Hlavní obsah

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP - Jak se žije s dostavníkem

Foto: Archiv Garáž.cz
4. 7. 2017

Od první generace, ještě na základech Xsary, patří Picasso k nejpovedenějším autům v segmentu. Přesto mě neustále překvapuje, jak moc odvážný Citroën dokáže být v zavádění nekonvenčních prvků do třídy převážně usedlých vozů.

Článek

První generaci Picassa na základech Xsary znám jen ze sedadla spolujezdce, tu druhou zase jen ze statické prezentace. Řidičské zkušenosti jsem měl možnost získat až loni s menším modelem a teprve nyní se na mě usmálo štěstí a mohl jsem si otestovat aktuální generaci po faceliftu ve verzi Grand.

Operativní leasing Citroen C4 Picasso

Nový Grand C4 Picasso plně čerpá ze současného designového směru automobilky, najdete tu tedy dělené přední světlomety nebo stříbrné lišty kolem bočních oken. Zatím ale do této třídy nepronikly nové boční nárazníky Airbump, takže Picasso působí spíš elegantněji, než funky. I tak mu to ale sluší. Hodně dobrý dojem dělají třeba krátké převisy, hned ale víte, že podběhy nekradou cenný vnitřní prostor.

Foto: Archiv Garáž.cz

Poněkud překvapivě působí interiér, dost funkcí je prostě umístěno „po francouzsku“. Zkrátka jako když sedíte ve starém modelu CX - skoro nic není tam, kde to mají jiné automobilky. Můžete děkovat bohu, že máte před sebou volant a není umístěn třeba v kufru. V Picassu jsem měl zpočátku stejný dojem, i když oproti extravagantnímu hatchbacku ze sedmdesátek je přeci jen konvenčnější, pořád se ale v podstatném množství ergonomických věcí odlišuje od konkurence. Nabízí slušný výhled ven, prostornost a kufr o objemu 725 litrů, ve kterém se pod podlahou ukrývají dvě nouzová sedadla. Dospělé na ně ale nejspíš neposadíte, pokud to nejsou liliputi. V první a druhé řadě sedaček ovšem podobné problémy nemáte, i díky kolmým dveřím je zde slušná prostornost v příčném směru a také dost místa na nohy. Spolujezdec má dokonce k dispozici elektricky výsuvnou podnožku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dotykový displej "céčtyřky" funguje dobře, osobně ale umístění všech funkcí kamsi do menu příliš nevítám a vadilo mi to i v Cactusu. Ještě se dá zvládnout rádio, na to máte ovladače na volantu. Vyloženě mi ale nevyhovuje ovládat takto klimatizaci. Jsou momenty, kdy potřebujete pohmatu rychle stáhnout foukání ventilátoru a prostě nemáte čas proklikávat se dotykovým menu. I rychlost odezvy na nějaký váš povel by mohla být lepší. Horní displej je ale opravdu pěkný, dobře čitelný a grafika rychloměru a otáčkoměru po stranách má opravdu stylové provedení.

Velmi kladně se však dají hodnotit použité materiály na palubce i jejich tvar. Protiskluzový povrch a tvarování odkládacího místa nad volantem je opravdu dobré. Bohužel směrem dozadu se materiály i jejich zpracování trochu zhoršují. Pro co největší praktičnost tvoří druhou řadu sedadel tři samostatná sedadla, která můžete posunovat v podélném směru.

Foto: Archiv Garáž.cz

Automat Aisin AM6 patří k nejmodernějším v koncernu PSA a dokáže řadit rychleji než starší francouzské automaty. Potěší také její dobrá sehranost se systémem Start-Stop, který se aktivuje až při úplném zastavení, na restart potřebuje 400 ms, což odpovídá času puštění brzdového pedálu a sešlápnutí plynu. Volič převodovky je na dnešní poměry umístěn netradičně – nahoře na sloupku volantu. Jistě, v dobách DS to nebylo nic zvláštního, ale dnes už na podobné místo nejsme zvyklí. Příliš mi to ale nevadilo, spíš bylo fajn po delší době vybočit ze stereotypu. Za větší problém považuji to, že pádla pod volantem na manuální řazení jsou umístěna napevno na sloupku volantu. Na řazení v zatáčce tedy můžete zapomenout.

Foto: Archiv Garáž.cz

Francouzské auto většinou chcete kvůli jízdnímu komfortu. Ten naštěstí u Picassa nepostrádáme, ale přesto prostor pro zlepšení tam je. Větší nerovnosti jako výtluky nebo propadlé kanály přenášejí do interiéru velké rány a otřesy. Při mírných nerovnostech ale budete spokojení. Auto má potlačené náklony v zatáčkách a menší zvlnění zvládá krásně měkce. Také stabilizace je někdy až příliš snaživá a řízení dost necitlivé. Chválím ale výborný výhled z auta, manévrování pak řidičům usnadní parkovací kamera. A pokud si vážně nevěříte, můžete zkusit automatické parkování schopné zajet i vyjet do řady nebo zacouvat do kolmého parkovacího místa. V kombinaci s automatem funguje tento systém opravdu výborně a trefí se dobře i do menších mezer. Pro někoho, kdo se parkováním nervuje, bude opravdu nápomocný.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když jsem nedávno jezdil se spřáteleným Peugeotem 508, vzhledem k rozměrům auta bych šestnáctistovku THP neupřednostnil před dvoulitrem HDi. U Picassa jsem očekával podobně mdlý projev, ale nakonec jsem nebyl nespokojen. Picasso s ním působilo živěji, zejména ve středním pásmu otáček má slušnou pružnost. Je i velmi dobře odhlučněný, takže kultivovanost je u tohoto rodinného přepravníku příkladná. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem slušných 7,5 litru, což na auto téhle velikosti není špatné. Ve výsledku jsem byl tedy trochu překvapen. V přímém srovnání u stejného auta byl většinou lepší možností dvoulitr HDi než benzínová šestnáctistovka THP, ale u Picassa mi přítomnost benzínového motoru vůbec nevadila. Dost možná za to mohla i kombinace se skvěle fungujícím automatem, který se k charakteru MPV hodí báječně.

Technické údaje: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP
MotorZážehový řadový čtyřválec s turbodmychadlem
Objem1598 cm3
Výkon115 kW (156 k)/6500 ot.
Točivý moment240 Nm/1400 ot.
PřevodovkaŠestistupňová automatická
Maximální rychlost204 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,8 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)9,1/5,6/6,9 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1620/600 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4602 x 1826 x 1644 mm
Rozvor2840 mm
Objem nádrže60 l
Objem zavazadelníku576/1951 l
Základní cena574 800 Kč

Kvalitní reklama

Picasso vždy szelo na vtipnou reklamu a ani prvn model Xsara Picasso nebyl vjimkou. Tehdy byl ještě segmant kompatnch SUV relativně nov a tak nutně muselzaujmout. Citron to zkusil s odkazem na slavn jmno svho modelu, kdy se v lakovně na karoserii vyřdil jeden z robotů. Na jednu z nejpovedenějšch reklam se můžete podvat zde.

Reklama