Hlavní obsah

Do Frankfurtu nepřijede 9 značek. Blíží se konec autosalonů?

Foto: Archiv Garáž.cz
17. 8. 2017

A vy jste se tam přitom chystali a těšili se, že? Nebo ne? Právě uvadající návštěvnost a globální důležitost autosalonů je důvodem, proč už nemáme vlastní domácí akci podobného významu. A v téhle krizi rozhodně není automobilová branže sama.

Článek

Přiznejme si, že si za to často automobilky mohou samy, ačkoliv nemají jinou možnost. Kvůli internetu se ocitly v soukolí, které nelze zastavit. Vždycky si děláme legraci, že ony synchronizované úniky informací pár dnů či týdnů před autosalonem dělají z podobných akcí vlastně zbytečné podniky, jenže výroba aut je dnes celosvětovou záležitostí s desítkami až stovkam dodavatelů a riziko, že někdo něco vytroubí do světa je prostě příliš velké. Stačí se podívat na mobilní telefony - vzhled každé novinky známe půl roku předem. A u aut je tomu podobně. Už ani nemusíme vyhlížet zamaskované muly, protože nějaký šikula nám X měsíců před premiérou ukáže, jak vypadá hotový výrobek.

Foto: Archiv Garáž.cz

A nemusí to být vždycky fotka, někdy stačí popsat linie a schopný animátor v renderovacím programu vám za dvě hodinky vyrobí auto, které z 90% odpovídá tomu skutečnému. S takovou armádou spekulantů se těžko bojuje, a proto často automobilky podlehnou tlaku sociálních sítí a dobrovolně vypustí materiály předčasně, čímž se připraví o velkou autosalonovou bombu. Ty opravdu velké se navíc naučily pořádat vlastní eventy mimo jarní a podzimní sloty autosalonů, protože si dobře uvědomují, že když představí novinku opulentním videoklipem (BMW) nebo nějakým bláznivým kaskadérským kouskem (Jaguar), zanechají na internetu i v printu větší a hlavně výraznější stopu, než když se premiéra odbude v rámci autosalonu, kde je podobných eventů mnohem víc a perou se o místa na titulní stránce.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zatímco dřív byla účast na autosalonech otázkou prestiže a větší stánek znamenal větší důležitost, v posledních letech se i kvůli úbytku návštěvníků prostě stane, že automobilka účast odřekne a zdůvodní ji odlišnými marketingovými prioritami. Co by bylo před pár lety šokem, to se dneska přejde souhlasným pokyvováním. Všichni totiž víme, že díky internetu mají automobilky mnohem širší možnosti prezentace a vůz mohou své cílovce naživo představit na vlastních akcích.

Foto: Archiv Garáž.cz

Překvapí tedy někoho, že do Frankfurtu nepřijede hned devět automobilek? Ve skutečnosti je to menší odliv, než by se mohlo zdát, protože pokud počítáme shluky do koncernů, je těch odpadlíků relativně málo. DS, Peugeot a Citroen patří do stejné skupiny stejně jako Fiat, Alfa Romeo a Jeep, případně Nissan, Infiniti a Mitsubishi. Takže tu máme vlastně tři koncerny plus Volvo. Můžeme to obhájit tím, že konkrétně tyhle značky nemají moc co představit, nebo si schovávají trumfy pro domácí (v případě Jeepu americké, v případě Nissanu zas japonské) autosalony, ale přehlížet tenhle trend by bylo bláhové. Doba, kdy se brány autosalonů zavřou nadobro, se nemilosrdně blíží. Pokud jste ještě na žádném nebyli, možná je právě teď jedna z posledních možností.

A nebo můžete jako obvykle koukat na naše videozpravodajství. :)

Reklama