Hlavní obsah

Garáže slavných: Co měl a má za auta Walter Röhrl?

Foto: Archiv redakce
22. 6. 2016

Jeden z nejslavnějších rallyových jezdců proslul v posledních několika dekádách hlavně jako ambasador značky Porsche. Pohled do jeho garáže proto fanoušky nepřekvapí. Mistr tesař prostě ví, co je pro něho dobré.

Článek

Těžko čtete Garaz.cz, aniž byste věděli, co je Walter Röhrl zač. Mnozí z redakce měli možnost si s bavorským velmistrem popovídat, nebo se dokonce nechat svézt během některé z předváděček, takže moc dobře víme, že je Walter borec nejen z videí, ale i z vlastní zkušenosti. A taky je to velká osobnost, která si ráda povídá o tom, co bylo, je a bude. Pro většinu odborné a laické veřejnosti ovšem navěky zůstane mistrem profesorské jízdy, především pak na rally, což je pořád jeho nejoblíbenější disciplína. Začínal s ní poměrně brzo, v jedenadvaceti letech, ale geny tam rozhodně byly. 

Röhrl vždycky miloval rychlost, už když v mládí lyžoval. Tehdy ještě netušil, jak dobře ji bude schopen kontrolovat za volantem závodního vozu. V osmnácti se stal řidičem z povolání a ročně najížděl obrovské sumy kilometrů. Řízení mu učarovalo a v roce 1968 si s pomocí kamaráda vyzkoušel první rally. O jeho dalším osudu bylo rozhodnuto. V začátcích své rallyové kariéry proslul hlavně tím, že miloval zadokolky. Držel se jich hrozně dlouho a dokonce zvládal se zastaralým Opelem Ascona nakládat i ostatním profíkům v čtyřkolkové Audi S1. Navíc zbožňoval rally Monte Carlo, kterou vyhrál čtyřikrát - pokaždé s jiným autem. 

Jeho první titul přišel s Fiatem Abarth 131, pak tu byl krátký stint u Opelu, kde si ovšem Rörhrl rychle znepřátelil šéfa stáje, když odmítl poklonkovat v reklamách hlavního sponzora - cigaretové firmy Rothmans. Röhrl byl kategorický nekuřák a tohle mu přišlo přes čáru. Nakonec v roce 1984 také přesedlal na Audi S1, přičemž jeho největším úspěchem bylo, když v roce 1987 jako první prolomil na Pikes Peak hranici jedenácti minut. A to bylo prosím v dobách, kdy byla celá trať šotolinová. Takový závod do vrchu samozřejmě rallyovému mistrovi dokonale vyhovoval. Víc si o tom povíme v samostatném článku o závodě na Pikes Peak - ten letos slaví sté výročí mimochodem.

Spousta lidí si Röhrla spojuje především s Audi, ale jeho dva WRC tituly (1980, 1982) přišly s Fiatem a Opelem, dvěma ikonickými zadokolkami. A ještě před nástupem k Audi Röhrl stihnul v roce 1981 vyhrát svou třídu na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans - s vozem Porsche 944 LM. 

Letos v březnu oslavil Walter devětašedesát. Potkat ho můžete na prezentacích Porsche - už od roku 1993 mu srdce bije pro tuhle automobilku. Ve stejném roce za ní dokonce znovu zkusil odjet Le Mans, ale tentokrát neúspěšně (tým musel odstoupit kvůli závadě). Walter je ambasadorem značky, takže pomáhá s vývojem a především pak marketingem nových vozů. A občas si střihne nějakou tu veteránskou rally, aby mladým ukázal, že stará škola je ta nejlepší škola. Co tedy najdeme v jeho garáži?

Audi Quattro S1

Porsche 911 Turbo S

Pro mnohé z nás ultimativní Porsche, pro Waltera něco na způsob hatchbacku. Závodní jezdci holt mají jiná měřítka a Walter každou aktuální generaci Porsche Turbo S vnímá jako ideální auto na každý den. Znáte to, probudíte se a zjistíte, že včera nikdo nekoupil mléko. Skočíte do Turba a během pěti minut znovu sedíte u snídaně. A takhle to u Röhrlů doma chodí už léta. 911 Turbo S je zkrátka v rodině tím obyčejným autem na běžné popojíždění.

