlepší produkt s co možná nejmodernější technologií. Touto dohodou všechny tři koncerny porušily přísná antimonopolní pravidla nařízená přímo Evropskou unií.

Informace na světlo světa vynesla agentura Reuters, která zdůraznila, že zatím jde jen o podezření. O obvinění ještě není řeč. Evropská komise v tuto chvíli dotčeným značkám zaslala jakousi výtku, která prakticky oznamuje začátek vyšetřování. A až na základě výsledků těchto šetření může komise sáhnout k případným obviněním. Pokud se tak stane, hrozí uvedeným značkám opravdu vysoká pokuta, která by se mohla pohybovat i kolem 10 % jejich společného ročního obratu. A to jsou miliardy eur. Jenže jakékoliv dokazování viny bude velmi složité...

V tuto chvíli mají značky dost času na to, aby na zjištění Evropské komise nějak zareagovaly. První se vyjádřil koncern Daimler, pod který patří mimo jiné i Mercedes-Benz. Podle něj jsou ta obvinění falešná a neočekává, že by i přes důkladné vyšetřování komise na něco přišla nebo je pokutovala. BMW a Volkswagen zatím mlčí.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama