Hlavní obsah

Český trh v květnu: Na předloňský výsledek chybělo 10 %

Foto: Jakub Deml

Škoda i nadále neohroženě vede žebříček registrací. Octavia je pak nejúspěšnějším modelem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tak jako každý měsíc přinášíme i tentokrát souhrn statistik českého auto-moto trhu, dnes za květen letošního roku. Od začátku pandemie se jedná o nejsilnější měsíc, který v kategorii nových osobních aut ztrácí jen 10,7 % na květen 2019. Uvádí tak statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA).

Článek

Dá se vlastně jen těžko říct, zda je oněch chybějících 10 % stále vinou pandemie, nebo už se jedná o přirozený pokles trhu, který od historicky nejsilnějšího roku 2017 volně klesá.

Pokud vezmeme jako referenci právě měsíc květen, tak v roce 2017 se registrovalo 27 009 nových osobních aut. O rok později v roce 2018 už to bylo jen 25 720 aut (-4,8 %), v roce 2019 potom 24 059 aut (-6,5 % oproti roku 2018). Rok 2020 se nedá brát kvůli pandemii úplně v potaz (registrovalo se jen 13 385 aut (-44,4 % oproti roku 2019) a letošní rok vlastně jen logicky pokračuje v předešlém poklesu.

Foto: SDA

Registrace osobních automobilů po měsících

Za letošní květen se registrovalo 21 734 nových osobních aut, přičemž jako již tradičně vede s podílem 34,3 % značka Škoda. Za ní se umístil na druhém místě Volkswagen, dále Hyundai, Toyota, Kia, Mercedes-Benz, Peugeot, Seat, Renault a první desítku značek uzavírá Ford. Vedle toho, že má Škoda neohrozitelné prvenství mezi značkami, má jej i mezi modely. V žebříčku prvních deseti modelů je Škoda za květen celkem sedmkrát, přičemž nejprodávanější je Octavia. Kromě Škody figurují v žebříčku už jen Hyundaie i30 a Tucson (páté a osmé místo) a Volkswagen Golf na devátém místě.

Co do paliv, i letos stále vede benzin s podílem 65,66 %, nafta poklesla na 27,73 %. Ani nadále se u nás příliš nedaří elektromobilům, jejichž počet je za prvních pět měsíců roku o 14 % nižší než loni. Naopak se stále zvyšuje podíl plug-in hybridů – oproti prvním pěti měsícům loňského roku o 178 %.

Motorkám pokračují žně

Tradičně nás zajímají také registrace v kategorii L – tedy v kategorii motocyklů a čtyřkolek. Zde se po vzoru loňského pandemického roku mimořádně daří, neboť lidé berou motorky jako způsob, jak si udělat radost v této době, a zároveň se tak případně vyhnout dojíždění MHD.

Tento květen se registrovalo 3 219 nových strojů, což je nejvyšší počet za jeden měsíc od dubna roku 2009, a je to dokonce o 78 strojů víc než za loňský květen. Celkový počet registrací v intervalu od ledna do května vzrostl letos oproti loňsku o 16,45 %, což znamená, že motorky míří na další rekord.

Foto: SDA

Registrace v kategorii L po měsících

Mezi značkami zde dlouhodobě vede Honda, následuje Yamaha, CF Moto, BMW, KTM, Piaggio, Kawasaki, Kentoya, Linhai a Hecht. Kupují se jednak malé skútry do města – objemová třída do 125 ccm má v registracích podíl 27,6 %, ale i velké motorky. Jen kategorie největších objemů nad 800 ccm má sama o sobě podíl 19,39%.

Reklama

Související témata:
Načítám