Porsche 911 GT3 RS

Gétéčková Porsche Walter dlouhodobě používá při výletech na trať. Čas od času v rámci svého zapojení do Porsche racing programu totiž musí někomu ukázat, jak se jezdí, případně ho něco naučit. A k tomu se skvěle hodí GT3/GT3 RS s klecí, šestibodovými pásy a vší okruhovou výbavou. Samozřejmě s ní Walter jezdí i po běžných silnicích, ale jenom z okruhu A na okruh B. Aktuální GT3 RS ho prý hrozně baví. Co byste od něj taky čekali jiného. Na druhou stranu chválit Porsche asi nestojí moc přemáhání.

Porsche Carrera GT

Klenot sbírky a vůz, který má ve Walterově srdci speciální místo. Pomáhal ho vyvíjet a ladit, jeho tvář najdete na většině propagačních fotek, a dodnes Röhrl považuje Carreru GT za vynikající řidičské auto. Samozřejmě pochválí i 918 Spyder, ale z jeho komentářů pochopíte, že jeho srdce bije pro spalovací motory a tedy i předchozího krále všech vozů Porsche. Carreru GT prý občas vytáhne, když jede na nějakou Porsche oslavu nebo jiný důležitý event. Případně když chce někomu udělat radost, protože svezení v tomhle autě je a vždycky bude výjimečné. 

Porsche Carrera 964 RS

Puristické Porsche a zároveň první model, na kterém Röhrl u Porsche spolupracoval. Poctivá zadokolka se samosvorem, zbavená zvukového těsnění a dalších zbytečností, se závodnicky naladěným podvozkem a bez posilovače řízení, se vzduchem chlazeným motorem o výkonu 260 koní. Přesně takovéhle auto byste od Waltera čekali - poctivé lehké žihadlo, jehož jízdní vlastnosti si musíte zasloužit. A které umí klouzat jako splašené, když mu umíte poručit. Mistr a milovník zadokolek se holt nezapře.

Porsche 911 Carrera RS 2.7

Možná jste ohrnovali nos nad předchozím odstavcem a říkali si, puristickým Porschem je přece eRSko! Nebojte se, i to si našlo cestu do Walterovy garáže. Ročník 1973 je prý jeho nejoblíbenějším autem, když se chce jen tak projet po okreskách v okolí svého domu. Kdo by si nenechal líbit takovou projížďku, že? Walter ovšem koupil tohle Porsche, když bylo ještě za rozumnou cenu. Dnešní raritní kousky na aukcích mění majitele za šestimístné dolarové sumy. 

Porsche 356A

 V jedenadvaceti možná Walter začínal na rally s úplně jinými auty, ale jeho bratr v něm vypěstoval lásku k Porsche, když ho svezl ve svojí třistapětašedesátce. Walter se zamiloval a začal šetřit. Během několika měsíců si mohl pořídit svou vlastní legendu, kterou si v garáži hýčká dodnes. Bylo to jeho první Porsche a na takové se nezapomíná. 

Porsche Boxster/Cayman s manuálem

Walter je velkým zastáncem PDK, protože umožňuje nám smrtelníkům řídit rychle a soustředit se na to důležité - na nájezdové úhly, brzdné body atd. atd. Kdo by však odolal malému a hbitému Porsche s manuální převodovkou? I proto se nám Walter zamiloval do Cayman GT4. Měl ho sice jen jako služebáka, a teď ho bude měnit za 718 Boxster, ale tuhle pecku mu přesto hodně závidíme. 

Je ještě něco, co Röhrlovi v garáži chybí? Nedávno jsme ho viděli na Nordschleife na traktoru značky Porsche, ale ten prý jinak používá jen na poli. Jeho velkým snem je Porsche 904, ale tahle cenovka je příliš vysoká i pro Waltera. Nezbývá než doufat, že mu Porsche nějaký dobový kousek nadělí, až definitivně odejde do důchodu.  

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama