Hlavní obsah

ESP: Dobrý sluha, ale špatný pán - kdy se vyplatí ESP omezit

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektronická stabilizace a kontrola trakce jsou standardní výbavou nových aut a v mnoha případech jde o velký přínos bezpečnosti. Současné mrazivé počasí s velkou dávkou sněhu ale ukazuje, že ne vždy je dobré mít tyto pomocníky zapnuté.

Článek

Každé nové auto prodané ve státech Evropské unie musí mít, až na drobné výjimky, elektronickou stabilizaci a kontrolu trakce. Stabilizace dokáže pomocí přibržďování kol srovnat počínající smyk, kontrola trakce pak zamezí protáčení kol, a to jak přibržďováním, tak omezením výkonu motoru. Oba tyto systému jsou v mnoha případech nápomocny a zejména stabilizace dokáže zachraňovat opravdu velké průšvihy. Jenže občas mohou tyto systémy i uškodit, zejména na sněhu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mnoho nových automobilů již nenabízí možnost vypnout stabilizaci a u některých se nedá vypnout ani kontrola trakce, což my osobně nechápeme. Proč nemůže mít řidič možnost volby? Jsou řidiči nesvéprávní? Pokud v novém autě hledáte tlačítko ESP, často jej již nenajdete. Některé stroje, kupříkladu nové předokolky koncernu Volkswagen, některé Fordy i Mercedesy, mají vypínání kontroly trakce v palubním počítači. Pak jsou zde auta (zejména Peugeoty a Citröeny), u kterých se kontrola trakce či stabilizace zapnou v 50 km/h. A pak jsou i stroje, třeba Škoda Citigo, Volkswagen Caddy s předním pohonem či Renaulty, u kterých si nevypnete vůbec nic. 

Chytáky však pokračují i dále. Pokud si chcete vypnout stabilizaci, u hodně aut musíte tlačítko, pokud jej vůbec má, držet hodně dlouho. Třeba u Opelů je to snad 10 sekund. A i když vám některé vozy napíšou, že máte vše vypnuté, nemusí to být pravda. U koncernových předokolek, například Audi A4 či Seat Leon Cupra a jim příbuzné, se nikdy nevypne naplno kontrola trakce - auto do toho občas zasahuje. U mnoha jiných strojů se vám sice zobrazí hláška ESP OFF, ale přitom reálně stabilizace pořád funguje a zasahuje vám do řízení. Nemůžete si tedy být nikdy stoprocentně jisti. Poslední možnost je ta, kterou má třeba Volkswagen Golf R, tedy že je elektronika vypnutá úplně, ale pokud ve smyku šlápnete na brzdu, znovu se zapne.

Foto: Archiv Garáž.cz

Otázka však zní - proč vůbec tyto systémy vypínat, není to naprostý nesmysl? Ne, ačkoliv se vám mnozí "experti" budou snažit říci, že elektronika zvládne vše nejlépe, není to pravda. Ve většině případů bychom elektroniku nevypínali, ale pokud se budete pohybovat ve sněhu na horských silnicích, může se to hodit. V prvé řadě - kontrola trakce. Ta se hodí vypnout při rozjezdu, protože máte větší šanci, že se ze sněhu vyhrabete. Rovněž se bez ní auta lépe rozjíždějí do křižovatek - s udušeným motorem elektronikou se zasněženou křižovatkou jen sunete, přičemž občas je lepší se prohrabat na přilnavější povrch. Tohle udušení kontrolou trakce je vyloženě nebezpečné a kontraproduktivní.

Pokud ale opravdu umíte řídit, bude pro vás mnohem lepší jezdit na sněhu bez stabilizace. Jízda bude plynulejší, bez zbytečných ostrých zásahů brzd. Mnohá elektronika navíc stabilizuje auto za každou cenu, i ve chvílích, kdy vám jemné sklouznutí zádi pomůže do zatáčky. Výjimkou budiž třeba Volkswagen Passat, který nechá sklouznout záď a naopak pomáhá autu za každou cenu zatočit. Pokud jste rovněž zdatní s ruční brzdou a používáte ji jako jednu z možností ovládání auta, může vás stabilizace znovu vytrestat. Modelový příklad - auto v zatáčce na ledu v nízké rychlosti začne utíkat nedotáčivě směrem do příkopu. Vy intuitivně potáhnete ruční brzdu, aby se záď jen velmi mírně sklouzla (tím vrátíte přilnavost předním kolům) a následně můžete projet zatáčku ve správném směru. Jenže stabilizace zachytí ono lehké sklouznutí a pošle vás zase zpět směrem do příkopy. S podobným zásahem elektroniky máme vlastní zkušenost. Jak se dá jezdit bez ESP na sněhu hladce, bezpečně a přitom rychle a zábavně, se podívejte na následujícím videu.

Pokud si nejste jisti, zkuste si ve svém autě na zasněžené ploše, jak se chová se zapnutou elektronikou, následně s vypnutou kontrolou trakce i vypnutou stabilizací. Sami na vlastní kůži zjistíte rozdíly. Každé auto pak má ale elektroniku nastavenou trochu jinak - některá agresivněji, jiná jsou benevolentnější.

Reklama

Načítám