Článek
V roce 2014 přešly monoposty formule 1 z vysokootáčkových motorů 2,4 litru V8 na hybridní vidlicové šestiválce 1,6 litru s turbodmychadlem. Důvodem byla vyšší účinnost a pochopitelně i emise.
Za tu dobu jsme si víceméně zvykli, že motory formulí už nezpívají jako kdysi (kdo pamatuje V10 a V12, tak ví), nicméně řada lidí boj o návrat osmiválců nevzdala. A teď se zdá, že sílící nátlak ponese své ovoce, protože podle prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema by k návratu osmiválců mohlo dojít už v sezoně 2029. Dle jeho slov s myšlenkou souhlasí stáje i vedení F1.

Ukázka monopostu F1 pro sezonu 2026.
Ono to totiž není jen o ekologii, ale rovněž o nákladech. Současné elektrifikované šestnáctistovky jsou mimořádně drahé. Jen výzkum a vývoj takového motoru stojí asi 4,2 miliardy korun a každý motor 38 až 44 milionů korun.
Formule 1 (F1) je nejprestižnější motoristická soutěž na světě, ve které týmy a jejich piloti závodí v monopostech (formulích) na okruzích po celém světě. Závodníci v termínu od 14. března do 7. prosince 2025 odjedou celkem 24 Velkých cen na pěti kontinentech.
Proto tlak na dostupnější a jednodušší atmosférické motory má své opodstatnění. Kromě toho, že stáje ušetří nemále peníze, zahrají našim uším onen líbezný řev osmiválců, byť nějakým způsobem elektrifikovaných a jezdících na syntetické palivo. F1 má stále za cíl být do roku 2030 uhlíkově neutrální.
Údajně padly i návrhy pro návrat motorů V10, ale to je spíše utopie. Osmiválce však mají reálnou naději.