Hlavní obsah

Do Formule 1 přijdou krátké kvalifikační závody

Foto: Formula 1

Formuli 1 čeká inovace v podobě „sprintových“ závodů. Zatím jen na zkoušku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Šampionát Formule 1 podniká sice pomalu, ale jistě kroky k tomu, aby zvýšil diváckou atraktivitu. Jednou z těchto novinek má být krátký „kvalifikační“ závod o délce do 100 kilometrů, přičemž tento druh systému by se měl letos otestovat celkem na třech podnicích šampionátu. Jako bonus má být fakt, že nejúspěšnější jezdci si přilepší nejen na startu Velké ceny, ale také v celkovém hodnocení jezdců.

Článek

Myšlenka se zrodila přibližně začátkem jara, pak se v komisi automobilové federace FIA diskutovalo, zda je to možné, kde je to možné a zda to má šanci na úspěch. Nakonec si komise odhlasovala, že kvalifikace prostřednictvím „sprintového“ závodu proběhne celkem na třech podnicích Velké ceny. FIA si od toho samozřejmě slibuje vyšší diváckou atraktivitu.

Foto: Formula 1

FIA si od tohoto režimu slibuje více soubojů na trati a tím i větší atraktivitu

Tyto takzvané „sprinty“ se mají odehrát na dvou Grand Prix konajících se v Evropě a na jedné mimo. Zatím to není stoprocentně potvrzené, ale první sprintový kvalifikační závod se plánuje na Velkou cenu Británie, která se koná v červenci, ke druhému evropskému sprintu má potom dojít na italské Grand Prix. Třetí zemí mimo území má být podle všeho jihoamerická Brazílie, ovšem vzhledem k současné nepříznivé situaci v zemi (související s pandemií koronaviru) je tato varianta zatím nejistá.

Jak se k nápadu staví bossové týmů F1? Prozatím veskrze pozitivně – část si pochvaluje větší množství akce na trati mezi samotnými jezdci, další poukazují na výhodu v podobě lepší „interakce“ diváků. Závod by se vlastně konal vždy v sobotu odpoledne před samotnou Grand Prix. Jeho konečný výsledek by pak určoval následné pořadí jezdců na startu.

Podle vedení seriálu Formule 1 by mělo dojít k větší „rovnováze sil“ mezi jednotlivými týmy, protože nebude (respektive nemělo by) tolik záležet čistě na výkonnosti jednotlivých vozů. Zároveň by mělo jít o skvělou příležitost pro širší pole jezdců se doslova poprat o výhodnější místo na startu, případně to nejlepší, tzv. pole position. Motivací bude i to, že vítěz sprintového závodu získá tři body v Poháru konstruktérů. Kdo skončí druhý, ten získá dva body, třetí jezdec v cíli získá jeden bod. Potenciálně by mohlo jít i o příležitost pro týmy z „hlubší“ části startovního pole, kde se občas bojuje doslova o jednotky bodů.

Foto: Formula 1

Vítěz „sprintu“ získá tři body do celkového bodování. Zbylí dva jezdci „na bedně“ získají dva, respektive jeden bod

A teď si pojďme říct, jak to tedy bude vypadat v praxi. Nuže, v pátek se prvně pojede trénink v délce trvání šedesát minut. Poté se ještě ten den pojede jakoby „normální“ kvalifikace na onen sprintový závod. V sobotu ráno opět dojde na šedesátiminutový trénink a odpoledne už se pojede stokilometrový závod „naostro“. V neděli už se pak normálně pojede Velká cena v plném rozsahu.

Týmům budou na sobotní kvalifikační závod přiděleny dvě sady pneumatik, na ten „velký“ nedělní to pak budou čtyři sady pneumatik na vůz. Atraktivitě by mohl pomoci ještě fakt, že týmům by se údajně mělo zabránit v použití rychlejších „kvalifikačních“ vozů, neboť nastavení každého auta se bude provádět už v pátek s možností jen minimálních změn v průběhu závodního víkendu.

Reklama

Načítám