Hlavní obsah

Chcete auto, které vám vydrží? Nekupujte si Teslu.

Foto: Archiv Garáž.cz
24. 1. 2017

Občas si děláme legraci z toho, že nová auta se střídají na trhu skoro stejně rychle jako mobily, ale ve skutečnosti je modelová obměna přeci jenom trochu pomalejší - facelifty se objevují po třech, čtyřech letech, generace se střídají po dvojnásobku.

Článek

Jenže Elona Muska tenhle tradiční model nebaví. Tesla není fanouškem klasického modelu, který sice zrychluje - dřív vydržela jedna generace na trhu klidně dekádu, dnes se to skutečně blíží spíš pěti, šesti letům (typický příklad za všechny jsou hatchbacky), přičemž facelifty přicházejí v půlce generace, tj. po dvou až třech letech - ale pro Teslu je prý vhodnější schéma neustálého vývoje. Po třech letech na trhu sice dostal Model S fyzický facelift, ale hardwarově ho Musk vylepšuje podstatně častěji. Doposud se to týkalo především dynamiky a dojezdu (jak je ostatně zohledněno v označení modelu, z 85 kWh jsme se dostali nově ke 100 kWh), ale do budoucna se chce Musk věnovat především posouvání v oblasti autonomního řízení a dalších funkcí. Z auta se definitivně stane mobilní telefon, nebo spotřební elektronika, chcete-li. Alespoň v Muskově hlavě, protože jeho strategie je poměrně jednoduchá:

Foto: Archiv Garáž.cz

Velké hardwarové úpravy v Teslách budou probíhat každých 12-18 měsíců (u mobilů je to zhruba každý rok, přičemž každých šest měsíců vychází vylepšené modely), přičemž majitelé starších modelů budou mít po nějakou dobu k dispozici softwarové aktualizace, které jim přinesou nové funkce (paralela s updaty na novější verze Androidů, iOs). Musk přiznává, že podpora starších aut bude omezená, protože kdyby se měl neustále ohlížet na stávající majitele, tempo inovací se podstatně zpomalí. Jinými slovy tedy svým zákazníkům prozradil, že pokud chtějí zůstat na špičce, musí si koupit každou novou Teslu, která přijde na trh. A to není malá investice, v podstatě tady mluvíme o cca dvou milionech korun každých 18 měsíců. Vysvětlujte to v zemích, kde je stáří vozového parku mnohonásobně vyšší, ale třeba i na západě, kde se stáří vozů v lépe zaopatřených vrstvách normuje podle délky leasingu (tj. tři až čtyři roky).

Foto: Archiv Garáž.cz

Bude Tesla skutečně novým Applem? Bude muset, aby jí tahle sázka vyšla, protože na tenhle model přistoupí jen hrstka vyvolených. Ostatní budou ještě další dva roky jezdit se starší verzí, kterou po čtyřech letech prodají, aby měli na novou. Budou trochu brblat, ale vznikne tu nemalý trh s ojetými Teslami. Tedy za předpokladu, že bude Model 3 opravdovou masovkou. Tak se nechme překvapit, jestli to Muskovi klapne.

Reklama