Hlavní obsah

Aston Martin Vantage F1: Safety car z F1 pro silnici

Foto: Aston Martin

Aston Martin Vantage F1 Edition je po technické stránce prakticky totožný se Safety carem Aston Martin Vantage

25. 3. 2021

Prodeje sportovních aut se v dnešní době bez vylepšených „sportovnějších“ verzí prostě neobejdou – a vědí to dobře i v Aston Martinu, kde světu představili novou (ano, tu sportovnější) verzi modelu Vantage, takzvanou F1 Edition. Dle očekávání tu je o něco vyšší výkon, optimalizovaná aerodynamika… a to je téměř vše. Jenže jak víme, spousta drobných rozdílů nakonec umí udělat jeden podstatný, a tak se nabízí myšlenka, že právě tohle by mohl být ten pravý Aston pro nadšené řidiče.

Článek

Jedno tu však nehraje. Pokud jste pravidelnými čtenáři Garáže, máte neodbytný pocit jakéhosi déjà vu, že o tomto autě jsme tu již nedávno psali. Pravda to však není – alespoň ne úplně. My jsme tu měli Aston Martin Vantage coby oficiální Safety Car pro sezonu 2021 Formule 1. V tu chvíli si řada lidí (včetně nás) řekla: „Hernajs, to nezní vůbec špatně, to by mohli vyrábět!“

A opravdu – jen o pár týdnů později se dozvídáme, že si od nynějška lze koupit v podstatě totožné auto s novým Safety carem, jen pod novým názvem „Vantage F1 Edition“.

Foto: Aston Martin

Vantage F1 Edition bude k mání i v otevřené verzi Roadster. Obě pak mají na zádi přítlačné křídlo, uchycené napevno.

Sice si teď tedy spoustu věcí budeme opakovat, ale opakování jest matka moudrosti. Osmiválec 4,0l twin-turbo z dílen AMG má zvýšený výkon z 510 na 530 koní – skvělé. Nejen to, verze F1 Edition je zároveň o pár desítek kilogramů lehčí než standardní Vantage – výtečné!

Nešlo tu však pouze o to, aby byl Vantage F1 Edition rychlejší, cílem bylo hlavně pozměnit charakter modelu, aby se lépe cítil na okruhu a více mu „chutnala“ rychlá jízda. V Astonu proto ještě překonfigurovali osmistupňovou automatickou převodovku, která teď řadí rychleji, a kvalty byly mírně zkráceny, aby auto působilo živějším dojmem.

Jelikož je nejen v poslední době velkým tématem i aerodynamika, Aston Martin nemohl u posílené a okruhově orientované verze Vantage tuto oblast opomenout. Na první pohled možná leckoho upoutá nové a napevno ukotvené zadní křídlo, které bude zadní nápravu o něco více tlačit k asfaltu.

Jelikož už v zadní části spoustu práce odvádí také zadní difuzor, větší význam budou mít pro sportovní jízdu aerodynamické úpravy vpředu. Konkrétně jde o přední spojler nárazníku, který za úkol pustit pod auto menší množství vzduchu. Onomu spojleru pak sekundují malá křidélka umístěná na bočních stranách předního nárazníku. Nezdá se to, ale tyto drobné úpravy pomáhají zvýšit přítlak na přední nápravě o 60 kilo, což se promítne zejména do lepších reakcí řízení a pohotovějších změn směru. Dohromady potom aerodynamická vylepšení zvyšují přítlak o nezanedbatelných 200 kilo v porovnání se standardem.

Nebyla by to však ta pravá sportovnější (a dražší) verze, kdyby se od té klasické nelišila i vizuálně. F1 Edition je k mání ve třech barvách – v klasické závodní zelené, potom bílé Lunar nebo černé Jet. Ve všech případech je vůz opatřen decentním matně šedým polepem, který se táhne po celé horní části vozu. Potom jsou tu nová větší kola – dokonce 21palcová, největší, která kdy na sériovém typu Vantage objevila.

Ceny verze F1 Edition začínají na částce 4,3 milionu. Aston Martin už teď přijímá objednávky, můžete si jej objednat i v otevřené verzi Roadster a první kusy by měly dorazit k zákazníkům už v květnu letošního roku.

Reklama

Sdílejte článek