Hlavní obsah

Duesenberg SSJ míří mezi nejdražší americká auta v dějinách

Foto: Mathieu Heurtault pro Gooding & Company

Duesenberg SSJ

Ještě než role nejluxusnějšího auta světa spadla na britský Rolls-Royce, byl tu předválečný Duesenberg. Na úchvatné „Duesye“ dosáhlo svého času jen pár vyvolených a vzhledem k nízkému počtu vyrobených automobilů značky, která přestala fungovat v roce 1937, se tento stav drží dodnes.

Článek

Už jen to, že je nějaký duesenberg na prodej, je velká vzácnost a svým způsobem i událost. Jeden bude k mání v rámci aukce v Pebble Beach a jedná se o extrémně ceněný kousek. Dokonce natolik ceněný, že by mohl ohrozit první příčky mezi historicky nejdražšími americkými vozy. Na prvním místě zde vévodí původní Shelby 260 Cobra z roku 1962, jež se prodala předloni za 13 750 000 dolarů (304 milionů korun). Duesenberg s odhadovanou cenou přes 10 milionů dolarů však cílí spíše na místo druhé. Tady figuruje originální Ford GT40 z roku 1968, který změnil majitele před šesti lety za 11 milionů dolarů (243 milionů korun).

Zpět ovšem k autu samotnému a k důvodům, proč je jeho potenciál tak vysoko. Jedná se o Duesenberg SSJ z roku 1935 s číslem šasi J-563. SSJ je zkratkou pro „Short-wheelbase supercharged J“, tedy dvoumístný kabriolet typu J, s krátkým rozvorem o délce 317 centimetrů a motorem přeplňovaným kompresorem. O zhotovení karoserie se postarala firma LaGrande a aukční společnost Gooding & Company hovoří o SSJ jako u „ultimativním duesenbergu“.

Zcela fascinující strojovnou je vzhledem k datu vzniku i samotný motor osazený třírychlostní manuální převodovkou. Řadový osmiválec o objemu 6,9 litru má čtyři ventily na válec a na svou dobu neuvěřitelně pokročilý DOHC rozvod. Kompresor byl dodáván i na další modely z řady J, ovšem SSJ je zcela unikátní svým rozvětveným sáním s dvojicí karburátorů. To zvedlo výkon na přibližně 400 koní a duesenberg se s maximálkou kolem 230 km/h ve své době řadil mezi nejvýkonnější a nejrychlejší auta planety.

A krom toho také nejunikátnější. Modely SSJ se vyrobily pouze dva a oba putovaly ke slavným hollywoodským hercům tehdejší doby. Jedním z nich byl Clark Gable, tím druhým potom Gary Cooper, jehož auto je na prodej. Kromě Coopera vlastnilo vůz ještě dalších pár členů společenské smetánky z Kalifornie, ovšem roku 1949 zakotvil Duesenberg SSJ v soukromé sbírce Briggse Swifta Cunninghama. Odsud už měnil majitele pouze jednou - a sice do rukou sběratele Milese Colliera, který jej nyní prodává.

Stav je pochopitelně zcela dokonalý a zbývá jen odhadovat, kolik peněz nabídne nejvýše přihazující. Akce Pebble Beach se všemi svými dražbami proběhne 24. a 25. srpna.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama