Hlavní obsah

Dopravní předpisy: Pásy v autě ano, ale v MHD ne?

Foto: Archiv Garáž.cz

Často na našich stránkách řešíme policisty, silniční předpisy a ani dnes tomu nebude jinak. K dalšímu námětu přispěla nehoda linkového autobusu, kolem které jsme projížděli. Okamžitě totiž vyvstala otázka ohledně bezpečnostních pásů.

Článek

Ještě si pamatuji na to, když byla zavedena povinnost mít zapnuté bezpečnostní pásy v autech. Bylo hodně odpůrců a i já jsem ze začátku na tohle nové pravidlo nadával. Jenže to trvalo jen pár měsíců, pak jsem si na to zvykl a dneska už bych bez pásů neujel ani metr. Bylo to jedno z těch lepších a smysluplných rozhodnutí, která z pohledu bezpečnosti byla udělána. Osobně si myslím, že to zachránilo hodně lidských životů.

Foto: Archiv Garáž.cz

A proto, když jsme projížděli okolo nehody klasického MHD autobusu a viděli polámané cestující, začali jsme přemýšlet, proč vlastně nejsou pásy povinné i v těchto busech. Bylo by to vcelku logické, protože i takový autobus jezdí na silnicích mezi ostatními, na jeho palubě pohybuje několikanásobně více lidí než v klasickém autě a k nehodě může dojít stejně snadno. V tom případě jsou cestující ohroženi mnohem více, než pasažéři v autě. Navíc k tomu stačí mnohdy mnohem nižší rychlost než u běžného osobního auta. Zranění je k tomu výraznější i proto, že cestující nejsou na náraz či nehodu předem připraveni a valná většina z nich stojí a drží se něčeho jen tak, aby se neřeklo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže jak tuto situaci vyřešit, aby to dávalo smysl? Jednou z možností by bylo plošné zavedení povinnosti mít zápnuté pásy, podobně jako u dálkových autobusů (sami si sáhněte do svědomí, kdo to opravdu dodržuje - stevardky sice autobusy procházejí, ale odepnout se můžete hned po zběžné kontrole). Podle nás by to bylo logické a spravedlivé vůči řidičům osobních automobilů, ale co s častým vystupováním a nastupováním a zároveň kapacitou autobusů? Pokud by všichni museli být připoutáni, nemohli by využít prostor na stání a tím by se snížil počet přepravovaných lidí. Jediným řešením by byl vývoj nějakého zádržného systému pro stojící lidi. Každopádně, když se nad tím zamyslíte, povinnost používat bezpečnostní pásy by měla platit pro všechny účastníky silničního provozu. A přesto se jí MHD zázračně vyhýbá, což zabolí právě ve chvíli, kdy dojde k podobné ráně. Proč? Protože peníze za přepravené duše jsou zjevně přednější. Jaké by bylo rozumné řešení podle vás?

Načítám