Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Garáže slavných: Eddie Van Halen žil život na plný plyn

Foto: Barrett-Jackson auctions

Eddie Van Halen, kytarista hardrockové kapely Van Halen miloval nejen své kytary, ale pořizoval si k nim i úžasné káry

V sedmnácti založil s bráchou Alexem kapelu Van Halen a k svatbě s hollywoodskou hvězdou a krasavicí Valerií Bertinelli si dopřál i červené Lamborghini Miura. Žil jako pravá rocková hvězda. Dvoucédéčkové album živáků „Right Here, Right Now“, které mělo na zadní straně přebalu žlutou ceduli „Kup teď, zaplať později“, mám pořád doma. Tehdy v roce 1993 mi ho přivezl táta z Ameriky. Jako kluk jsem to cédéčko poslouchal pořád a doufal, že jednoho dne třeba seženu i Eddieho autogram…

Článek

Eddie Van Halen nebyl jen skvělým muzikantem, ale jak tušíte, měl vkus na pěkné holky a nádherné káry. A když mu jeho láska s italskými kořeny Valerie pořídila k svatbě rozšířenou Miuru s límcovými koly se zlatými středy, co víc si mohl tehdy už slavný kytarista přát. Psal se rok 1981, kapela Van Halen už měla za sebou dávno podepsanou smlouvu s Warner Bros Records i klasickou hitovku „Running with the Devil“. Parádní sólíčko „Eruption“, kde se naplno rozvinul Eddieho talent výjimečného kytaristy, patří rozhodně do beatové síně slávy. A tu nádhernou Miuru si už tehdy mohl dovolit, stejně jako nádherné kytary, kterých postupně nasbíral obrovská kvanta. A to mu v té době ještě zdaleka netáhlo ani na třicítku.

Foto: Curated auctions (wearecurated.com)

Lamborghini Miura Eddieho Van Halena se vloni prodalo přes aukční síň společnosti Curated a čeká ho citlivá renovace

Červená Miura S (1970) je nejvíc sexy auto na světě

A nebyla to jen tak ledajaká Miura. Byla červená, měla rozšířené boční lemy a velmi zajímavou historii. Ne, nakonec se nevykoupala v bazénu o bujaré zahradní oslavě, jak by snad i v životě divokého rockera bylo dost dobře možné, zachovala se do dnešních dní. V současné chvíli prochází citlivou renovací přímo v Lamborghini a doufám, že se na veřejnost znovu podívá. Jedná se o Miuru S ročníku 1970, ale v tovární rozšířené karoserii postavené ručně na zakázku.

Zůstala jí dokonce i původní kalifornská poznávací značka s číslem „11 APR“ odkazující na datum Van Halenovy svatby. Možná byla tahle Miura v té době už jedenáctiletou ojetinou, ale jaké to bylo stále auto! Design Miury navržený od úžasného Marcella Gandiniho již nikdo zopakovat nedokázal. Konkrétní kousek je navíc jedním z mála vozů Lamborghini, které vznikaly čistě rukodílně. Mnozí věří, že Lamborghini Miura je právě tím nejkrásnějším automobilem všech dob.

Foto: Curated auctions (wearecurated.com)

Lamborghini Miura Eddieho Van Halena bylo vždy pro znalce historie značky docela oříšek. Nakonec se ukazuje, že ona výrazná úprava oproti sériové P400 S (kterou vidíte dole v galerii) pochází přímo z továrny

Když ji v loňském roce Eddie Van Halen nabízel na prodej přes aukční síň Curated, postupně se odhalovala historie auta, která je přímo fascinující. Ve své době se v Miuře Eddie proháněl po ulicích L. A. takřka denně, bylo to auto, kde poslouchal muziku a skládal si svoje vlastní akordy. Fanoušci si ho s právě s tímto autem nejvíc spojují. Znamená opravdu hodně pro jednu éru popkultury, zrovna jako pomalovaný Rolls The Beatles nebo úžasné Ferrari 250 GTO bubeníka Pink Floyd, Nicka Masona.

