Hlavní obsah

Brutální auto skupiny B z Francie prodáno za 2 miliony

Foto: Archiv Garáž.cz
10. 10. 2017

Nedávno jsme vám ukázali Clio s motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol. Mělo být odkazem na ještě cennější vůz, Renault 5 Turbo. Speciál, který závodil v té nejúžasnější rally skupině B! Teď je na prodej jeden z nejvzácnějších exemplářů.

Článek

Sportovní varianta modelu 5 vznikla na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Poprvé byla verze 5 Turbo představena v roce 1980 na autosalónu v Bruselu. Byl to velký šok, protože s běžnou malou pětkou to nemělo nic společného. Vlastně šlo o homologační speciál soutěžního vozu, který měl nastoupit do světového šampionátu skupiny B. Tedy nejúžasnější, ale zároveň také nejnebezpečnější rallyové skupiny na světě, která byla v roce 1986 zrušena. Renault 5 Turbo dostal čtyřválcovou jednačtyřku s obřím turbodmychadlem, která se usadila před zadní nápravou, a brutální vzhled s řádně nafouklými blatníky. Po tohle autě budete toužit. Teď se jedno prodalo za více než dva miliony korun. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Renault 5 Turbo se na svět podíval ve dvojím provedení a celkově se vyrobilo na 4987 kusů. Na začátku se začalo s výrobou 400 homologačních kusů verze 5 Turbo I. O jeho styling se postaral  Marc Deschamps, který pracoval pro designové studio Bertone. Oturbená pětka dostala výrazné rozšíření zádi, aby se mezi její zadní kola vešel přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru. Ten produkoval výkon 160 koní a 221 Nm, takže šlo o nejvýkonnější malé francouzské auto své doby. Základní závodní varianta měla o dalších 20 koní navíc, pak se představila verze s výkonem 210 koní a v roce 1984 mělo závodní provedení R5 Maxi Turbo už 350 koní. Byla to šílená bestie, která získala celkem 4 vítězství ve světovém šampionátu. Všechny závodní speciály byly postaveny na základech verze Turbo I. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Následně však Renault přišel s druhou variantou, která měla lehce pozměněný vzhled přední části a přišla o některé odlehčené části, které nahradily sériové díly z běžné pětky. Dvojka byla dokonce o něco levnější, ale dynamické schopnosti zůstaly beze změn. Maximální rychlost měla hodnotu 200 km/h a na stovku se pětka dostala za 6,9 s. Jenže přeci jen se objevilo pár velmi exkluzivních kousků v druhé generaci, které nesou označení Evolution. Vyráběly se už pouze v Belgii, jednička a dvojka ve Francii, v továrně Alpine. Provedení Evolution měla výrazně rozšířený předek a také zvýšený objem motoru na 1432 ccm. K tomu tady byla nová maska chladiče ze závodní verze Maxi se šesti světlomety Cibie Super Oscar, hliníková střecha a třídílná hliníková kola Gotti. Cena, za kterou se tahle pětka prodala, není nikterak překvapující, protože se na trhu s veterány obě generace pohybují od 70 do 135 000 euro, což je v přepočtu od 1 800 000 Kč až do 3 510 000 Kč, 

Reklama