Hlavní obsah

Mizerná kamera a čekání na sucho. Formule 1 si zahrává s trpělivostí fanoušků

Foto: Formula1.com

Závody F1 sleduji už roky, první jsem viděl jako malý kluk hned na začátku 90. let na některé z německých televizí, kterou se nám doma při dobrém počasí podařilo občas chytit.

Článek

Dovolím si tvrdit, že mám slušné povědomí o tom, co závodění obnáší a jak celý ten cirkus funguje. Od konce 90. let jsem si nenechal ujít prakticky žádný závod a co mám posledních několik let předplacenou F1 TV, sleduji pečlivě i kvalifikace a tréninky, neboť to se člověk o skutečné výkonnosti aut (a jezdců) dozví často víc než ze závodu samotného.

Nedá se říci, že bych přímo někomu fandil. Chci vidět zajímavé závody, ve kterých vynikne umění jezdců. Vždycky mi udělá radost, když se prosadí jezdci z menších týmů (Hülkenbergovo první pódium při minulém závodě v Silverstone je automaticky jeden z nejlepších okamžiků letošní F1). Ale celkově nechci nic víc než pěkné závodění, do kterého ředitelství závodu moc nezasahuje.

Jenže s tím je v posledních letech trochu problém. Netransparentní rozdávání penalizací podle nějakého náhodného klíče, naprosto nesmyslné postihování zcela běžných závodních incidentů a naopak mírné (nebo žádné) penalizace za závažné prohřešky kazí celkový dojem. A ta frustrace je vidět i na jezdcích, kteří jako by se báli se o to předjetí aspoň pokusit, dokud nebudou mít pomocí DRS naprostou jistotu, že soupeře objedou jak na rychlé motorce traktor.

Na tohle jsme si už ale nějak zvykli. Týmy a jezdci se přizpůsobují jako v každém sportu pravidlům a podmínkám. Dá se říci, že skoro vždy se závodí jen na konci DRS zóny a často při tomhle boji o předjížděcí pomůcku (možnost otevřít zadní křídlo, snížit tak odpor a zvýšit maximální rychlost) dochází ke kuriózním situacím (Leclerc a Verstappen na konci 43. kola závodu v Saúdské Arábii v roce 2022).

I když na některých tratích dochází tradičně k méně akčním závodům (například závod v Monaku bych se současnými obézními vozy F1 nejraději úplně zrušil), z nichž se stane jen předvídatelné procesí, pořád nebývá o zajímavé momenty nouze. Tedy, když ředitelství nechá jezdce prostě závodit.

No, ale to je musí opravdu nechat závodit. A ne jak teď v neděli v Belgii ve Spa, kde pršelo (to je automaticky recept na zajímavý a nepředvídatelný závod), ale závod byl nesmyslně odložen až do doby, kdy trať téměř skoro oschla. Copak se nedíváme A) na závody a B) na 20 nejlepších řidičů na světě, kteří jsou placeni za to, aby si s těmito podmínkami uměli poradit?

Mokré gumy k ničemu

Měl jsem za to, že v F1 mají jezdci k dispozici gumy na sucho, do přechodných podmínek a na mokro. Ale k čemu tedy ty „mokré“ gumy jsou, když se na nich stejně nejezdí? Pamatuji si, že v dešti se vždycky závodilo a nejlepší jezdci se poznali podle toho, že se s takovými podmínkami uměli vyrovnat. Dokonce se uměli přizpůsobit i tomu, že za autem vpředu vzniká obrovský oblak vodní tříště a to zhoršuje viditelnost. Je ale potřeba dodat, že současné vozy F1 s přísavným efektem a extrémně širokými zadními pneumatikami tu vodu víří zkrátka víc. A zvlášť s modře označenými pneumatikami do největšího deště, které odvedou až vyšší desítky litrů vody. Za sekundu…

Zdá se ale, že dnes se v takových podmínkách závodit nesmí. Proč? Aby se náhodou někomu něco nestalo? Tak v takovém případě ty závody můžeme zrušit zcela a dívat se na nějakou počítačovou simulaci.

