Hlavní obsah

Co se stane do budoucna s řidičskými auty?

Foto: Subaru

Subaru BRZ

Automobiloví nadšenci to v současné době nemají ani trochu jednoduché. Vidina autonomních zítřků, kdy budou auta vypadat jako ožužlané bonbony bez volantu, se plíživě blíží a na každém autosalonu dávají automobilky tvrdě najevo, že lepší už to nebude. Jenže vážně je to až tak zlé?

Článek

Pesimistický pohled na celou věc hovoří vcelku jasně – auta příštích let mají být elektrická, autonomní a zábava na jejich palubě má spočívat v propojitelnosti s mobilními telefony. Jenže přestaňme teď na chvíli sýčkovat a podívejme se na celou věc z druhé strany. Je totiž dost dobře možné, a vlastně i do určité míry pravděpodobné, že auta pro řidiče-nadšence zažijí opětovný vzestup, připomínající stav před pár dekádami.

Autonomní řízení je přítelem řidiče

Foto: BBR

Mazda MX-5

Řekněme si na rovinu – velká spousta lidí na dnešních silnicích řídit prostě nechce. Obsluhování auta je pro ně otravná nezbytnost, nutná pro přepravu z bodu A do bodu B. Svou nevoli k řízení, dopravním kolonám a dalším náležitostem dává takový řidič najevo tím, že se řízení vlastně ani moc nevěnuje. Kouká do telefonu, jede neplynule a příležitostně bourá.

Oproti tomu autonomní auto se řízení nikdy nepřestane věnovat. Autonomní auto se v pomalu jedoucí koloně nezačne koukat do zpráv, zda náhodou nenapsala jeho drahá polovička, nebrzdí na poslední chvíli a nepřehlédne blížící se auto, či snad dokonce chodce. Už nyní výzkumy ukázaly, že autonomní auta umí svou plynulejší jízdou předcházet kolonám, a ačkoliv se objevily případy, kdy autonomní auta při ostrém testování bourala, je jejich nehodovost vzhledem k najetým kilometrům velmi nízká.

Už vidíte ten vzorec? Ve chvíli, kdy se bude chtít menšina řidičů na silnici svézt za účelem zábavy, neexistuje nic lepšího než silnice plné autonomních aut, nahrazujících běžné řidiče. U robotických aut je výrazně menší pravděpodobnost chyby a tak se spíš nestane, aby autonomní vozidlo nabouralo něčí sporťák nebo youngtimer.

Řidičská auta i do příštích let

Foto: Lotus

Lotus Exige Cup 43

Jedno z nejaktuálnějších vyjádření k celé problematice vzešlo z rozhovoru magazínu Autocar, jenž zpovídal šéfa produktové strategie pro značku Jaguar Hanna Kirnera. Ten řekl, že opravdoví řidiči nevymřeli a nevymřou a že i ze „smartphonové generace“ vzejdou nadšenci, toužící po řidičských autech. „Řidičští nadšenci budou stále existovat a my pro ně chceme vyvíjet auta,“ potvrzuje Kirner záměry Jaguaru vyrábět zábavná auta i nadále.

Samozřejmě, že se elektrifikované modely s pokročilou řidičskou asistencí objeví ve výrobních programech Jaguaru i dalších značek, ale to rozhodně neznamená, že by zajímavé řidičské sporťáky upadly do zapomnění. Kde je poptávka, tam je i nabídka.

Menší tlaky na emise

Foto: Jaguar

Jaguar F-Type SVR

Korm toho je docela reálné, že se automobilky ocitnou s řidičskými auty ve snadnější pozici. V současné době, kdy spalovací motory stále tvoří drtivou většinu veškeré automobilové produkce, je vyvíjen obrovský tlak ze strany emisních norem. Jenže jak postupně poroste zastoupení elektromobilů, hybridů, vodíkových aut a aut na CNG, měly by tyto tlaky ustoupit.

Celkové složení osobních aut se do značné míry promění, osobáky začnou plošně vypouštět méně hlídaných zplodin a automobilky tedy dostanou volnější ruce. Vztaženo k již diskutovanému Jaguaru – čím víc elektro-SUV I-Pace, tím víc řidičských lahůdek, jako třeba kupé a kabriolet F-Type.

Samozřejmě je zde pořád určitá pravděpodobnost, že se svět zblázní a řízení, jak ho známe, upadne do zapomnění. Dokud ovšem existují motorističtí nadšenci v hojném počtu, zůstává zde i velká pravděpodobnost, že se vše obrátí k lepšímu. Spousta lidí za několik let přesedne do elektrických autonomních krabiček, ale těm, co do nich přesednout nechtějí, se otevřou nové a skvělé možnosti.

autowebAUTOWEBaUtOwEb