I proto stálo za to vypátrat historii auta, které Van Halen se svou manželkou Valerií koupili už jako používané. A ukázalo se, že je výrobním číslem hodně blízko prvnímu prototypu výkonnější P400 SV a že úpravy (široká límcová kola a rozšířená karoserie i přidané boční vdechy ventilace k motoru) vážně pocházejí z té doby a přímo z továrny Lamborghini. Auto bude mít dnes opravdu obrovskou hodnotu a bylo by skvělé ho znovu vidět v pohybu. Ještě před pár lety s ním Eddie Van Halen jezdíval úplně normálně po ulicích Beverly Hills či Pasadeny. Zahrálo si dokonce zajímavou epizodku v původní nahrávce „Panama“ z roku 1984. Miuru propašovali do nahrávacího studia a v jednom místě skladby oficiálního videoklipu zazní do zvuku elektrických kytar její vytočený dvanáctiválec Bizzarrini.

Foto: Porsche

Porsche 911 GT3 RS je závodním autem, které jen tak mimochodem dostalo i poznávací značky. Se zkušeným jezdcem za volantem je prakticky neporazitelné

Závodil s 911 GT3 RS, jediným Porsche, které neposlal do kačírku

Eddie Van Halen vystřídal spoustu aut i motorek, na kterých taky moc rád jezdil. Propadl kouzlu klasického amerického hot rodu, občas poměřil síly i v závodech ve zrychlení a miloval sportovní Porsche. Pokuty za rychlost se mu docela vyhýbaly, minimálně v domovském okrsku kalifornské Pasadeny. Eddie van Halen, rocker a hvězda, přeci nemůže za to, že jezdí trošku přes limit. Minimálně takhle uvažoval místní šerif, alespoň podle Eddieho vlastního vyprávění.

Ostrá jízda s Poršáky na okruhu, to byl oříšek, který nedokázal hned tak rychle rozlousknout. Buď se zatáčka povede správně, čistě, s mírným smykem všech kol, nebo to prostě zkazíte a letíte v hodinách ven z trati. Ostatně, závodění je hodně podobné jako atmosféra živého koncertu, mínil Eddie Van Halen v jednom starším rozhovoru pro americký magazín Road & Track. Dá se improvizovat, chybu zachránit, ale je potřeba bleskových reakcí a žádná zaváhání, žádná velká tréma není na místě. Je důležité se nevzdávat, tlačit tu káru na limit a užívat si to. A stejně většinu poršáků na trati přetočil, vjel do kačírku, zkrátka nikdy je stoprocentně neukočíroval.

Jenže pak si jednoho dne pořídil novou 911 GT3 RS (991) a nevěřil svým smyslům. Tohle auto dokázal řídit tak, jak by se v jiných poršácích nikdy neodvážil. Pozvali ho na okruh, pršelo a on se s autem ani jednou nepřetočil. Nechápal, jak úžasně to auto mohlo fungovat. Eddie Van Halen měl ještě jednu velkou automobilovou lásku. Kromě starého upraveného pickupu Dodge z roku 1947, se kterým se prostě jezdilo jen tak na efekt a hlavně pomalu, miloval i sportovní vozy Audi. Koupil si nejdřív jednu z prvních R8 s osmiválcem, ale přibyla pak brutálně rychlá desetiválcová, kterou nechal ještě dodatečně upravit, a přidal k ní kompresor.

Eddie Van Halen byl pravým rockerem. Spolu s bráchou Alexem vytvořili kapelu, která hrála v sedmdesátých letech často večer co večer po klubech v Beverly Hills a po celém L. A. kolikrát i zadarmo, než si jich konečně všimli producenti z nahrávacích studií. Koncertovali pak po celém světě, užívali života a plnili si svůj rockový sen. Zpěvák Van Halenu, David Lee Roth (zrovna dnes slaví 66. narozeniny) je úplně stejný bouřlivák, jakým byl Eddie. A spolu utvořili nesmazatelnou dvojku v historii rockové muziky.

Eddie hrál na kytaru neskutečným způsobem a Lee Rothův vokál si s nikým jen tak nespletete. Hlavní inspiraci viděl v Ericu Claptonovi. Miloval rock’n’roll, který Eric hrával v uskupení „The Cream“, a skladbu „I am so glad“ z šedesátého šestého si jako kluk pouštěl neustále dokola. Je skvělá dodnes. A my nikdy nezapomeneme na úžasný talent kytaristy skupiny Van Halen, který zemřel po dlouhé nemoci v úterý 6. října ve věku pouhých 65 let. Eddie Van Halen byl blázen nejen do rockové hudby, ale miloval i svět rychlých kol a žil vždycky naplno. Čest jeho památce.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.