Vlastně dokážu pochopit, že ředitelství závod odložilo kvůli bouřce a silnému dešti (té vody bylo na trati opravdu hodně). Ale co jsem tak sledoval meteoradar nad Spa-Francorchamps, před čtvrtou odpolední déšť ustal a ve čtyři hodiny se začaly mraky trhat. To se klidně mohlo dávno startovat. Ředitelství závodu ale start odložilo nepochopitelně až na 16:20 a ještě se několik kol kroužilo za zaváděcím vozem. Trať dokonce už byla na několika místech zcela suchá, když se pak startovalo (letmým startem).

Z toho, co mohl být napínavý a nepředvídatelný závod, tak bylo zas jen procesí dvou dominantních mclarenů vpředu. Přitom stačilo málo. Odstartovat o půl hodiny dřív ve slabém dešti na mokré trati a nechat jezdce, ať se s tím poperou (jako se to dělalo vždycky). Strategie volby pneumatik by hrála mnohem větší roli. Také se mohlo startovat s pevným startem, což vždycky začátku závodu dodá více akce než procesí za zaváděcím vozem. Ničeho takového jsme se nedočkali.

Aby toho nebylo málo, režie se věnovala nepodstatnému kroužení mclarenů vpředu a zase ignorovala zajímavé souboje na chvostu pole. Vždycky mě vytáčí, jak jsou závody plné prostřihů na nějaké celebrity (o kterých nevím, jestli je to nějaký fotbalista nebo filmová hvězda – což je vlastně to samé), zatímco na trati se závodí. A pak to samé se opakuje na konci závodu. Zajímají někoho objímající se mechanici vítězného týmu v boxech a tleskající křepčící celebrita, když se ještě na trati závodí o poslední bod za desáté místo? Aspoň by ty zajímavé souboje mohly ukázat v opakování, což se také nestalo.

Ještěže je v té jejich placené F1 TV možnost si to pustit ze záznamu a přepnout si kameru do kokpitu jednotlivých aut, takže si člověk může skutečně zajímavé situace pustit sám. Ale když už si za ty závody platím, čekal bych, že mi režie nabídne závody. A ne tleskající celebrity po třiceti plastikách.

Měl bych pro F1 pár tipů, jak závody zlepšit:

  • Začněte se věnovat dění na trati. Soustřeďte se na atraktivní souboje a ignorujte pozice, na kterých se nic neděje. Vykašlete se také na celebrity, jež nikoho nezajímají. Fanoušci F1 chtějí vidět závody a ne nějakou primadonu, která o F1 neví ani prd.
  • Nechte závodníky závodit. Není to mateřská školka, kde musíte někoho vodit za ručičku a utírat mu zadek. Prší? Tak ať se s tím nějak jezdci popasují.
  • A to se ani nezmiňuji o absurdních rozměrech a hmotnosti současných monopostů F1. Ta auta by měla být menší a lehčí.

Bude hůř? Uvidíme…

Zásadní změnu technických pravidel F1 pro příští rok očekávám s velkou skepsí. Auta mají být o trochu menší a o trochu lehčí (ale opravdu jen o trochu), ale hlavně dojde k velké změně pohonných jednotek s větším podílem rekuperované elektrické energie. Počáteční simulace dokonce podle některých týmů naznačují, že na některých okruzích bude muset jezdec na konci dlouhých rovinek podřadit, protože autu prostě „dojde šťáva“.

Má přijít aktivní aerodynamika, takže DRS už nebude potřeba. Trochu se bojím, že to zas bude ve stylu „mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky“. Ale ke štěstí nám asi bude stačit jen to, když v F1 nebude jeden extrémně dominantní tým (stačí si vzpomenout na sezony 2000-2004 a 2014-2020) , takže to nebude hned dopředu jasné. A prostě nechají jezdce závodit, i když bude trochu pršet.

Sledujete Formuli 1?
Ano, nenechám si ujít žádný závod, ani kvalifikaci.
53 %
Občas si to pustím, ale když je to nuda, tak to vypnu.
24,6 %
Kouknu jen na sestřihy nebo zprávy na internetu.
12,5 %
F1 mě vůbec nezajímá.
9,9 %
Celkem hlasovalo 922 čtenářů.
Související témata:
Načítám