Hlavní obsah

Chevrolet se loučí s nejsilnějším V8 a připravuje nástupce

Foto: Chevrolet

Extrémních 755 koní zabalených do nejsilnějšího produkčního motoru Chevroletu si už oficiálně nekoupíte. Americký koncern General Motors ukončil prodej kompresorového vidlicového osmiválce LT5, který v následujících letech plánuje nahradit elektrifikovanými motorizacemi pro nejnovější Corvette.

Článek

Evropský a americký automobilový průmysl nikdy nebyl rozdílnější, a tak, zatímco v Evropě se výrobci výkonných vozů potýkají s emisními předpisy a nutnou elektrifikací, ve Spojených státech se neustále rodí nová osmiválcová monstra. I v Americe se však začínají rozmáhat elektromotory, ale zatím pouze jako způsob dosahování ještě větších výkonů!

Když Chevrolet v roce 2017 představil nejnovější sportovní Corvette ZR1 v nejsilnější verzi generace C7, ohromil svět modernizovaným kompresorem přeplňovaným 6,2litrovým V8 s továrním označením LT5 a brutálním výkonem 755 koní (563 kW) a točivým momentem 969 Nm. Nejvýkonnější produkční motor Chevroletu vznikl výhradně pro vrcholnou Corvette C7, ale koncern General Motors jej prodával i jako samostatný motor pro tuningové úpravy, tzv. „crate engine“.

Foto: Chevrolet

Modernizovaný vidlicový osmiválec LT5 s kompresorem vznikl pro Corvette C7 ZR1

Ale proč ten minulý čas? Slavná éra extrémně silného vidlicového osmiválce LT5 je oficiálně u konce. Na internetových stránkách Chevrolet Performance Parts jej sice stále najdete, ale pouze s oznámením informujícím zákazníky o ukončení prodeje. Skutečností je, že pro osmiválec LT5 v současnosti neexistuje využití – zájem o stávající Camaro klesá, vývoj další nejsilnější verze je zbytečně drahý a ostřejší verze nejnovější Corvette budou s jinými výkonnými motory.

Kompresorový osmiválec LT4 z Chevroletu Camaro ZL1 a Cadillacu CT5-V Blackwing se silou 668 koní (498 kW) se již brzy představí v připravované nejnovější Corvette Z06, kterou později doplní i ještě rychlejší Corvette E-Ray a extrémní Corvette „Zora“.

Foto: Chevrolet

Chevrolet údajně vyvíjí nejnovější Corvette C8 ve vrcholné verzi „Zora“ s výkonem 1 000 koní

Zatímco Corvette E-Ray využije hybridní pohon se stávajícím atmosférickým 6,2litrovým osmiválcem ve spojení s jedním elektromotorem a přibližným kombinovaným výkonem 650 koní (485 kW), zatím spekulovaná vrcholná Corvette „Zora“ má nabídnout výrazně silnější hybridní pohon o 1 000 koních. Inspirací jejího modelového označení je inženýr Zora Arkus-Duntov, otec Corvette. Jeden extrémně výkonný osmiválec tak sice odchází, ale General Motors s rychlými sportovními vozy rozhodně nekončí.

Reklama

Načítám